فرماندار کلات نادری گفت: آسیبی که این بار به شهر وارد شد از محل رودخانه نبود بلکه ارتفاعات مجاور کلات، دره خشت بود که وارد شهر شد و از آن جایی که کانال‌ها جوابگوی حجم سیل نبودند باعث شد که چندین خودرو و کامیونت طعمه سیل شوند.

هیچ یک از ابنیه تاریخی "کلات نادری" جز "مسجد کبود" دچار خسارت نشده است

به گزارش قدس آنلاین، حجم بارش‌های زیاد هفته گذشته شهرهای زیادی را دچار سیل زدگی کرد و خسارات زیادی را به همراه داشت از جمله شهر کلات نادری که باعث سرازیر شدن سیل به داخل شهر شد. این سیل خساراتی را به شهر کلات وارد آورده تا جایی که آب وارد خانه‌های مردم شده و راه‌ها و دیوارهای ساحلی را خراب کرده است.

در همین رابطه مهدی ناصری فرماندار کلات در توضیح خسارات وارده به این شهر و اقدامات انجام شده در این خصوص به خبرنگار قدس آنلاین، گفت: حجم بارش‌های امسال نسبت به سالهای قبل در کلات نادر هم به مانند خیلی از شهرهای دیگر بالا بود و تجربه نشان داده که همیشه در این شهر به طور خاص بجز حجم بارش مدت زمان بارش هم از اهمیت بالایی برخوردار است چون شهرستان کلات شیب‌های تندی دارد و چه بسا یک بارش رگباری در مدت زمان کم می تواند سیل‌های مخربی را به همراه داشته باشد که سابق بر این هم یک چنین اتفاقاتی در کلات رخ داده که شاهد خسارات مالی و جانی بوده‌ایم.

ناصری ادامه داد:شهر کلات نادر به دلیل اینکه یک شهر خطی و طولی است و از یک طرف در محاصره ارتفاعات و از طرفی هم در محاصره رودخانه است بیش از ۱۰۰ نقطه حوزه آبریز دارد که وارد شهر می‌شود که آبی که وارد شهر می‌شود باید به سمت رودخانه هدایت بشود ولی در طول سالها برخی از این مسیرها به دلایلی مسدود شده و دقیقا به همین دلیل است که آب به داخل شهر جریان پیدا می‌کند.که یکی از این موارد ورود آب به داخل مسجد جامع کبود کلات بوده است از آن جایی که مسجد جامع که در غرب این  شهر واقع شده است شاهد ورود حجم زیادی از این آب‌ها چیزی حدود ۷۰۰ متر مکعب به همراه گل و لای به داخل مسجد بودیم.

فرماندار کلات افزود: آسیبی که این بار به شهر وارد شد از محل رودخانه نبود بلکه ارتفاعات مجاور کلات دره خشت بود که وارد شهر شد و از آن جایی که کانال‌ها جوابگوی حجم سیل نبودند باعث شد که چندین خودرو و کامیونت طعمه سیل شوند. و بیش از ۵۰ منزل هم در شهر دچار آبگرفتگی شدند ولی به رغم حجم زیاد آب با اطلاع رسانی وسیعی که انجام شده بود کمترین آسسب دیدگی جانی متوجه شهروندان ما شد و از لحظه اولیه نیروی امدادی در محل حاضر بودند و به تخلیه آب از منازل و اتصالات آب، گاز و...را برقرار کردند که ما در کمتر از ۲۴ ساعت از وقوع سیل برق به کل شهر برگشت.

مهدی ناصری اضافه کرد: ولی متاسفانه تا به این لحظه با همه تلاشی که من و همکارانم داشته ایم هنوز نتوانسته ایم راه های ارتباطی برخی از روستاها از جمله آب گرم تا مومن آباد از ارتکند تا ژرف و نفطه و خلج، روستای سنگ دیوار و روستای بابا فرجی را برطرف و فعال کنیم که البته بخشی از اینها مربوط به مشکلات لوجستیکی است که که ما در سطح شهرستان با آن روبه رو هستیم. متاسفانه بخش خصوصی هم امکاناتی ندارد که ما از آنها استفاده کنیم هر چند که از استان کمکهایی شد ولی به لحاظ این محدودیتها به تلاش بیشتری نیاز است که امیدواریم بتوانیم بزودی این مسیرها را هم بازگشایی کنیم.

وی در پاسخ به این سئوال که چه میزان خسارت به سیستم های آبی، برقی و گازی این شهرستان وارد شده است گفت: قریب به ۲۷ میلیارد تومان در بخش های مختلف دچار خسارت شده ایم و این خسارات هم قرار است با ارائه تسهیلاتی که دولت از محل سازمان مدیریت بحران در اختیار ما قرار خواهد داد جبران خواهد شد و الان هم منتظر مصوبات دولت ویژه جیران خسارت سیل هستیم.

ناصری در خصوص وضیعت حال حاضر مسجد کبود و بازسازی این ابنیه تاریخی افزود: خوشبختانه به هیچ یک از ابنیه تاریخی این شهر، جز مسجد کبود گنبد -که قدمتی تاریخی چندین ساله دارد- خسارتی وارد نشده است و در حال حاضر هم با قول مساعد مدیریت میراث فرهنگی، اعتبار لازم در خصوص حصار اطراف مسجد به مبلغ حداقل ۳۵۰ میلیون تومان تخصیص بدهند و تمام اقدامات لازم جهت بازسازی این مسجد را هم در کمترین زمان ممکن انجام شود.  

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.