یکشنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۹

لزوم برنامه‌ریزی ۲۰۰ ساله برای مقابله با خشکسالی و ترسالی در کشور

سعید محمد

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) گفت: با توجه به شرایط غیر قابل پیش بینی آب و هوایی کشور نباید بخاطر خشکسالی و ترسالی، برنامه ریزی صرف داشته باشیم. طراحی ها باید بر اساس برنامه ریزی های ۱۰۰ یا ۲۰۰ ساله انجام شود.

به گزارش گروه اقتصادی قدس آنلاین، سعید محمد­ در استودیو گفتگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما گفت با برقراری ثبات و رفع آبگرفتگی در استان گلستان به خصوص شهرهای آق قلا و گمیشان، کانالی بالاتر از وشمگیر بر روی گرگان رود احداث شده که عملکرد این کانال مانند سوپاپ اطمینانی­ برای گرگان رود است که با طغیان این رود آبهای مازاد به کانال سرازیر شوند. ظرفیت این کانال چیزی حدود ۴۰ الی ۵۰ متر مکعب در ثانیه است که در نهایت آبها به محدوده طبیعی به نام حوض شور­ریخته می شود. گفتنی است ظرفیت این حوض شور حدود ۲۵۰ میلیون متر مکعب است البته احداث چنین کانالی و همه اقدامات انجام شده ما درمان اساسی نیست.

او ادامه داد:درمان اساسی، احداث سدهایی است که پیشتر هم پیش بینی شده بودند و از آن میان می توان به سد نرماب، چهل چای­و خرمالو اشاره کرد زیرا این رودخانه بیشترین سهم جاری شدن سیل را به خود اختصاص می دهند و به این خاطر نیازمند سد هستند.

دکتر محمد از احداث ۸۵ درصدی سدهای نرماب، چهل چای­ و خرمالو خبر داد و تصریح­ کرد: ساخت این سدها را قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص) برعهده دارد. تاخیرهای ایجاد شده در اجرای این پروژه به سبب نبود منابع مالی کافی و عدم تخصیص آن بوده است. اگر منابع کافی تخصیص یابد این سدها امسال به بهره برداری می رسند.

او از پیش بینی سدهای متناسب با رودخانه های استان لرستان و ایلام خبر داد و افزود: دوره ای بود که هجمه زیادی به صنعت سدسازی کشور وارد شد­و سدهای ساخته شده زیر سوال رفتند دلیل آنهم خشکسالی مکرر کشور بود. با توجه به شرایط غیر قابل پیش بینی آب و هوایی کشور نباید بخاطر خشکسالی و ترسالی، برنامه ریزی صرف داشته باشیم طراحی ها باید بر اساس برنامه ریزی های ۱۰۰ یا ۲۰۰ ساله انجام شود.

دکتر محمد ادامه داد: بعد از مغفول ماندن صنعت سدسازی در کشور، اخیرا اقدامات خوبی صورت گرفته، ایجاد سد بختیاری و ارتفاع دادن به سد دز مشمول سرعت بخشی شده اند.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) گفت: قطع راههای ارتباطی و پل ها از عمده مشکلاتی بود که گریبانگیر استان های ایلام و لرستان شد اما با همکاری نیروهای امدادی سپاه و هلال احمر و ارتش و سایر نیروهای مسلح بخوبی این مشکلات رفع شد.

او از توافق فی مابین قرارگاه و وزارت راه و شهرسازی برای جایگزین کردن راههای ارتباطی شهرهای استان لرستان و ایلام خبر داد و افزود: راههای جدید در حاشیه امنیت قرار خواهند داشت اما عملیاتی شدن آنها زمان بر است با احداث پلهای موقت بر روی رودخانه سمیره، پل ارتباطی میان ایلام و لرستان برقرار شده است.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) گفت: وضعیت راههای استان های لرستان و ایلام تا یک ماه آینده به وضعیت متعادل می رسد.

دکتر سعید محمد افزود: احداث پل های دائمی میان شهری در استانهای سیل زده تا یک سال آینده به اتمام می رسد.

دریادار تنگسیری فرمانده نیروی دریایی سپاه در ارتباط زنده تصویری با این برنامه گفت: در حادثه سیل استان خوزستان، اولین تجربه بسیج دریایی بدست آمد. در این حرکت امدادی بالغ بر ۱۰۰ فروند شناور و قایق بسیجی و حدود ۲۰۴ شناور سپاه همکاری و حضور داشتند. در این اقدام ۳ محور امدادی ایجاد کردیم.

او ادامه داد: در این تجربه بسیج دریایی، ۷۰ شناور در سوسنگرد، ۶۰ شناور در حمیدیه و ۱۷۴ فروند شناور هم در اهواز مستقر شدند.

دریادار تنگسیری از احداث ۱ بیمارستان صحرایی با ۱۱ مجموعه تخصصی در یادمان شهدای هویزه خبر داد و افزود: این بیمارستان بسیار مجهز است در این مرکز ۱۱ متخصص بکارگیری شدند گفتنی است ما تا زمانی که آبگرفتگی ها کاملا فروکش کند در منطقه خواهیم ماند.

تنگسیری تصریح کرد: در جنوب شوش نبود یک پل ارتباطی میان ۱۵ روستا احساس می شد که البته با تلاش گروه مهندسی ما این پل ساخته و به مورد استفاده این ۱۵ روستان رسید. در شمال اهواز و جنوب شوش و شوشتر آبگرفتگی ها فروکش کرده و ارتباط خودرویی برقرار است اما هنوز برای روستاهای حاشیه رود کرخه قایق و شناور مستقر است.

ضرورت بازنگری ساختار مدیریت بحران در کشور

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) گفت: ساختار مدیریت بحران در کشور نیازمند بازنگری جدی است.

دکتر سعید محمد افزود: با وجود رودخانه های فراوان در استان خوزستان سدهای بسیاری هم در این استان ساخته شد که در مجموع ظرفیت­ ۱۸ میلیارد متر مکعب آب دارند اما در خصوص سیل زدگی و طغیان های اخیر می توان گفت: تخلیه سدهای استان خوزستان به حجم ورودی آب بارشها همخوانی نداشت.

او ادامه داد: قبل از افزایش بارشها، سدها به اندازه کافی تخلیه نشده بودند اگر پیش بینی های بهتری صورت می گرفت شاید شاهد این حجم از خسارت نبودیم مدیریت بحران در کشور نباید مدیریت بعد از بحران باشد.

دکتر محمد تصریح کرد: مدیریت بحران باید پیش بینی های درست و قدرت عمل و اجرا داشته باشد. در حادثه سیل گلستان دیده شد که حتی یک دستگاه بیل دوزیست که قابلیت کار در خشکی و آب داشته باشد وجود نداشت حتی در استانهای مجاور هم نبود. پل های موقت و بیل بازو بلند از دیگر مواردی بود که نبودش در استان گلستان احساس می شد.

او ادامه داد: در خصوص اسکان هم می شود ساختمان های پیش ساخته سریع النصب مهیا کنیم و در نقاط گوناگون که احتمال حادثه می رود دپو کنیم و در زمان حادثه، آسیب دیدگان را اسکان دهیم.

دکتر محمد گفت: بی شک بازنگری مدیریت بحران نیازمند بودجه مضاعف است اما بودجه ای که با فکر هزینه شود یک دهم بودجه ای است که در فعالیت های انفعالی به مدیریت بحران تزریق خواهد شد.­

دریادار تنگسیری فرمانده نیروی دریایی سپاه در ارتباط زنده تصویری با این برنامه گفت: هشت فروند شناور از سوی حشد الشعبی در امداد رسانی ها به کمک ما ارسال شد فرماندهان نیروهای حشد الشعبی در زمان جنگ تحمیلی در کنار ما و مقابل نیروهای بعثی جنگیدند. در امدادرسانی به سیل زده های استان خوزستان نیروهای حشدالشعبی نقش قابل توجهی داشتند و شناورهای آنان نیز قابل و کارآمد بود کسانی که نسبت به وجود نیروهای حشد الشعبی در خوزستان معترضند یا ناآگاه ­یا وابسته به بیگانگان هستند.

دکتر سعید محمد در استودیو در پاسخ به سوالی مبنی بر تحریم های آمریکایی و توجه احتمال آمریکا به قرارگاه خاتم گفت: دشمن به هر جایی بیشتر فشار می آورد بدان معناست که آنجا، موثر و ثمربخش است پس باید مصمم تر شویم. مجموعه قرارگاه سازندگی در پیشانی سازندگی کشور است و خدمات شایانی طی ۳۰ سال گذشته به کشور داشته به این علت جزء اولین مجموعه هایی بود که تحریم شدند ولی در زمان تحریم هم همکاران ما با رویکرد بهره گیری از توان و پتانسیل داخلی به دنبال تامین نیازهای کارفرمایان، به دنبال اصلاح وندورلیستها (لیست تامین کنندگان)­ بوده ایم و در این راستا­ماموریت مان را به درستی انجام داده ایم.

دریادار تنگسیری در ادامه ارتباط تصویری با این برنامه گفت: هرچه بیشتر در تحریم قرار بگیریم، صنعت داخلی کشور بالنده تر می شود در نیروی دریایی سپاه عموما تجهیزات و لوازم، تولید داخل است. دشمنان ما آنقدر احمق هستند که نمی دانند با افزایش فشار بر ما، ما بالنده تر می شویم و به سمتی می رویم که نیازمان به دست خودمان تامین شود تحریم ها تاثیری بر آمادگی و توان رزم ما ندارد.

دکتر محمد از افتتاح ۴۸ پروژه در سال جاری خبر داد و افزود: برای تامین مالی پروژه ها نامه نگاری هایی با دولت انجام گرفته امید است به سرانجام برسد این ۴۸ پروژه، حوزه های آب، راه، راه آهن، مترو، نفت و گاز و سایر حوزه ها را پوشش می دهد نیروگاه پارس جنوبی هم به طور کامل احداث و در حال تولید است.

با توجه به تفاوت میان فاز ۱۱ و دیگر فازها و بیشتر در زمینه استخراج و تقویت فشار گاز دنبال می شود از تکنولوژی خاصی هم بهره می گرید فکر می کنم با تکیه بر توانایی داخلی بتوانیم فاز ۱۱ را هم به پایان برسانیم.

او ادامه داد: ۳ فاز از پروژه ستاره خلیج فارس با ظرفیت هر فاز ۱۲۰ هزار شبکه تکمیل شده قرار به راه اندازی فاز چهارمی هم هست طبق توافقات قبلی با کارفرما، بخش هایی از مراحل سیویل و استیل استراکچر آن پیش رفته اما هنوز قراردادی منعقد نشده و در مرحله پیگیری است. توانایی ۱۰۰ درصد ایرانی سازی این فاز را هم داریم و می توان گفت با ۱۲۰ هزار شبکه گنجایش این فاز، حدود ۱۲ میلیون لیتر بنزین یورو ۵ به تولیداتمان اضافه می شود. البته به همین مقدار هم گازوییل و سوخت جت به تولید خواهد رسید.

دریادار تنگسیری در خصوص آخرین اقدامات نیروی دریایی سپاه در مقابل قاچاق کالا و سوخت و برخورد با صیادان غیر مجاز گفت: در یک اقدام انقلابی، با صیادان غیرمجاز و کشتی هایی که به صورت ترال اقدام به صید ماهی و دیگر موجودات دریایی خلیج فارس و دریای عمان می کردند برخورد و صید آنها مصادره شد البته قوه قضاییه در این باره کمک شایانی کرد.

او تصریح کرد: در حال حاضر معضلی به نام کشتی های ترال در آب های زیر ۲۰۰ متر نداریم و مانعی برای ماهیگیران ایرانی نیست ماهی های مصادره شده هم در اختیار مردم بی بضاعت قرار گرفت.

دریادار تنگسیری گفت: در مدت ۲ ماهی که رسیدگی به قاچاق سوخت هم به نیروی دریایی سپاه واگذار شده ۴ کشتی بزرگ و ۷ یدک کش توقیف شده اند. طی این توقیفات حدود ۱۵ میلیون و ۳۰۰ هزار لیتر سوخت حاصل شده. برخورد نیروی دریایی سپاه بیشتر با دانه درشت هاست و برخورد با لنج ها و قایق ها در شأن نیروی دریایی نیست.

دکتر محمد از سرمایه گذاری مشترک میان قرارگاه خاتم و وزارت راه و شهرسازی به صورت ۳۰ هفتاد برای ایجاد آزادراه های کشور خبر داد و افزود: در این میان ۷۰ درصد سهم قرارگاه و ۳۰ درصد وزارت راه و شهرسازی است. آزاد راه کنار گذر جنوبی تهران، اراک ــ خرم آباد و مراغه به هشترود از مهمترین این آزادراه هاست.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.