یکشنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۷

بار سنگین برنامه درسی در ایران/ راهکار ۷ ساله برای حل مشکلات دیرینه آموزش وپرورش

علی الهیار ترکمن

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش معتقد است که علت مشکلات دیرینه این وزارتخانه در بی‌توجهی دولت‌ها نیست و راهکارهایی را مطرح می‌کند که با اجرای آن ۷۰ درصد مشکلات دیرینه در هفت سال حل می‌شود.

به گزارش گروه اجتماعی قدس آنلاین، علی الهیار ترکمن معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش، درباره مشکلات بودجه‌ای وزارت آموزش‌وپرورش اظهار کرد: اگر تاریخ آموزش و پرورش را از اواخر دهه ۱۳۳۰ تا امروز بررسی کنیم در دوره‌های مختلف به شکل‌های مختلف، بحث پایین بودن دریافتی معلمان و مشکلات کسری اعتبار یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌های این وزارتخانه است.

علت مشکلات آموزش وپرورش بی‌توجهی دولت‌ها نیست

وی افزود: علت این مشکل را نمی‌توان به بی توجهی دولت‌ها به آموزش و پرورش نسبت داد، ما باید یک سری از مشکلات را در حوزه ساختارها و فرآیندهای آموزش‌وپرورش جستجو کنیم و اگر مشکلات ساختاری و فرآیندی در این وزارتخانه حل شود قطعا بسیاری از مسائل حل می‌شود.

برنامه‌های مقطعی اما بی‌فایده

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش گفت: اگر این موارد را بررسی نکنیم و برای آن چاره‌ای کوتاه مدت و بلند مدت که منجر به حل کامل مسائل بشود، نداشته باشیم قطعا نمی‌توانیم مشکلات آموزش و پرورش را حل کنیم و به صورت مقطعی کمک‌هایی انجام می‌شود و در کوتاه مدت تأثیر مثبت دارد اما در حقیقت اتفاقی نمی‌افتد و مجدد تمام مشکلات آن هم با شدت بیشتر برمی‌گردد.

ساعت سنگین برنامه درسی در ایران نیاز به منابع را بالا می‌برد

الهیار ترکمن ادامه داد: تبعیت آموزش و پرورش از قوانین عام برای این وزارتخانه هزینه‌زایی می‌کند، همچنین باید برای سنگین بودن بار برنامه‌های درسی فکری شود هم‌اکنون به دانش‌آموزان ۱۳ هزار و ۹۰۰ ساعت آموزش می‌دهیم  و همین مسئله نرخ نیاز به منابع را بالا می‌برد، توزیع عوامل آموزشی به ویژه نیروی انسانی در جاهای مختلف، سنگین بودن ساختار اداری آموزش و پرورش و در نهایت وابستگی بیش از حد به منابع عمومی دولت و مشخص نشدن سهم آموزش و پرورش از GDP و نداشتن سهم مشخص در مالیات از سایر عواملی است که مسائل و مشکلات را برای آموزش وپرورش حادتر می‌کند.

فایده همایش اقتصاد آموزش و پرورش برای آموزش‌و پرورش چه بود!؟

وی در ادامه در پاسخ به این پرسش که " همایش اقتصاد آموزش و پرورش توسط  وزارت آموزش و پرورش برگزار شد، شما پیش از این مدعی بودید در آموزش وپرورش تئوری‌های زیادی بلدیم اما نمی‌دانیم چگونه آنها را اجرا کنیم، آیا نتیجه این همایش هم چیزی جز تئوری بود؟ " تصریح کرد: این همایش توسط دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شدو وزارت آموزش و پرورش آن را برگزار نکرد ما فقط به آن کمک کردیم، برگزاری همایش برای دستگاه‌های دولتی جز دانشگاه‌ها ممنوع است و عمده هزینه‌های این همایش توسط دانشگاه علامه طباطبایی پرداخت شد و آموزش و پرورش کمک جزئی کرد.

دانشگاه به مسائل ومشکلات آموزش و پرورش ورود کند

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش افزود: در این همایش از جامعه دانشگاهی خواستیم که به حوزه آموزش و پرورش ورود کنند متأسفانه تا کنون تمرکز جامعه دانشگاهی بر حوزه آموزش عالی بود و کمتر به مسائل آموزش و پرورش می‌پرداختند، این موضوع نیز دلایل مختلفی دارد یا آموزش و پرورش شرایط ورود جامعه دانشگاهی را فراهم نکرده است یا آنها به این موضوع علاقه نداشتند، این همایش هم بیشتر از آن جهت بود که فتح بابی شود اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها و نخبگان علمی به تحلیل مسائل آموزش و پرورش ورود پیدا کنند و برای آن برنامه مشخص داشته باشند.

پیشنهاد آقای معاون برای  حل ۷۰ درصد مشکلات

الهیار ترکمن ادامه داد: این همایش در دو  محور تحلیل مسائل مربوط به تأمین منابع مالی و تحلیل مسائل مربوط به منابع انسانی در آموزش و پرورش برگزار و ۴۶ مقاله بسیار خوب ارائه شد که ۱۲ مقاله پذیرفته شد، درباره رتبه بندی فرهنگیان کارهای تحلیلی خوبی را انجام داده بودند همچنین درباره مشکلات مربوط به تخصیص منابع مالی در آموزش و پرورش بحث خوبی انجام گرفت، ۱۲ مقاله منتخب را به سیاست نامه‌هایی تبدیل می‌کنیم که در اختیار ادارات کل آموزش وپرورش استانها قرار خواهد گرفت تا ظرفیت‌هایی در بین کارشناسان استانی داشته باشیم که با نگاه علمی از نتایج این مقالات استفاده کرده و مشکلات را حل کنند.

وی افزود: به عنوان کارشناسی که سالها در این حوزه کار کرده و نگاه سیاسی نداشته و به بیان صحبت‌های پوپولیستی علاقه ندارم، معقتدم اگر با یک برنامه مشخص و تحلیلی وارد این ۵ مسائل شویم قطعا بعد از سه سال بیشتر از ۴۰ درصد مشکلات فعلی برطرف می‌شود و در یک دوره هفت ساله می‌توانیم بالای ۷۰ درصد مشکلات را حل کنیم که این یک عزم جدی بین مجلس و دولت و تمام نهادهای سیاست‌گذار مانند شورای عالی انقلاب فرهنگی را می‌طلبد تا همه در کنار هم کمک کنند نظام آموزش و پرورش ارتقا پیدا کند.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.