البرز- جدایی فردیس از کرج و شکل گیری اولین مدیریت شهری مستقل در این منطقه به واقع یکی از مهم ترین تحولات سیاسی اجتماعی استان البرز در حوزه شهری استان البرز است.

برای استعفا فقط ۱۰ دقیقه زمان می‌خواهم/ توسعه و پیشرفت فردیس نیازمند تعامل و همکاری

به گزارش قدس آنلاین، فردیس همواره این داعیه را داشته که در قامت یک شهر مستقل ونه مناطق زیر مجموعه کرج فعالیت کند و در نهایت تلاش ها منجر به تحقق این آرزوی دیرینه شد.

حدود یک وسال نیم از فعالیت مستقل شورای شهر و شهرداری فردیس می گذرد ومدیریت شهری نوپای فردیس تلاش کرده فضایی نو برای تامین مطالبات مردم این شهر نیم میلیون نفری مهیا کند.

با این حال  فعالیت مدیریت نوپای شهری فردیس خالی از حاشیه نبوده و در طی ماه های اخیر التهابات فراوانی پیرامون موضوعات مختلف شهری حادث شده است.

در چنین فضای سنگینی برخی معتقداند رویکرد شهردار فردیس نقش بسزایی در فروکش کردن برخی حواشی داشته و در ادامه نیاز است تا برای حرکت شهر به سمت عمران وآبادانی بستر لازم برای مدیریت اولین شهردار فردیس بیشتر مهیا شود.

در این ارتباط فرصتی مهیا شد تا در گفتگو با منوچهر غفاری شهردار فردیس از فراز و فرودهای مدیریت وی طی یکسال گذشته در فردیس و چالش های پیش رو در سال جاری بپرسیم.

*انتزاع شهر فردیس از کرج از ابتدا دچار تناقض بود و عده ای از کارشناسان مربوطه نیز انتقاداتی را مطرح کرده اند، ارزیابی شما در این خصوص چیست و آیا فردیس توانسته بعنوان شهری مستقل پاسخگوی نیازها و انتظارات شهروندانش باشد؟

به طور مشخص هر تغییری تبعات مثبت و منفی خاص خود را بدنبال دارد، برای مثال پروژه های عمرانی را در نظر بگیرید که بعنوان یک تغییر در سیستم شهری همواره موافقین و مخالفین خاص خود را دارد که از آن سود می برند یا متضرر می شوند.

موضوع انتزاع هم تبعات مثبت و منفی خود را دارد و من اکنون بعنوان شهردار در جایگاه قضاوت قرار نگیرم بهتر است چون بنده به نوعی با تبعات حاصل از انتزاع درگیر هستم؛ از ابتدا بعنوان یک شهروند شاهد فرایند انتزاع بودم اما اکنون بعنوان شهردار درگیر موضوعات و تبعات آن هستم.

بحث منتزع شدن فردیس از کرج موضوع مهمی بود که از ابتدا چالش های خاص خود را داشته و اکنون نگاه من بعنوان یک کارشناس این است که سیستم مدیریت شهری در مجموع توانسته عملکرد خوبی داشته باشد لذا نباید فراموش کنیم بسیاری انتظار داشتند تا سیستم خدمات شهری فردیس در فعالیت های خود با چالش های زیادی مواجه و حتی از پرداخت حقوق کارکنان خود عاجز باشد.

با تمام آنچه گفته شد چالش و اختلاف نظر بوده همانطور که همه سیستم ها با آن مواجه هستند اما خوشبختانه با افراد و امکانات موجود توانستیم شهرداری جدید را پدید آورده و خدمات مستقلی را ارائه دهیم.

*عده ای اعتقاد دارند که تشریفات قانونی در بحث انتزاع آنطور که باید به صورت قانونی اجرا نشده و شهرداری فردیس در برخی موارد متضرر و شهرداری کرج برخی املاک این شهرستان را پیش از انتزاع تهاتر کرده است، ارزیابی شما در این مورد چیست؟

طبیعی است وقتی بخشی از شهر جدا می شود کلان شهر منافع خود را در نظر می گیرد اما این اتفاق عادلانه نیست و با جدیت پیگیر پرونده های حقوقی مربوط به اسناد و املاک فردیس هستیم.

*در خصوص احقاق حق و استیفای اموال و اسناد گویا شهرداری فردیس تاکنون به موفقیت چندانی دست پیدا نکرده است؟

بحث انتزاع در سطح کشور کم نظیر است و می پذیریم که پیگیری موضوع اموال و اسناد تا این لحظه به سود فردیس پیش نرفته که آن هم دلایل خود را دارد.

چند مرتبه شهرداری کرج دچار تغییر مدیریت شد و همین عامل باعث عدم کسب نتیجه لازم در جلسات بوده است که اکنون از شهرداری کرج انتظار داریم که تعاملات لازم را با فردیس برقرار کند.

یکی دیگر از عوامل عدم کسب نتیجه دلخواه در بحث اموال و اسناد اختلاف نظرات بیش از حد بود که همواره پراکندگی در افکارو نظرات باعث بوجود آمدن این شرایط شد.

*انتظاراتی از شما بعنوان شهردار عمرانی وجود داشت که پیشرفت های زیادی را در طرح های فردیس شاهد باشیم، از نظر شما چه میزان از انتظارات برآورده شده است؟

بنده از هشتم شهریورماه سال ۹۶ در حالی فعالیت خود را بعنوان سرپرست شهرداری آغاز کردم که ابتدا حتی دفتری برای انجام کار وجود نداشت اما شهرداری فردیس فعالیت خود را با تمام کاستی های موجود آغاز کرد و باتوجه به ظرفیت موجود بعنوان اولین اقدام لایحه بودجه ۶ ماه پایانی سال ۹۶ را به شورای اسلامی شهر ارائه دادیم.

به حق راه اندازی ساختار فیزیکی و نرم افزاری شهرداری بسیار دشوار بود، از آنجا که بعنوان اولین مدیریت شهری در هر زمینه که شروع به فعالیت می کردیم با مشکلات فراوانی مواجه می شدیم.

اختلاف نظرات پس از تقدیم لایحه نخستین بودجه آغاز شد که در نهایت ۹۰ میلیارد تومان اعتبار در دی ماه نصیب سیستم مدیریت شهری فردیس شد که شهرداری تنها دوماه فرصت داشت تا برنامه های لازم را جهت طرح های عمرانی ترتیب دهد با این توضیح که آن زمان هنوز هیچ کمیسیونی در شورا تعریف نشده بود و پس از برگزاری تنها یک مناقصه در سال ۹۶ بخشی از قراردادها به سال بعد موکول شد.

بودجه سال ۹۷ نیز با ۳ ماه تاخیر ابلاغ شد، درحقیقت ۳ ماه از فصل کاری و عمرانی را از دست داده بودیم و پس از دریافت بودجه، کشور با رکود اقتصادی مواجه شده بود و به دلیل عدم وجود شرکت کننده مناقصات شهرداری تجدید می شد و بدنبال آن نمی توانستیم کار خاصی را به لحاظ عمرانی انجام دهیم.

در مهرماه سال جاری عضو بصیر در کمیسیون معاملات شهرداری ازسمت خود استعفا داد و شهرداری به سرعت یک نفر جایگزین را به شورا پیشنهاد کرد اما این لایحه به مدت ۵ ماه در شورا باقی ماند از سوی دیگر سازمان بازرسی اعلام کرد که بدون عضو بصیر به لحاظ قانونی شهرداری حق برگزاری کمیسیون معاملات را ندارد لذا در این مدت هم در برگزاری مناقصه و انجام امور عمرانی موفق نبوده ایم.

وقتی که توانستیم کار خود را آغاز کنیم که درعمل زمان را از دست داده بودیم و در ماه های پایانی سال معمولا پیمانکارها رغبتی برای شرکت در مناقصات نشان نمی دهند و نتوانستیم طرح های عمرانی مد نظر کلان خود را در سال جاری اجرا کنیم.

*ارزیابی شما از فعالیت های عمرانی شهرداری در سال ۹۷ چیست؟

طرح های کلان اجرا نشد اما اعتقاد داریم که انجام پروژه های بزرگ نیازمند مطالعات بسیار است از همین رو باتوجه به شرایط موجود سعی کرده ایم تا مطالعات لازم را انجام دهیم.

بدون شک اگر بودجه سال جدید در زمان مقرر ابلاغ شود سال ۹۸ را می توان فصل شکوفایی طرح های عمرانی فردیس دانست.

*برای سال پیش رو چه طرح های کلانی را در نظر گرفته اید که بخواهید نوید آن را به شهروندان بدهید؟

بنا به دلایلی که اشاره شد در سال ۹۷ شهرداری نتوانست طرح های بزرگ عمرانی را به مرحله اجرا در آورد. پروژه هایی نظیر جاده کشتارگاه که نقش کمربندی را اجرا کرده به صورت یک رینگ دور فردیس را در بر می گیرد. همچنین مطالعات طرح اتصال فردیس به شمال رودخانه کرج نیز آغاز می شود که این پروژه را طرحی بزرگ می دانیم چراکه موجب کاهش چشمگیر ترافیک و اتصال فردیس به اتوبان می شود.

اتصال شبکه معابر نیز در دست اقدام قرار خواهد گرفت همچنین پروژه های کلان دیگری نیز در دستور کار قرار گرفته که امسال به دلیل مشکلات مربوط به بحث انتزاع اجرایی نشد که مهم ترین آن ها طرح عمرانی بلوار شهدای اقتدار است که قرارداد مربوط به آن توسط سازمان همیاری شهرداری ها منعقد شده و قرار است شهرداری کرج بر قرارداد پایبند باشد اما مدیریت و اجرای طرح را شهرداری فردیس برعهده بگیرد.

یکی دیگر از مشکلات شهر فردیس همواره کمبود سرانه فرهنگی و فضای سبز بوده، سال آینده ۴ سرای محله در نقاط مختلف شهر فردیس افتتاح می شود که خود گامی بزرگ جهت جبران کمبودهای سرانه فضای فرهنگی است.

 در بحث فضای سبز نیز پارکی به مساحت ۷ هزار متر در جاده شهریار احداث شده که زمین آن در گذشته محل تخلیه نخاله بوده است و دیگر اقدامی که در خصوص توسعه فضای سبز فردیس در اجرا است می توانم به بهسازی بوستان های فرسوده موجود اشاره کنم.

علاوه بر این نکاتی که بیان شد شهرداری فردیس در سال جاری قصد دارد ضمن ساماندهی پیاده راه های جاده ملارد محیطی را جهت دوچرخه سواری شهروندان در پیاده راه ها در نظر بگیرد.

*تاکنون ریسک پذیری چندانی ازسوی سیستم مدیریت شهری فردیس در امور مختلف دیده نشده، تحلیل شما چیست؟

مجموعه شهری شامل شورای اسلامی شهر و شهرداری است، هماهنگی و همدلی شورا و شهرداری در کنار هم الزامی است و ریسک پذیری هریک از آن ها به تنهایی سود چندانی ندارد.

بدون شک فردیس به لحاظ درآمدی ظرفیت بسیار خوبی دارد و می توان سرمایه گذاران بخش خصوصی را جهت مشارکت جذب کرد اما متاسفانه تاکنون هر لایحه ای مبنی بر جذب سرمایه گذار به شورا ارائه کرده ایم پس از مدتی با مخالفت روبرو شده است.

برای توسعه شهر هماهنگی مجموعه مدیریت شهری لازم است و شهردار به تنهایی کاری از پیش نمی برد، یکی از طرح هایی که با مخالفت روبرو شد طرح سرمایه گذاری بر زمین های خودمان در فردیس بود، برای مثال در بلوار ۴۴ متری امام خمینی برج های مدرنی طراحی شده بود که حتی باتوجه به رایزنی های انجام شده شهرداری می توانست برای اجرای این طرح وام دریافت کند اما متاسفانه این پروژه با مخالفت اعضای شورا مواجه شد اما همچنان اعتقاد داریم با تعامل می توان کارهای بزرگی را انجام داد.

*باتوجه به اختلاف نظرهای موجود دلیل شما برای تداوم همکاری با مجموعه مدیریت شهری فردیس چیست؟

بنده هیچ وقت به دنبال کسب پست و مقام نبوده ام و برایم فرقی ندارد که از سمت شهردار بخواهم نزول کنم و بعنوان کارشناس در این سیستم فعالیت کنم لذا اعتقاد دارم هرکس در هر موقعیت که باشد باید وظایف محول شده را بخوبی انجام دهد.

بنده همواره به این موضوع فکرمی کنم که ممکن است فردا بعنوان شهردار ازسمت خود برکنار شوم اما از طرفی سعی می کنم برنامه ریزی های بلند مدت را جهت توسعه انجام دهم که گویی قرار است تا سال ها در شهرداری حضورداشته باشم.

*پس با این تفاسیر قصد استعفا ندارید؟

بحث استعفا شرایط خاص خود را می طلبد. بنده برای استعفا فقط ۱۰ دقیقه زمان می خواهم تا نامه را بنویسم و به شورا تحویل دهم اما همواره به دنبال ایجاد تعامل هستم و اعتقاد دارم با همدلی می توان فعالیت های بزرگی را برای فردیس انجام داد.

بنده حاضرم جلسه ای با تمام اعضای شورا برگزار شود و هریک بصورت منصفانه جوانب و مسئولیت فعالیت های خود را برعهده بگیریم، اگر پایان جلسه تصمیم بر این بود که حضور بنده به نفع شهر نیست بدون شک استعفای خود را تقدیم می کنم.

*ارزیابی شما در خصوص عملکرد حوزه خدمات شهری چیست؟

ساخت و سازهای بی رویه بزرگترین چالش در حوزه خدمات شهری بود و خوشبختانه باتوجه به تعامل و همکاری اعضای شورا این مشکل به صورت کامل مهار شد.

یکی دیگر از چالش ها دستفروشان بلوار شهدای فردیس بودند که آن هم با همکاری دادستان، اعضای شورای اسلامی شهر و نیروی انتظامی برطرف و دستفروشان ساماندهی شدند.

حدود ۹۰ درصد زمین های بلا استفاده که در گذشته محلی برای تخلیه نخاله بودند پاکسازی شد و سعی کردیم ضمن بکار گیری پیمانکاران جدید نیروهای تازه نفس برای امور اجرایی جذب کنیم.

*در بحث پرونده های عمرانی شایعه ای مطرح شده بود که پرونده قضایی برای شما باز شده، آن را تایید می کنید؟

پیمانکاری بعنوان خیر راهساز از سوی یکی از اعضای شورا پیشنهاد شده بود که ابتدا با آن مخالفت کردم اما پس از بررسی و اخذ  استعلامات تصمیم بر این شد که با ایشان همکاری داشته باشیم و مقرر شد تا فقط قیر را خریداری کنیم و عملیات آسفالت برعهده خیر راهساز باشد اما پس از مدتی مشخص شد که ایشان اصلا قیر را از شرکت خریداری نکرده و چک شهرداری را صرف امور شخصی کرده است لذا به محض اطلاع از این موضوع بنده به سرعت از این شخص شکایت کردم.

در واقع بنده شاکی این پرونده قضایی بودم و اکنون فرد کلاهبردار که پیش از این بعنوان خیر راهساز با شهرداری همکاری داشت در زندان است و ضمن توقیف اموال ایشان پرونده همچنان درحال پیگیری است.

*سخن پایانی با مردم ...

در این گفتگو سعی کردم تا بصورت عامیانه صحبت کنم و مردم در جریان برخی امور قرار بگیرند. از اصحاب رسانه انتظار می رود بعنوان کسانی که به اطلاعات دسترسی دارند موضوعات را تحلیل و به صورت شفاف در اختیار مردم قرار دهند.

بنده با کسب حداکثر آرا بعنوان شهردار فردیس انتخاب شدم و تا زمانی که بر این مسند باشم از هیچ تلاشی فروگذار نخواهم کرد؛ ضمن آنکه اطمینان دارم اعضای شورای اسلامی شهر نیز مصالح عمومی را در نظر می گیرند و اختلاف نظر امری طبیعی است اما بدون شک اگر بخواهیم در سال ۹۸ پیشرفت چشمگیری را شاهد باشیم باید تمامی اعضای سیستم مدیریت شهری با یکدیگر در تعامل باشیم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.