ندیشکده رند در گزارشی تحلیلی تحت عنوان «روند گرم شدن روابط چین و روسیه» به توسعه روابط میان مسکو و پکن در چند سال اخیر پرداخته و نوشت: دن کاتس، مدیر اطلاعات ملی آمریکا، در آخرین گزارش ارزیابی خود آورده است که «چین و روسیه بیشتر از هر زمان دیگری از اواسط دهه 1950» به هم نزدیک شده‌اند که این مسئله تهدیدی مهم برای آمریکا محسوب می‌شود.

خالدی/

اندیشکده رند در گزارشی تحلیلی تحت عنوان «روند گرم شدن روابط چین و روسیه» به توسعه روابط میان مسکو و پکن در چند سال اخیر پرداخته و نوشت: دن کاتس، مدیر اطلاعات ملی آمریکا، در آخرین گزارش ارزیابی خود آورده است که «چین و روسیه بیشتر از هر زمان دیگری از اواسط دهه 1950» به هم نزدیک شده‌اند که این مسئله تهدیدی مهم برای آمریکا محسوب می‌شود.

در ژوئیه 2017، نیروی دریایی دو کشور برای نخستین بار تمرینی مشترک در دریای بالتیک انجام دادند؛ در سپتامبر 2018، نیز چین در نخستین تمرین نظامی روسیه در وستوک شرکت کرد. روسیه همچنین تجهیزات پیشرفته نظامی، از جمله سامانه دفاع هوایی 400S- و 24 هواپیمای جنگنده 35SU- را بتازگی به چین فروخته است. همچنین بر اساس اطلاعات دولت چین، تجارت دوجانبه از 6/69 میلیارد دلار در سال 2016 به 1/107 میلیارد دلار در سال 2018 رسیده است. پس تعجب‌آور نیست که تحلیلگران ایالات متحده به طور فزاینده‌ای از گسترش چندجانبه روابط چین و روسیه نگران هستند.

 در ادامه آمده است: رابطه چین و روسیه در حال افزایش ولی در عین حال در عدم تقارن است. در حالی که هر دو کشور در مقابله با آمریکا هدف مشترکی دارند، اما آن‌ها این کار را به طرق مختلف انجام می‌دهند. چین، با در پیش گرفتن توسعه سریع اقتصادی چالشی بلند مدت برای آمریکا محسوب می‌شود، اما روسیه به دنبال حمایت از بی‌ثباتی در جهان در جهت مقابله با منافع آمریکاست. با این اقدامات پکن امیدوار است که جای خود را به عنوان «قلب اقتصادی خاورمیانه» در مسائل جهانی باز کند، اما مسکو به دنبال بازیابی امپراتوری از دست رفته است. اکنون نقش آمریکا در این بین مهم است. آمریکا می‌تواند با روسیه کنار آمده و متحد شود، همان گونه که در جنگ جهانی دوم کنار هم قرار گرفتند، اما واشنگتن نمی‌تواند چین را داشته باشد؛ چراکه تنش و مسابقه میان این دو در حوزه اقتصاد، رهبری جهانی احتمالی آینده را تعیین خواهد کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.