البرز- تقی رضایی گفت: شهر کرج و به عبارتی دیگر البرز به واسطه موقعیت جغرافیایی و قرارگیری در مسیر پرترددترین محور شریانی و عبور ترافیک استان های شمالی و غربی کشور، از اهمیت بسزایی در حوزه حمل و نقل کشور برخوردار است.

تشریح برنامه اداره کل راه و شهرسازی برای شبکه‌های ارتباطی و کاهش حجم ترافیک البرز

تقی رضایی مدیر کل راه و شهرسازی استان البرز در گفتگو با خبرنگار قدس آنلاین اظهارکرد: موقعیت جغرافیایی البرز علاوه بر ایجاد فرصت برای این استان، مشکلات و چالش هایی به همراه داشته است که با توجه به مشکلات حوزه ترافیک و حمل ونقل  آن را  دوچندان کرده است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان البرز با اشاره به اینکه شبکه حمل‌ و نقل استان البرز در سه حوزه هوایی، ریلی و جاده ای حائز اهمیت است، گفت: البرز با داشتن ۱۳۷۰ کیلومتر انواع راهها در حدود ۵ درصد طول راه‌های کشور را شامل می شود، در حالیکه بار ترافیکی و ارتباطی بیش از ۱۴ استان را به پایتخت که بالغ بر ۱۸ درصد ترافیک کل کشور است به دوش می کشد، لذا توسعه و ارتقاء شبکه حمل و نقل استان، ضرورتی انکار ناپذیر است.

 رضایی با تاکید بر اینکه در استان البرز به علت قرار گرفتن در مرکز کشور و نزدیکی به پایتخت، شبکه حمل‌ و نقل هوایی توسعه‌ نیافته است، گفت: در این استان، فقط یک فرودگاه به نام فرودگاه پیام وجود دارد که در منطقه ویژه اقتصادی پیام در ۵۵ کیلومتری غرب تهران و در جنوب غربی شهر کرج (کیانمهر) واقع شده است.

رضایی به یکی دیگر از فرصت های مغفول مانده توسعه استان البرز اشاره کرد و گفت: یکی از این امکانات بهره بردن از ظرفیت ریلی موجود استان است؛ چراکه سیاست دولت توسعه قطارهای حومه ای، شهرسازی ریل پایه و افزایش استفاده از اتوبوس ریلی در مقاصد کوتاه است.

وی بیان کرد: با استقرار و ایجاد خط اتوبوس ریلی هشتگرد به کرج و تهران، در صورت تقویت ارتباط ایستگاه با شهر هشتگرد و با توجه به ارزان بودن و قابلیت اتصال به ایستگاه راه آهن شهر کرج و تهران و زمان کمتر نسبت به ایام پیک ترافیک آزادراه، این انتظار می رود تا مورد استقبال قرار گیرد.

مدیر کل راه و شهرسازی البرز با تاکید بر اینکه موضوع قابل بررسی دیگر در شبکه حمل‌ونقلی استان، میزان دسترسی شهرستان‌های استان به شبکه‌های ارتباطی مهم استان است، گفت: چهار شبکه مهم ارتباطی استان که از این حیث مورد بررسی قرار گرفتند شامل آزادراه تهران-کرج-قزوین، خط متروی تهران-کرج-هشتگرد، خط راه‌آهن تهران-تبریز، و فرودگاه پیام هستند.

رضایی با تشریح شبکه های ارتباطی مهم استان گقت: برنامه اداره کل راه و شهرسازی استان در حوزه آزادراه تهران- کرج - قزوین، تداوم افزایش ظرفیت و تعریض اتوبان از سه خط به پنج خط در هر باند از سمت شرق به غرب استان است که میزان مطلوبیت مسیر فوق را جهت مراکز جمعیتی غرب استان مهیاتر می سازد.

وی در ادامه افزود: ساماندهی و بهسازی تبادل کردان و تبادل نظرآباد بر روی آزادراه و محدوده پل کلاک تا پل فردیس و محدوده گالری مترو گرمدره، که از گره های ترافیکی اتوبان محسوب میشود نیز تاثیر بسزایی در ارتقا وضعیت ترافیکی شریان اصلی استان البرز خواهد داشت.

رضایی با بیان اینکه احداث آزادراه کنار گذر جنوبی کرج از گرمدره به طرف غرب استان و به موازات آزادراه و احداث کنار گذر محمد شهر - ماهدشت به طرف جنوب استان، باعث توزیع متناسب زیربناهای حمل ونقل جاده ای و حل مشکلات ترافیکی  استان البرز خواهد شد، گفت: بی شک بهره برداری از آزادراه ادامه همت و بزرگراه شمالی شهر کرج، آزادراه کنار گذر جنوبی تهران (الغدیر) و آزادراه تهران - شمال در آینده باعث کاهش بار ترافیکی استان به ویژه در محدوده شهر کرج خواهد شد.

مدیر کل راه و شهرسازی البرز به آزادراه های مهم استان که در حال احداث هستند اشاره کرد و گفت: آزاد راه تهران - شمال  از محل تقاطع غیر همسطح با بزرگراه شهید همت و بزرگراه آزادگان شروع و در امتداد دره کن پس از گذشتن از حاشیه روستای سولقان به تدریج از منطقه کوهستانی توچال عبور کرده و سپس توسط تونل تالون به طول ۴۸۵۰ متر این رشته کوه را قطع نموده و در دامنه های شمالی آن در منطقه دوآب شهرستانک قرار می گیرد.

وی افزود: از آن پس، مسیر به موزات جاده قدیم کرج-چالوس امتداد می یابد و با عبور از ارتفاعات البرز تا شهر چالوس ادامه یافته که در مجموع آزادراه مذکور در حوزه استان البرزبه طول ۲۲ کیلومتراست.

رضایی در پایان به آزاد راه کنار گذر جنوبی تهران اشاره کرد و گفت: این آزاد راه که آزادراه آبیک - چرمشهر نام دارد بر اساس مطالعات مصوب ۱۵۸ کیلومتر طول دارد. نقطه ابتدای مسیر در محدوده ۳۶ کیلومتری  اتوبان قزوین - کرج و در۵کیلومتری غرب شهرستان آبیک است و به  آزادراه حرم تا حرم متصل می شودکه ۵۸ کیلومتر از آن در البرز قرار دارد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.