۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۳
کد خبر: 653029

بحران در لیبی روز به روز پیچیده‌تر میشــود. بر اساس گزارش‌های منتشر شــده روز گذشته حملات هوایی به طرابلس افزایش یافته است و چشم‌انداز روشــنی برای آینده این کشــور بحران زده وجود ندارد.

دکتر علیرضا رضاخواه/

بحران در لیبی روز به روز پیچیده‌تر میشــود. بر اساس گزارش‌های منتشر شــده روز گذشته حملات هوایی به طرابلس افزایش یافته است و چشم‌انداز روشــنی برای آینده این کشــور بحران زده وجود ندارد.

 با این حال در این میان شــخصیت اصلی بحران آفرین یعنــی خلیفه حفتر به پدیدهای عجیب در عرصه سیاســت بین‌الملل تبدیل شده است.

 روز گذشته یک رسانه عربی به نقل از منابع آگاه در لیبی نوشت که بتازگی افسران فرانسوی برای کمک به ژنرال حفتر وارد لیبی شــده‌اند و قرار است آنها به او در عملیات تصرف پایتخت این کشور کمک کنند.

 این در حالی است که دولت وفاق ملی لیبی پنجشنبه گذشته، بشدت از مواضع دولت فرانسه در حمایت از عملیات ارتش حفتر جهت سیطره بر پایتخت انتقاد کرد، اما پاریس تنها حامی غربی حفتر نیســت، روز شــنبه وزارت امور خارجه آمریکا با حمایت از خلیفه حفتر در درگیری‌هــای لیبی اعلام کرد که وی نقش مهمی در حمایت از منابع نفتی لیبی ایفا کرده اســت.

 حفتر به پشــتیبانی ریاض، ابوظبی و قاهره نیز متکی اســت و تلاش دارد تا خلا قدرت به وجود آمده در لیبی به دنبال فروپاشــی حکومت قذافی را با یک دیکتاتوری نظامی دیگر جایگزین کند.

 نکته عجیب آنجاســت که در ظاهر مســکو هم در بحران طرابلس در جبهه خلیفه حفتر قرار دارد.

 واقعیت این اســت که آنچه در لیبی رخ میدهد، نمایانگر سیاســت خارجی قدرتهای بزرگ بویژه آمریکا، روسیه و فرانسه علیه انقلابیون در کشورهای عربی است. موضع جدید آمریکا با هماهنگی سعودیها و اماراتی‌ها به منظور فراهم کردن پوشش سیاســی خارجی از حفتر است.

همه غربی‌ها به دنبال منافع ویژه خود مربوط به انرژی در لیبی و توقف ســیل مهاجران هســتند، اما اقدام مشــترک همگی آنها تلاش برای به شکست کشاندن روند انتقال دموکراتیک و حمایت از نظامیانی اســت که اعتقادی به دموکراسی ندارند؛ بویــژه خلیفه حفتر که اگر نبرد نظامی به نفع وی تمام شــود، فاجعه برای تجارب دموکراسی در تونس و الجزایر خواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.