خراسان شمالی- علی نظری گفت: عواملی که نوزاد را در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به رتینوپاتی قرار می‌دهد، کم بودن وزن هنگام تولد (کمتر از ۱.۵ کیلوگرم) و زایمان زودرس (هفته ۲۶ تا ۲۸) است.

"رتینوپاتی" در نوزادان نارس، احتمال کورشدن نوزاد را افزایش می‌دهد

به گزارش قدس آنلاین، به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، علی نظری معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: رتینوپاتی ( مشکلات شبکیه) در نوزادان نارس، احتمال کوری را افزایش می دهد و تست بررسی این مشکل اکنون در بیمارستان بنت الهدی بجنورد ارائه می شود.

وی در خصوص این بیماری توضیح داد: رتینوپاتی، بیماری عروق شبکیه در نوزادان نارس است و می تواند منجر به اختلالات بینایی از جمله نقایص جزئی قابل اصلاح تا جدا شدن شبکیه و کوری شود.

نظری ادامه داد: رتینوپاتی یا آسیب شبکیه در نوزادان نارس، یکی از اختلالات مربوط به چشم است که بر اثر عدم تکامل طبیعی عروق خونی شبکیه و در شرایطی که اکسیژن کافی به شبکیه نمی رسد، اتفاق می افتد.

وی با بیان اینکه این بیماری در گذشته ناشی از استفاده از مقادیر زیاد اکسیژن در دستگاه هایی بودکه نوزادان نارس در آن‌ها نگهداری می شدند، خاطرنشان کرد: امروزه با پیشرفت در روش‌های نگهداری از نوزادان نارس، بروز این بیماری کمتر شده است.

معاون درمان دانشگاه گفت: عواملی که نوزاد را در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به رتینوپاتی قرار می‌دهد، کم بودن وزن هنگام تولد (کمتر از ۱.۵ کیلوگرم) و  زایمان زودرس (هفته ۲۶ تا ۲۸) است.

نظری افزود: در کودکان نارس رشد و تکامل عروق خونی شبکیه دچار اشکال بوده و عروق خونی غیر طبیعی شروع به رشد می کنند.

وی افزود: مشکل رشد عروق غیر طبیعی که به آن نئوواسکولاریزاسیون نیز می گویند این است که اکسیژن کافی به شبکیه نمی رسد.

وی با بیان اینکه تا پیش از این نوزادان جهت انجام آزمایش به شهرهای بزرگتر اعزام می شدند، تصریح کرد: با پیگیری‌های صورت گرفته از سوی دانشگاه و معاونت درمان، اینک امکان این معاینه و تست در خراسان شمالی توسط دکتر محمد زاده متخصص و جراح چشم در بیمارستان بنت الهدی بجنورد فراهم شده است .

این مسئول گفت: بیماران یکشنبه هر هفته در محل بیمارستان بنت الهدی، معاینه می شوند و مورد سنجش سلامت بینایی قرار می گیرند.

/انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.