فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: دنیا بداند حضور نیروهای فرامنطقه‌ای در شمال اقیانوس هند بی‌معنی است و امنیت جمعی تنها با وجود کشورهای منطقه‌ای به دست می‌آید.

حضور نیروهای فرامنطقه‌ای در شمال اقیانوس هند بی‌معنی است

به گزارش گروه سیاسی قدس آنلاین، امیر دریادار حسین خانزادی فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در حاشیه اجلاس هفتادمین سال تشکیل نیروی دریایی چین با فرمانده نیروی دریایی این کشور در شهر بندری چینگدائو دیدار کرد.

وی در این دیدار ضمن تاکید بر روابط رو به رشد و مطلوب بین دو کشور، گفت: با توجه به اهمیت و حساسیت بالای این اجلاس برای کشور چین، بنده به عنوان نماینده نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در این مراسم شرکت کردم که این اتفاق به معنی اهمیت و درک متقابل بین ایران و چین و نیروهای مسلح دو کشور است.

فرمانده نیروی دریایی ارتش با اشاره به فهم و درک متقابل کشورهای دارای تمدن‌های بزرگ دریایی در موضوع حقوق و امنیت دریایی، خاطرنشان کرد: کشورهای فاقد ریشه‌های تمدنی که امروزه بر دنیا سلطه دارند، به هیچ عنوان نمی‌توانند فرهنگ غنی دریایی را به دیگران دیکته کنند. کشورهای ایران و چین از جمله کشورهای با تمدن و ریشه‌داری هستند که همواره با دریانوردی، در دریاهای آزاد و بین‌المللی حضور مؤثری دارند.

دریادار خانزادی افزود: به دلیل موقیعت ژئوپلیتیک راهبردی، امروزه شاهد خیزش تمدن دریایی در اقیانوس آرام توسط چین و در شمال اقیانوس هند توسط ایران اسلامی هستیم. این اتفاق منجر به ترک قدرت‌های استکباری از مناطق دریایی ما خواهد شد و قدرت‌های منطقه قطعاً خلاء امنیتی را پر خواهند کرد و هیچ نیازی به حضور بیگانگان نیست.

وی با اشاره به اینکه کشور ایران و چین در اقیانوس‌ها و دریاها دارای مرزهای مشترکی هستند، افزود: با بهره‌گیری از این مرزهای مشترک و تقویت همکاری‌های آموزشی، فنی و عملیاتی بین نیروی دریایی ارتش دو کشور، ان‌شاءالله می‌توانیم در آینده‌ای نزدیک شاهد تعاملات و همکاری‌های بیشتری بین دو کشور در موضوعات مختلفی باشیم.

فرمانده نیروی دریایی ارتش با توجه به برگزاری رزمایش بین‌المللی در قالب آیونز و همچنین رزمایش مشترک ایران و روسیه، خواستار حضور نیروهای دریایی کشور چین در این رزمایش شد.

دریادار خانزادی با اشاره به پیشرفت‌های نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و همکاری با نیروهای دریایی منطقه، یادآور شد: نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران همواره اهل عمل هستند و هیچ‌یک از تصمیمات ایران اسلامی در حوزه‌های مختلف بر روی کاغذ متوقف نخواهد شد. دنیا بداند حضور نیروهای فرامنطقه‌ای در شمال اقیانوس هند بی‌معنی است و امنیت جمعی تنها با وجود کشورهای منطقه‌ای به دست می‌آید.

فرمانده نیروی دریایی چین نیز ضمن ابراز خرسندی از حضور فرمانده نیروی دریایی ایران در این اجلاس و اعلام آمادگی کشورش برای توسعه تعاملات در سطوح بالاتر و همچنین همکاری نزدیک‌تر به منظور رسیدن به امنیت دریایی، گفت: حضور ناو گروه‌های هر دو کشور در بنادر یکدیگر باعث تسریع در این روابط خواهد شد و ما همواره از این موضوع استقبال خواهیم کرد.

منبع: مهر

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.