تعلل در انتصاب فرمانداران در خراسان رضوی یکساله شد و همچنان فرمانداری مشهد و 8 شهرستان دیگر استان، توسط سرپرست اداره می شود.

تعلل یک‌ساله در انتصاب فرمانداران خراسان رضوی

به گزارش قدس آنلاین ، شهرستان‌های «صالح‌آباد، مشهد، فیروزه، سرخس، داورزن، چناران، جغتای و بردسکن» هشت شهری هستند که پس از تصویب قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان، فرمانداری آنها با سرپرست اداره می‌شود و به این جمع باید شهرستان «خواف» را هم که فرماندار آن به دلیل تخلفات مالی دستگیر شده است، اضافه کنیم که این 9 شهر با سرپرست مدیریت می‌شوند.

این 9 شهر به‌ تنهایی در استان با سرپرست اداره نمی‌شوند بلکه معاونت‌هایی همچون هماهنگی امور عمرانی، سیاسی و امنیتی و هماهنگی امور زائران استانداری نیز بدون متولی اصلی و تنها با سرپرست اداره می‌شوند.

مدت زیادی است که مسئولیت بالاترین مقام اجرایی شهرستان‌ها با سرپرست اداره می‌شود که این موضوع جای سؤال دارد، چرا در زمان‌هایی که کشور نیاز به مدیران جوان و کارآمد دارد، مدیران بازنشسته یا سال‌های آخر مدیریتی به صندلی‌های مدیریتی شهرستان‌های خراسان رضوی رسیده بودند.

یکی از وعده‌هایی که علیرضا رزم حسینی استاندار جدید خراسان رضوی داد، تعیین تکلیف سریع و به‌موقع شهرستان‌های خراسان رضوی و معاونت‌های استانداری بود، موضوعی که نزدیک به چهار ماه از آن می‌گذرد و حتی هنوز تکلیف فرماندارهای شهرهای مهمی مثل مشهد مشخص نشده و روزها در حال گذر است و هنوز حکمی برای این مسئولیت‌ها ابلاغ نمی‌شود.

فرمانداران به‌عنوان بالاترین مقام اجرایی شهرستان‌ها وظیفه اجرای برنامه‌های بلندمدت، مدیریت بحران، اجرای برنامه‌های توسعه‌ اقتصادی که از مهم‌ترین اهداف استاندار جدید و اجرای انتخابات را در شهرستان‌ها دارند که با تأخیر در روند انتخاب فرمانداران در سال انتخابات مجلس، تمام این بحث‌ها با علامت سؤال بزرگ در برابر استاندار خراسان رضوی روبرو شده است.

تثبیت مدیریت‌های سیاسی، تضمین‌کننده سلامت انتخابات

دبیر حزب موتلفه اسلامی خراسان رضوی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در مشهد در این باره گفت: تثبیت مدیریت‌های سیاسی در شهرستان‌های استان از نکات ضروری است که هر چه زودتر باید به آن رسیدگی شود.

حمیدرضا ترقی با اشاره به سال انتخابات و این‌که تاکنون 9 شهر استان با سرپرست اداره می‌شوند، افزود: مدیریت سیاسی استان در سطح کلان و در شهرستان‌ها تضمین‌کننده سلامت انتخابات در دوره‌ها و سال‌های مختلف بوده‌اند.

این کارشناس سیاسی، ضمن اشاره به معضلات اداره یک شهرستان با سرپرست اظهار کرد: شرایط سیاسی و اقتصادی و چالش‌ها نیازمند اختیارات و قوت مدیران در شهرها است که این موضوع‌ها با حضور سرپرست نمی‌تواند به‌خوبی اداره شود.

وی عنوان کرد: امیدوارم استاندار خراسان رضوی در انتصاب افراد کارآمد در فرمانداری‌های فاقد فرماندار، زودتر اقدام کند تا مشکلی برای شهرهای استان پیش نیاید.

تأخیر در انتصاب فرمانداران استان به مشارکت و اعتماد عمومی لطمه می‌زند

حسین امینی کارشناس سیاسی اصلاح‌طلب نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: مدیران سیاسی استان با توجه به‌جایگاهی که در نظام‌ دارند، به‌عنوان عالی‌ترین نماینده دولت در شهرستان‌ها نقش بسزایی در امور شهرستان و رفع مسائل شهرستان‌ها دارند.

وی ضمن اشاره به لزوم وجود ثبات سیاسی در شرایط استان خاطرنشان کرد: کسی که با سرپرستی مسئولیتی را اداره می‌کند، نمی‌تواند کارایی لازم را داشته باشد چراکه خودش از وضعیت مسئولیتی خود با خبر نیست.

مسئول بنیاد امید ایرانیان خراسان رضوی ضمن امیدواری نسبت به ساماندهی فرمانداری‌های استان توسط استاندار خراسان رضوی اظهار کرد: متأسفانه وزارت کشور در ارتباط با بررسی عملکرد افراد پیشنهادی موضوع را طولانی می‌کند، برای مثال انتصاب یکی از معاونین استاندار که به‌تازگی حکم خود را دریافت کرده است دو ماه طول کشیده و این موضوع نیز در حال حاضر برای دیگر معاونت‌های استانداری نیز صدق می‌کند.

تعلل در انتصاب مدیران سیاسی استان به صلاح کشور و استان نیست

این کارشناس مسائل سیاسی به لزوم تسریع در انتصاب مدیران فرمانداری شهرستان‌های خراسان رضوی در سال انتخابات مجلس اشاره و اظهار کرد: فرماندارها باید زودتر انتخاب شوند تا بتوانند به‌جایگاه خود بیشتر توجه داشته باشند و بتوانند هماهنگی‌های لازم را با افراد ذی‌ربط شهرستان داشته باشند.

وی ادامه داد: دولت و وزارت کشور استانداری را برای خراسان رضوی انتخاب کرده که وظیفه این استاندار نیز معرفی افرادی برای فرمانداری‌های استان است، این‌که وزارت کشور در انتصاب مدیران سیاسی شهرستان‌های استان تعلل می‌کند اصلاً به مصلحت کشور و خراسان رضوی نیست.

امینی با ابراز تأسف نسبت به این‌که وزارت کشور در این دوره به‌جای اینکه به فکر مصالح استان و شهرستان‌ها باشد نگاه به نظرات نمایندگان دارد، تصریح کرد: نمایندگان در امسال بیشتر به دنبال افرادی در فرمانداری‌ها هستند که پشتیبان نماینده باشد، در صورتی‌که فرماندار در راستای سیاست‌های دولت باید فعالیت کند و زمینه را برای انتخابات باشکوه آماده کنند و طرفداری از نماینده را نداشته باشد اما وجود این رویه نمی‌تواند به صلاح مناطق استان باشد.

وی اظهار کرد: وزارت کشور امسال باید به این موضوع توجه کند نماینده‌ای که بخشدار و فرماندار را انتخاب کند به دنبال همسویی با خود است و به مشارکت و اعتماد مردم در انتخابات لطمه می‌زند، اگر مردم مطمئن شوند این فرماندار درصدد اجرای صحیح انتخابات است در اعتماد عمومی بسیار تأثیرگذار است.

مسئول بنیاد امید ایرانیان خراسان رضوی گفت: فرمانداران باید شرایط کشور را برای مردم تبیین کنند چراکه دشمنان کشور به‌خصوص آمریکا تمام‌قد علیه جمهوری اسلامی اقدام می‌کنند، برای مثال همین اقدام اخیر در تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران که جزئی از حاکمیت یک کشور است. آن‌ها مردم را با جریان‌ها آشنا می‌کنند و مشکلاتی که در کشور است را بیان کرده تا مردم برای خدمات بیشتر دولت امید داشته باشند.

خسارت استفاده از مدیران بازنشسته را مردم متحمل می‌شوند

دبیر حزب اعتدال شرق کشور در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، ضمن اشاره به وجود 9 سرپرست در فرمانداری‌های استان از زمان استاندار سابق خاطرنشان کرد: شهرستان‌های خواف و سرخس که از شهرستان‌های مهم استان هستند با سرپرست اداره می‌شوند که این زمان طولانی به ضرر شهرهای اقتصادی و مرزی استان است.

محمدحسن ساقی به معرفی افراد از زمان استاندار سابق به وزارت کشور و تأخیر وزیر کشور اشاره و اظهار کرد: تاکنون نیز مردم شاهد این تأخیر هستند که این موضوع جای سؤال دارد، نماینده عالی دولت مسئولیت اجرای سیاست‌های دولت را در شهرستان‌ها دارد که این تأخیر جای نگرانی دارد چراکه مدیریت بحران‌های اخیر بر عهده فرمانداران است که سرپرست‌ها در زمان‌های خاص شاید نتوانند اختیارات فرمانداران را داشته باشند.

وی در خصوص پیگیری‌های استاندار خراسان رضوی برای معرفی افراد به وزارت کشور تصریح کرد: استاندار در طول این مدت در جلسات پیگیر این قضیه است اما ما انتخابات را پیش روداریم اگر با همین وضعیت ادامه دهیم قطعاً دچار مشکل خواهیم شد لذا هر چه سریع‌تر این مشکل باید پیگیری شود.

رئیس ستاد مردمی حسن روحانی در خراسان رضوی در خصوص وجود سرپرست در معاونت‌های استانداری نیز انتقاد کرد و ادامه داد: برخی از معاونت‌ها و اداره کل‌های استانداری نیز با سرپرست اداره می‌شوند که استاندار باید به این موضوع دقت کند که حضور مسئول در این اداره‌های کل که در استانداری هستند بسیار تأثیرگذار است برای مثال در حوزه روستایی باید دقت بیشتری شود.

ساقی به عدم استفاده از مدیران جوان و کارآمد در استان انتقاد و اذعان کرد: جای تعجب است در استان چرا از مدیران جوان استفاده نکرد که امروز خسارت این موضوع را مردم استان متحمل شوند، امروز تفکرات غلط به استان ضربه زده است و چرا باوجود این‌که کمبود نیرو در استان نداریم و می‌توانیم بهترین کارشناسان فرمانداری را داشته باشیم فرمانداری‌ها باید با سرپرست اداره شوند.

دبیر حزب اعتدال شرق کشور جذب نیروی کارآمد در استانداری را با ضعف روبه‌رو دانست و یادآور شد: حتی در برخی از ادارات مدیران اعتقادی به دولت و عمل‌گرایی ندارند که استاندار باید به این موضوع‌ها دقت داشته باشد تا هر چه سریع‌تر از این شرایط بلاتکلیفی شهرستان‌ها خارج شوند.

وی افزود: اگر 10 درصد از اتفاق‌هایی که در استان‌های گلستان و خوزستان رخ می‌داد با توجه به وضعیت مدیران استان در شهرستان‌ها کدام مدیر می‌خواهد در مقابل این بحران‌ها مقاومت کند و این موضوع نشان‌دهنده این است که هرچه سریع‌تر باید مدیران استان مشخص شوند.

ساقی، خراسان رضوی را الگوی استان‌های کشور دانست و عنوان کرد: باوجود بارگاه منور رضوی و حضور 30میلیون زائر در سال، یک‌سوم جمعیت کشور در خراسان رضوی و وجود کریدور ورودی و خروجی کشور در این استان باید دانست کدام استان بعد از تهران شرایط ما را دارد؟ به همین جهت وزیر کشور باید توجه ویژه‌ای به استان داشته باشند.

این کارشناس مسائل سیاسی به لزوم توجه به جوان‌گرایی در انتصاب مدیران تأکید و اظهار کرد: با توجه به گرفتاری‌هایی که در حوزه معاونت‌های استانداری با انتخاب بازنشسته‌ها به وجود آمد تا الآن استان با مشکل روبه‌رو شده و استاندار در حوزه انتصاب مدیران سیاسی مدیرانی را جذب کرده که حداقل بتوانند تا پایان دولت همراه استانداری باشند.

ساقی ادامه داد: در انتخاب مدیران استان باید از سیاست زدگی به دور بود و فقط به کارآمدی مدیران دقت کرد تا از نیروهای مجرب استفاده کرد چراکه کادرهای خوبی در استان وجود دارند و استاندار فعلی باید از مدیران کارآمد در حاشیه رانده‌شده استان استفاده کند.

اختلافات و نگاه‌های سیاسی مانع انتصاب فرمانداران است

دبیر حزب اعتدال شرق کشور دلیل تأخیر در انتصاب فرمانداران خراسان رضوی را حساسیت‌های ویژه وزیر دانست و ابراز کرد: مجمع نمایندگان از اختلافات کمتری برخوردار بوده است یعنی تا الآن همراهی خوبی در استان است اما مطالبه گری استانداری خراسان رضوی از نهادهای کلان پایین بوده است.

مسئول ستاد مردمی حسن روحانی در خراسان رضوی اظهار کرد: رئیس‌جمهور باید نگاه ویژه‌تری نسبت به استان داشته باشد، جای گلایه دارد که رئیس‌جمهور به استان بی‌توجه بوده است و وزیر کشور نسبت به خراسان رضوی کم‌کاری می‌کند.

دبیر حزب اعتدال شرق کشور به لزوم مطالبه‌گری احزاب خراسان رضوی در تسریع انتصاب مدیران سیاسی اشاره و گفت: احزاب باید ورود پیدا کنند و در جنگ اقتصادی وارد شویم و مطالبه گری کنیم تا نماینده دولت در شهرستان‌ها مشخص شود که اگر این موضوع صورت گیرد در حوزه‌های مختلف اقتصادی و عمرانی استان پیشرفت خواهد کرد.

تأخیر در انتخاب فرمانداران می‌تواند شائبه‌های محلی را در خصوص سلامت انتخابات  بیشتر کند

بر اساس سخنان کارشناسان سیاسی و فعالان احزاب استان امسال سال حساسی برای خراسان رضوی است و دلیل این موضوع آن است که انتخابات مجلس در انتهای سال 98 قرار دارد به همین جهت تأخیر در انتخاب فرمانداران استان می‌تواند شائبه‌های محلی را در خصوص سلامت انتخابات خراسان رضوی بیشتر کند.

خراسان رضوی به دلیل هم‌مرز بودن با کشورهای  همسایه و وجود چند شهر مرزی می‌تواند به قطب اصلی صادرات کشور تبدیل شود و یا این‌که با انتصاب فرمانداران می‌توانند در جذب سرمایه‌گذاران به تولید سرمایه در شهرها کمک کنند.

مشهد مقدس نزدیک به یک سال است که فرماندار ندارد و این در صورتی است که مشهد سالانه میزبان 30 میلیون زائر است و تعیین فرماندار می‌تواند در امر خدمت‌رسانی بهتر به زائران و ایجاد فضای فرهنگی شهر کمک شایانی داشته باشد.

با توجه به این‌که یکی از رویکردهای اصلی رزم حسینی فعالیت‌های تولیدی و اقتصادی استان است و این‌که شهرهای مرزی استان در حال حاضر با اتخاذ تصمیمات بلندمدت و قاطع می‌توانند نقش بسیار مهمی در این موضوع داشته باشند انتظار می‌رود استاندار خراسان رضوی هرچه زودتر با مطالبه گری از وزارت کشور نسبت به انتصاب فرمانداران استان شهرها را از این وضعیت بلاتکلیفی درآورد.

منبع : فارس

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.