وبگاه خبری العربی الجدید، سفر نخست وزیر پاکستان به ایران را برای هر دو کشور در سطوح داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی حائز اهمیت توصیف کرد.

العربی الجدید: پاکستان هم به کمک ایران برای دور زدن تحریم‌های آمریکا آمد

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، وبگاه خبری العربی الجدید به مناسبت سفر نخست وزیر پاکستان به ایران در گزارشی این سفر را برای هر دو کشور در سطوح داخلی، منطقه‌ای و بین المللی حائز اهمیت توصیف کرد.

در این یادداشت آمده است: «عمران خان»،  نخست وزیر پاکستان روز یکشنبه درراس هیاتی بلندپایه وارد تهران شد، این نخستین سفر رسمی وی از زمان تصدی منصب نخست وزیری پاکستان در آگوست ۲۰۱۸ بوده است او امروز دوشنبه با مقامات ارشد ایرانی و در راس آنها آیت الله علی خامنه‌ای و حسن روحانی رهبر عالی و رئیس جمهور ایران دیدار می‌کند.

به نوشته العربی الجدید، این دیدار در شرایط استثنایی منطقه‌ای و بین المللی و در سایه تغییرات مختلف در دو حوزه صورت گرفته است که اهمیت آن را افزایش می‌دهد و سوال‌هایی را مربوط به ابعاد و دلایل آن مطرح می‌کند.

این وبگاه خبری آورده است: به دنبال شکست متحدان سنتی عربستان در انتخابات پارلمانی اخیر پاکستان و به قدرت رسیدن مرد جدید پاکستان، تهران امیدوار بود روابط دو جانبه با پیشرفت قابل توجهی همراه باشد، بخصوص که عمران خان خودش هم بر اهمیت رابطه با ایران و ضرورت توسعه آن طی سال‌های قبل از تصدی نخست وزیری پاکستان تاکید کرده بود، مسئله‌ای که او را در معرض حملات رسانه‌ای عربستان قرار داد تا جایی که شاهزاده «خالد بن عبدالله آل سعود» در گفت‌وگویی با روزنامه سعودی عکاظ عمران خان را پس از پیروزی در انتخابات «نماینده قم در اسلام آباد» توصیف کرد.

«عمران خان در نخستین نطق خود نیز تاکید کرد که کشورش خواهان روابطی خوب مبتنی بر حسن همسایگی با ایران است و دولت آتی روابط خود را با ایران توسعه خواهد بود.»

العربی الجدید افزود: اما این تمایل پاکستان با تحولات تازه‌ای در منطقه پس از عقب نشینی آمریکا از توافق هسته‌ای و بازگشت تحریم‌ها علیه ایران روبرو شد و به دلیل هزینه داخلی، منطقه‌ای و بین المللی خواسته‌های پاکستان برای تقویت روابط با ایران این امر عملی نشد، بخصوص که عمران خان که با وعده‌هایی به شهروندان پاکستانی برای بهبود وضعیت معیشتی و توسعه اقتصاد در انتخابات پیروز شده بود تمایل نداشت کار را به شیوه‌ای آغاز کند که برای خودش و برنامه‌های سیاسی و اقتصادی آن مشکلات بزرگی درست کند از همین رو در نخستین سفر خارجی خود به عربستان رفت و به گفته خودش چون کشورش نیاز شدید به پول عربستان دارد.

در ادامه گزارش آمده است: اما اینکه عمران خان به ایران سفر کرد ولو اینکه پس از چند ماه تاخیر صورت گرفته است؛ اما نشانه تمایل او برای تقویت روابط با ایران است و اگرچه این مسیر به تعبیری مین گذاری شده و با موانع و سنگ اندازی‌های متعددی روبروست اما  در سطوح دو جانبه، منطقه ای و بین المللی از اهمیت فوق العاده‌ای برخوردار است.

به عقیده نویسنده، در سطح روابط دوجانبه این سفر در پی افزایش مشکلات مرزی بین دو کشور در پی حملات و تحرکات گروه‌های مسلح تروریستی از داخل ایران و پاکستان صورت گرفته است به گونه‌ای که تهران لحن انتقادها و اتهام‌های خود را علیه اسلام اباد افزایش داده است، آن هم پس از افزایش حملات گروه (تروریستی) جیش العدل که در مرزهای پاکستان و ایران در استان سیستان و بلوچستان درجنوب شرق ایران فعال است.

العربی الجدید نوشت: نخست وزیر پاکستان سفر خود به ایران را با دیدار از شهر مشهد آغاز کرد جایی که مرقد امام هشتم شیعیان در آنجاست در شرایطی که ایران نفوذی قوی در بین شیعیان پاکستان دارد تا جایی که هزاران نفر از آنها را طی سال‌های گذشته برای مبارزه در سوریه زیر پرچم لواء الزینبیین گرد آورده است.

این وبگاه خبری افزود: در سطح منطقه‌ای سفر عمران خان به ایران در سایه مناقشه شدید بین ایران و عربستان برای گسترش نفوذ در میادین منطقه‌ای صورت گرفته است که پاکستان یکی از همین میدان‌هاست و عمران خان با سفر خود به ایران می‌خواهد تاکید کند که تا حد امکان درصدد ایجاد توازن بین مستلزمات روابط تاریخی کشورش با عربستان و شروط حسن همسایگی با ایران است بخصوص که او دو بار از زمان تصدی منصب خود به عربستان سفر کرده است، اما در سفر به همسایه ایرانی خود تاخیر داشت.

سخنگوی وزارت خارجه پاکستان هم در یازدهم آوریل گفت که سفر به ایران ماه‌ها در دستور کار نخست وزیر پاکستان بوده اما به تعویق می‌افتاد.

العربی الجدید ادعا کرد: در چارچوب همین توازن موضوع میانجیگری بین تهران و ریاض از دستور کار نخست وزیر پاکستان در سفر به ایران غایب نیست و « محمد ملازهی» کارشناس ایرانی امور شبه قاره هند هم در این خصوص تصریح کرد که نخست وزیر پاکستان پیشتر گفته بود که تصمیم بر کاستن از تنش بین ایران و عربستان دارد و انتظار می‌رود که این قضیه در دستور کار سفر او به ایران باشد.

العربی الجدید ادامه داد: وضعیت کنونی پاکستان مشابه عراق است این کشور نمی‌خواهد فدای مناقشه بین ایران و عربستان باشد و بنابراین متمایل است میانه رفتار کند، اگرچه برخی مواقع به سمت عربستان متمایل می‌شود؛ اما در نهایت میان چکش مستلزمات روابط با ریاض و شروط حسن همسایگی با تهران واقع است و دشوار است که یکی را به نفع دیگری نادیده بگیرد اگرچه که به گفته شاهزاده ترکی الفیصل، پاکستان بزرگ ترین متحد اسلامی عربستان محسوب می‌شود.

در همین راستا لازم به ذکر است که سفر عمران خان به ایران تقریبا دو ماه پس از سفر محمد بن سلمان، ولی‌عهد سعودی به پاکستان صورت گرفت که در جریان آن توافق‌های سرمایه گذاری به ارزش ۲۰ میلیارد دلار به امضا رسید؛ علاوه بر اینکه ایران و پاکستان هر دو نگرانی مشترکی نسبت به موضوع گسترش داعش در افغانستان دارند، موضوعی که موجب تقویت همکاری امنیتی بین دو کشور می‌شود؛ مساله طالبان هم فرصت بیشتری برای تقویت روابط دوجانبه میان پاکستان و ایران می‌دهد.

العربی الجدید در پایان درباره اهمیت بین المللی سفر نخست وزیر پاکستان نوشت: این سفر در سایه فشارهای بی سابقه آمریکا طی چهل سال مناقشه میان واشنگتن و تهران صوت گرفته است که روابط خارجی ایران و بخصوص روابط اقتصادی آن را هدف گرفته است، از همین رو سفر عمران خان اهمیت ویژه‌ای برای ایران دارد بخصوص که ایران امیدوار به تقویت روابط دوجانبه بخصوص در زمینه اقتصادی است تا از این طریق، تحریم‌های تحمیلی آمریکا را دور برند علاوه بر روابط مشابهی که با عراق، ترکیه و کشورهایی دیگر در منطقه دارد.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.