پروژه کمربند جنوبی شهر مقدس مشهد با صرف هزینه ای بالغ بر ۱۸۰میلیارد تومان و پیشرفت ۸۰درصدی از اواخر سال ۹۶ بنا به حکم دادستانی متوقف گردید .

 کمربند جنوبی؛ شورا وشهرداری مشهد درمقابل همه دوستداران محیط زیست/چه کسی پاسخگوی اتلاف 180میلیاردتومان پول بیت المال است؟

به گزارش قدس آنلاین ، طرح کمربند جنوبی شهر مشهد به طول ۲۷ کیلومتر  که قرار بود انتهای بولوار شهید برونسی در غرب مشهد را به اتوبان باغچه در شرق مشهد متصل کند، از آذرماه ۱۳۹۱ آغاز شد و درشرایطی که بخشی از کار پیشرفته بود  ۲۷ اسفند سال ۹۶ و به دنبال اعتراض فعالان محیط زیست ،  دادستان مشهد دستور توقف این طرح را صادرکرد.

***اجرای این پروژه خلاف قانون است

فعالان محیط زیستی خراسان رضوی معتقد بودند،پروژه کمربند جنوبی بر خلاف اصل ۵۰ قانون اساسی ، سبب تخریب منابع طبیعی و نابودی کوه ها وبخش عظیمی از ارتفاعات اطراف مشهد شده است و مجریان این طرح بدون پیوست محیط زیستی و صرفا با داشتن تاییدیه شورای ترافیکی همتا اقدام به تخریب ارتفاعات کرده‌اند.

دادستان مشهد نیز پس از این اعتراضات در اسفند ۹۶ به توقف اجرای طرح حکم داد و هرگونه فعالیت برای ادامه اجرای طرح ساخت کمربند جنوبی مشهد را تخلف اعلام کرد.

*** امکان تغییر کاربری وجود ندارد

اما قاسم تقی زاده خامسی ، شهرداروقت مشهد نظر دیگری داشت و با اشاره به هزینه های صورت گرفته در مدت ۵ سال برای اجرای این طرح گفت: این مخالفت ها باید از ابتدا مطرح می شد و هم اکنون امکان تغییر کاربری این بزرگراه وجود ندارد .

ازدیگر سو در تازه ترین اظهار نظر ،حسین نژاد معاون شهرسازی شهرداری مشهد اعلام کرده است که اجرای این پروژه توجیه ندارد و شما هر موقع از ادامه ضرر برگردید، سود کرده اید.

*** مغفول ماندن مطالعات زیست محیطی 

درهمین حال مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی در این باره اظهار داشت: در سال ۷۸ بر اساس مطالعات ترافیکی پروژه دو کمربند شمالی و جنوبی توسط شورای عالی ترافیک شهر مشهد آغاز  و در آن مقطع بر اساس مطالعاتی که انجام شد و شورای عالی ترافیک نیز انها را  تایید کرد،این پروژه ها در طرح تفضیلی قرار گرفتند .

محمد رضا اخوان عبداللهیان در ادامه به قدس آنلاین گفت : مساله ای که در حال حاضر باعث توقف اجرای پروژه شده این است که در مورد مطالعات زیست محیطی طرح یک سری ابهامات وجود دارد اما پرسش اساسی این است که اگر طرح مشکلات زیست محیطی دارد، چرا در زمان مطالعات ابتدایی مورد بررسی قرار نگرفته  است.

وی با بیان اینکه  نظر کارشناسی این است که طرح باید به کمربندی سبز و گردشگری تغییر کاربری بدهد، تصریح کرد: این موضوع اگرچه موجب تحرک توسعه در اطراف شهر مشهد میشود اما نه تنها موجب کاهش ترافیک نمیشود بلکه درآینده باعث افزایش ترافیک  نیز میگردد.  

*** مرجع اولیه پروژه پاسخگو باشد

اخوان عبداللهیان ادامه داد: در حال حاضر باید با توجه به همه شرایط و سخنان مقام معظم رهبری در مورد اهمیت محیط زیست و اینکه به هرحال  این کمربندی از ابتدا به صورت درست و یا اشتباه مطرح شده است، باید تصمیم گیری نهایی با رعایت حفظ حقوق مردم انجام شود. از این رو اعتقاد بر این است که شورای همتا و شورای عالی ترافیک ، باید مصوبه سال های گذشته در مورد طرح این کمربندی را لغو کنند و کمیسیون ماده ۵ نیز این طرح را تغییر کاربری بدهد . از طرفی مرجعی که اجرای این کمربند را تشخیص داده است که عمده آن به شورای عالی ترافیک بر می گردد باید در حال حاضرپاسخگو باشد که چرا آسیب شناسی زیست محیطی این طرح در ابتدا انجام نشده است. زیرا هزینه های انجام شده برای این طرح که بنا بر اطلاعات غیر رسمی بالغ بر ۱۸۰میلیارد تومان واز به بیت المال است با لغو اجرای آن ضایع می شود. ازطرفی  شهرداری مشهد که کارفرمای پروژه می باشد نیز در حال حاضر به این نتیجه رسیده است که اجرای پروژه باید متوقف گردد  و ادامه ان توجیه ندارد .

وی ادامه داد: باید یک تیم کارشناسی موضوع را مورد بررسی قرار دهد که چرا پروژه ای که توجیه ندارد شروع شده و این همه هزینه در باره آن انجام شده است و حتی افرادی که در این زمینه کوتاهی کرده اند مشخص و به مردم معرفی شوند. زیرا هر طرحی که می خواهد شروع شود در ابتدای مطالعات ان تمام سازمان ها و ارگان هایی که به نحوی متولی آن هستند و در اجرای ان دخالت دارند  باید نظر خودشان را اعلام کنند.

*** نظر شورای و شهرداری بر اجرای  پروژه

در مقابل این اظهارات ، رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد  معتقد است : نظر شورای پنجم و شهرداری مشهد بر اجرای پروژه با رعایت ملاحظات زیست محیطی است.

مجتبی بهاروند به قدس آنلاین افزود: اقای حسین نژاد، معاون شهرسازی شهرداری مشهد  معتقد است که اظهارات او گزینشی از سوی رسانه ها اعلام شده است و منظور او عدم توجیه ادامه پروژه نبوده است.

عضو شورای اسلامی شهر مشهد  با بیان اینکه به هرحال آقای حسین نژاد اگر موضوعی را نیز مطرح کرده اند نظر شخصیشان بوده است ، بیان داشت: نظر شورا و شهرداری درباره کمربند جنوبی مشهد این است که با تعامل مجموعه دادستانی و رعایت ملاحظات زیست محیطی به طوری که اجرای پروژه کمترین اسیب را به محیط زیست وارد کند  اجرای پروژه ادامه پیدا کند، زیرا در اجرای این پروژه تاکنون هزینه هایی از بیت المال و از جیب مردم انجام شده است و قسمت عمده ای از آن آسفالت و آماده بهره برداری است .

بهاروند ادامه داد: از طرفی مشاور این پروژه نیز با حضور در جلسه شورای اسلامی شهر مشهد اعلام کرده است که توافقاتی در زمینه اجرای این پروژه با دستگاه های مختلف صورت گرفته و حداقل اجرای آن در برخی مسیرها صورت خواهد گرفت.    

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.