درحالی که در هفته گذشته تمام توجه‌ها به سیل خوزستان بود وقوع سیل‌های مخرب در شهرستان‌های مختلف خراسان رضوی، خسارت‌های سنگینی برجای گذاشت اما آنچنان که باید اخبار آن منتشر نشد.

خسارات آرام ۱۰۰ میلیارد تومانی سیل در روستاهای بردسکن

یکی از این شهرستان‌ها که تعداد زیادی از روستاهای آن درگیر سیل بودند، شهرستان بردسکن بود به نحوی که چندین روستا تا مرز تخلیه کامل پیش رفتند.

  ۴۰ روستا در محاصره سیل

بر اساس گزارش‌هایی که در روزهای اخیر منتشر شده اهالی ۴۰ روستای بردسکن در محاصره سیل هفته گذشته بودند که خوشبختانه بدون آنکه به کسی آسیب جانی برسد از این مهلکه نجات یافتند. پس از وقوع سیل در روستای کلاته نو، درونه، سیف‌آباد و محمدآباد ساکنان این مناطق نیز به صورت موقت در زائرسرای امام رضا(ع) بردسکن ومسجد امام حسن مجتبی(ع) اسکان داده شدند. ۵۰ درصد منازل در معرض خطر سیل در روستای کلاته نو تخلیه و ساکنان در مکان‌های امنی اسکان داده شدند و راه روستایی سیف‌آباد هم مسدود شد. همچنین خبرهایی هم از خسارت‌های سنگین سیل در مناطق عشایری انابد و درونه به گوش می‌رسید. اما بخش عمده خسارت‌ها در حوزه کشاورزی بوده که باید منتظر گزارش نهایی متولیان در روزهای آینده بود.

  آسیب نیمی از خانه‌های جلال‌آباد

دهیار روستای جلال‌آباد بردسکن در گفت‌وگو با خبرنگار ما می‌گوید: در گزارش اولیه ۱۰۲ واحد مسکونی (نزدیک به نیمی از مجموع واحدهای مسکونی این روستا) در سیل اخیر آسیب دیده است. سروری می‌افزاید: براساس همین گزارش‌ها دو واحد مسکونی کاملاً تخریب شده و چند واحد مسکونی دیگر هم در معرض تخریب است و به تشخیص کارشناسان دیگر قابل سکونت نیستند که عمدتاً صاحبان این اماکن تحت پوشش کمیته امداد هستند و بازرسان این نهاد این موضوع را تأیید کرده‌اند.

وی ادامه می‌دهد: بیشتر خسارت‌ها در مسیر رودخانه ورودی به روستا بوده که علت اصلی آن ساخت وسازهای غیر مجاز در حریم و مصب رودخانه می‌باشد که پس از بازدید کارشناسان آب منطقه‌ای مقرر شد تا از طریق دستگاه قضایی نسبت به رفع تصرف و تخریب خانه‌های در مسیر اقدام شود. سروری می‌گوید: به دلیل تنگ‌تر شدن مسیل حجم قابل توجهی از سیل اخیر وارد روستا شد به نحوی که بخش عمده آسفالت معبر اصلی روستا تخریب شد تا سیل از داخل روستا عبور کند و تنها در یک مورد که بر اثرنشست زمین و باز شدن سر یک چاه قدیمی، یک دستگاه موتور سیکلت به داخل آن سقوط کرد که خوشبختانه دو سرنشین آن قبل از سقوط به داخل چاه خود را نجات دادند، در سایر موارد تهدیدی برای اهالی ایجاد نشد.

 خسارت ۱۰۰ میلیاردی

هر چند در روزهای بحرانی این روستاها خبرهای چندانی منتشر نشد اما پس از فروکش کردن سیل، مدیران از این مناطق بازدید کردند و آن زمان بود که گستردگی و میزان خسارت‌های برجای مانده اندکی آشکار شد. سرپرست فرمانداری بردسکن پس از این بازدیدها میزان خسارت سیل به روستاهای سیل‌زده کلاته نو، سیف‌آباد، محمدآباد و جلال‌آباد از توابع شهرستان بردسکن را ۱۰۰ میلیارد تومان اعلام می‌کند. ابراهیم قاسم‌پور می‌افزاید: بیشترین خسارت وارده به بخش کشاورزی، دامداری و راه‌های روستایی و شهری وارد شد که بیش از ۸۰ درصد خسارت سیل محسوب می‌شود. وی به خسارت بیش از ۵۱۰ واحد مسکونی در این روستاها هم اشاره کرده و ادامه می‌دهد: ۳۲۴ واحد روستایی نیاز به نوسازی و بهسازی و بقیه نیاز به تعمیرات دارند. رئیس شورای هماهنگی مدیریت بحران شهرستان بردسکن در بیان بخشی از کارهای صورت گرفته در روزهای بحرانی این مناطق می‌گوید: ۵۰ درصد منازل مسکونی در معرض خطر سیل در روستای کلاته نو تخلیه و تمامی اهالی روستای سیف‌آباد نیز در زائرسرای علی بن موسی الرضا(ع) شهر بردسکن اسکان اضطراری داده شدند. همچنین ۴۰۰ نفر از اهالی روستای محمد آباد در یکی از حسینیه‌های شهرآباد اسکان داده شدند و با ورود هلال‌احمر، سپاه و خیّران نسبت به تغذیه این افراد اقدام شد. وی اظهارمی دارد: با توجه به خطرپذیری منازل روستایی و احتمال ریزش برخی از آن‌ها، ۵۶ تخته چادر برای ۱۰۰ نفر از خانواده‌هایی که با این مشکل مواجه بودند در یکی از نقاط امن روستا برپا و جمعیت در آن اسکان اضطراری داده شدند. قاسم‌پور به معضل فرونشست زمین هم اشاره می‌کند و می‌گوید: در سیل اخیر ۲۰ نقطه فرونشست زمین در جنوب بردسکن و محور بردسکن به بجستان به وجود آمد که با اقدامات انجام شده و با کمک بخش خصوصی نسبت به ترمیم و اصلاح آن‌ها اقدام شد.

 اخبار حاشیه‌ای

همان گونه که گفته شد در روزهایی که اهالی این مناطق درگیر سیل بودند اخبار چندانی از وضعیت بحرانی منطقه منتشر نمی‌شد و چند روز بعد از وقوع سیل مخرب بود که اخبار متفاوتی از شرایط حاکم بر منطقه به گوش رسید.

آنچه مسلم است در چنین مواقعی اگر اخبار صحیح و به موقع از مراجع رسمی منتشر نشود شرایط برای شایعه‌سازان مهیا می‌شود در این مورد هم نقل قول‌های مختلفی می‌شد به عنوان مثال برخی مدعی بودند بستن مسیر رودخانه موجب سرازیر شدن سیل به سمت کلاته نو شده و اگر مدیریت درستی صورت می‌گرفت سیل وارد کلاته نو نمی‌شد ولی با تمام این اوصاف به نظر می‌رسد باید در مواقع بحرانی بیش از هر زمان دیگری به موضوع اطلاع رسانی توجه شود تا اقدامات لازم به تناسب شرایط صورت بگیرد.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.