۳ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۶
کد خبر: 653157

هرچند افزایش قیمت کالاهای اساسی، به قصه تکراری هر ساله در ابتدای ماه مبارک رمضان تبدیل شده است، اما هیچ کار اساسی از سوی مسئولان دستگاه‌های مربوط برای آن انجام نمی‌شود و در این بین تنها مردمی که ناچار به تهیه مایحتاج خود هستند، متضرر می‌شوند.

تکرار گرانی ارزاق عمومی در ماه رمضان؛ مسئولان پای کار باشند

امسال هم همچون سال‌های گذشته، با نزدیک شدن به ماه مبارک رمضان، گرانی ارزاق عمومی و افزایش قیمت کالاهای پرمصرف مانند گوشت قرمز و مرغ، برنج، خرما، پنیر، حبوبات، قند و شکر در این ماه، به یکی از دغدغه‌های اصلی خانواده‌ها تبدیل شده است.

تردیدی نیست که این روزها با توجه به شرایط بد اقتصادی و ضعف توان مالی مردم، برای جلوگیری از افزایش قیمت‌ها باید بیش از سال‌های گذشته «کنترل بازار» مورد توجه قرار گیرد.

چراکه برخی از تلاطم‌ها و التهابات بازار با ماه رمضان امسال همراه شده و به همین سبب خیلی از کالاهای اساسی، قیمت بسیار بالاتری نسبت به گذشته پیدا کرده و قیمت برخی از اقلام خوراکی و مورد نیاز مردم نیز به شکلی غیرمعقول افزایش یافته است.

در سال‌های گذشته مسئولان گرانی کالاها و ارزاق عمومی در آستانه ماه مبارک رمضان را ناشی از افزایش تقاضا عنوان کرده و مردم را به مدیریت خرید مایحتاج خود دعوت می‌کردند؛ گمان می‌رود این رویه امسال هم تکرار شود. چنانکه در سخنان چندروز پیش رئیس سازمان صمت خراسان رضوی، نشانه‌هایی از آن را شاهد بودیم؛ خانم علیرضایی اما در ادامه همین سخنان به اقداماتی اشاره کرد که هرچند از قاطعیت در برخورد با متخلفان در آن اثری دیده نمی‌شود، ولی بیانگر تلاش فراوانی است که برای مدیریت عرضه گوشت و سایر اقلام غذایی در استان انجام شده و یا درحال انجام است.

البته اقدامات مورد اشاره رئیس سازمان صمت، اقدامات خاص ماه مبارک رمضان نبوده و از سوی دیگر می‌توان به جرئت گفت که حتی در همان ایام اوج برخوردهای قانونی و قضایی، یعنی ماه‌های آخر سال گذشته نیز این اقدامات، به دلایل مختلف، مانع بزرگی بر سر راه افزایش قیمت‌ها نبود و نتوانست حتی بازار ارزاق عمومی را کنترل کند؛ چراکه در همین ایام شاهد افزایش شدید قیمت گوشت و مرغ، تخم‌مرغ، پیاز و سیب‌زمینی و... بوده‌ایم. ضمن آنکه به نظر می‌رسد فتیله همین اقدامات نه چندان قاطع و مردم محورنیز پایین کشیده شده و به جز موارد معدودی برخورد با محتکران و گران‌فروشان – که درپی شکایات و پیگیری مردمی صورت می‌گیرد- تلاش مؤثری در این زمینه شاهد نیستیم.

این در حالی است که تمام این اقدامات به فرض استمرار و تداوم آن، فقط کنترل‌کننده بخش عرضه است و دستگاه‌های متولی در بخش کنترل و جلوگیری از افزایش غیرمنطقی قیمت‌ها و برخورد با گران‌فروشان، عملکرد قابل قبولی نداشته‌اند. تا جایی که این ضعف عملکرد موجب تاخت و تاز سودجویان و هرج و مرج در بازار شده و به نظر می‌رسد هرکسی اجناس و کالاهای خود را به هر قیمتی که دلش می‌خواهد، به فروش می‌رساند و هیچ مرجعی برای تعیین قیمت واقعی کالاها وجود ندارد.

حال با توجه به اینکه در ماه مبارک رمضان به ناچار تقاضای خرید بسیاری از اقلام خوراکی افزایش می‌یابد و این موضوع بستر مناسبی را برای جولان سودجویان و گران‌فروشان فراهم می‌سازد، ضروری است دستگاه‌های متولی کنترل بازار با استفاده از تمام توان وارد میدان شده و با اتخاذ برنامه‌های کارآمد در تأمین مایحتاج عمومی با قیمت مناسب اقدام کنند و صد البته جای دستگاه‌های نظارتی و برخورد با متخلفان و گران‌فروشان در این عرصه نباید خالی بماند.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.