بنا بر اعلام کارشناسان شرکت آب و فاضلاب شهر مشهد میزان مصرف آب شرب در ساخت و سازهای سال ۹۷ در این شهر یک میلیون و۳۰۰ هزار متر مکعب بوده است.

مصرف آب شرب یک سال گلبهار در ساخت و سازهای مشهد

 طبق نظر و اعلام کارشناسان سال آبی پیش رو یکی از بهترین سال‌ها در مدت ۵۱ سال اخیر بوده و میزان بارش‌ها رشد قابل توجهی در کل کشور داشته است. شاید جمع زیادی بر این عقیده باشند که با این شرایط دیگر مشکل بی‌آبی و کم‌آبی کشور حل شده و می‌توان به هر میزان از آب‌هایی که در دسترس داریم استفاده نماییم.

اگر هر کدام از ما بر این باور باشیم باید گفت تفکر درستی در این زمینه نداریم. چرا که همان کارشناسانی که خبر از بهتر بودن سال آبی پیش رو نسبت به سال‌های نیم قرن گذشته داده‌اند هشدارهایشان همچنان در خصوص بحران آب باقی است.

کارشناسان غالباً این بارش‌ها را مسکنی می‌دانند بر درد بی‌آبی و کم آبی‌هایی که ناشی از استفاده بی‌رویه و نادرست از منابع آبی که در اختیار داشته و داریم.

 آن‌ها دوره طولانی مدت چندین ساله برای بهبود شرایط فعلی منابع آبی را مد نظر دارند تا با بارش‌هایی به مانند بارندگی‌های امسال بتوان شرایط آبی فعلی را ارتقا بخشید. با این تفاسیر گرچه بارش‌های فعلی به منزله بهبود وضعیت خشکسالی‌های سال‌های اخیر به شمار می‌رود اما دلیلی نمی‌شود برای ختم بحران کم آبی. همچنان برای مقابله با این بحران ناگزیر به رعایت الگوهای مصرف و بهینه مصرف کردن هستیم.

  مصرف یک میلیون و ۳۰۰ هزار متر مکعب آب در ساخت و سازها

یکی از مواردی که در طول سال میزان قابل توجهی از آب شرب شهر مشهد صرف آن می‌شود حوزه ساخت و ساز یا همان ساختمان‌سازی است که بنا بر اعلام کارشناسان شرکت آب و فاضلاب شهر مشهد میزان مصرف آب شرب در ساخت و سازهای سال ۹۷ در این شهر یک میلیون و۳۰۰ هزار متر مکعب بوده است.

یعنی چیزی حدود یک درصد از آب تصفیه شده و قابل شرب شهر مشهد در جریان ساخت و سازهایی هدر می‌رود که هم بابت آن یارانه ۲۰۰۰ تومانی در هر متر مکعب پرداخت می‌شود و هم اینکه برای در دسترس قرار گرفتن آن وقت و نیروی قابل ملاحظه‌ای از بین می‌رود.

همین یک درصد از مصرف آب در بخش ساخت و ساز شهر مشهد با مصرف آب یک شهر ۳۷ هزار نفری در طول سال کفایت می‌کند! گلبهار از همین دست شهرهاست که چسبیده به شهر مشهد است و این آب می‌تواند نیاز آبی یک سال این شهر را تأمین کند. از قبیل گلبهار شاید چندین شهر و آبادی باشد که بشود آب مصرفی ساخت و سازهای مشهد را صرف یک سال آب شرب مردم آن‌ها کرد. بماند که آمار ۳۰ درصدی هدر رفت آب به دلیل زیر ساخت‌ها و تأسیسات فرسوده و از رده خارج را هم در آمارهای هدر رفت آب شهر مشهد داشته و همچنان داریم.

هزینه میلیاردی برای آب مصرفی ساختمان سازی

برگردیم به همان جریان مصرف آب شرب شهری در حوزه ساخت وساز شهر مشهد.

طبق اعلام مسئولان آب و فاضلاب شهری برای آماده‌سازی، تصفیه و در اختیار قرار دادن آب شرب در شهر مشهد برای هر کدام از مشترکین هزینه ۲۰۰۰ تومان در هر متر مکعب پرداخت می‌شود (این قیمت تمام شده نیم سال اول سال ۹۷ است) که با یک حساب سر انگشتی میزان هزینه کرد یک میلیون و ۳۰۰ هزار متر مکعب آبی که در حوزه ساخت و ساز مصرف می‌شود ۳ میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان است! با این تفاسیر مدیریت آب به جای اینکه از این بخش درآمدی داشته باشد در واقع هزینه‌ای میلیاردی هم متحمل می‌شود!

راه‌هایی برای مقابله با هدر رفت آب

به اعتقاد یکی از شهروندان برای اینکه از هدر رفت آب در بخش ساخت و ساز جلوگیری شود و بتوان این جریان را مدیریت کرد بهتر است فعالان حوزه ساخت و ساز راه‌های دیگری برای تأمین آب در این بخش را در پیش بگیرند یکی از این راه‌ها استفاده تانکری از آب، آن هم آبی که در تصفیه خانه‌های فعال شهر قابلیت استفاده مجدد را پیدا کرده‌اند. یکی دیگر از شهروندان نظری متفاوت دارد. او می‌گوید: برای اینکه هدر رفت آب در بخش ساخت و ساز مدیریت شود تا بعد از صدور پروانه پایان کار به ساختمان‌های در حال ساخت انشعاب آب تعلق نگیرد تا آن‌هایی که می‌خواهند ساخت و ساز کنند مجبور باشند از آب غیرشرب برای مصارف ساختمانی استفاده کنند.

 به روز شدن ساخت وسازها

مهندس احسان قاسمیان، از فعالان حوزه معماری و ساختمان سازی و عضو سازمان نظام مهندسی استان خراسان در خصوص آمار مصرف آب شرب در ساخت و سازهای شهر مشهد می‌گوید: آنچه که مسلم است در این باره مدیران فعال در حوزه آب و فاضلاب شهر فعال هستند و آمار را در اختیار دارند اما با این وجود هم آمارها دقیق نیست و آنچه در خصوص مصرف آب شرب در ساخت و سازها ارائه می‌شود به نظر می‌رسد بیشتر از چیزی باشد که وجود دارد.

وی در ادامه در پاسخ به این پرسش که چه باید کرد تا مصرف آب شرب در حوزه ساخت و ساز را مدیریت کرد، اظهار می‌دارد: استفاده از تجارب کشورهایی که پیشرو در امر ساخت و ساز هستند به جای رویه‌ای که در حال حاضر از ۵۰ سال قبل وجود داشته و رفتن به سمت و سوی استفاده از سیستم‌های پیش ساخته می‌تواند در این مبحث کمک بزرگی باشد برای مدیریت آب. چه خوب است مدیران شهری که هر سال به بهانه برگزاری نمایشگاه‌های مختلف به کشورهای دیگر سفر می‌کنند در جریان برگزاری این نمایشگاه‌ها فقط بیننده نباشند و بعد از بازگشت از سفر به فکر به روزرسانی مدیریت ساخت وساز شهری باشند که اگر به این سمت حرکت کنیم قطعاً میزان مصرف آب در بخش ساختمان و ساخت و سازها خیلی کمتر خواهد شد.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.