رییس سازمان نظام مهندسی جهاد کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی گفت: برای دستیابی آب از سطح زمین به منابع آب زیرزمینی، ده‌ها سال زمان نیاز است و با یک روز و یک هفته بارندگی کسری مخزن و منابع زیرزمینی قابل ترمیم و بازیافت نیست.

یک هفته بارندگی کسری منابع زیرزمینی را جبران نمی‌کند
به گزارش قدس آنلاین، محمدعلی قنادزاده در خصوص مشکل منابع آب زیرزمینی، اظهار کرد: درصدی از بارش‌های اخیر خراسان رضوی در هفته‌های گذشته موجب شد ذخایر سدها به حد قابل قبولی برسد که در دهه‌های گذشته بی‌سابقه بوده است.
وی افزود: این نعمت خدادادی در چرخه هیدرولوژی در کره‌زمین، سیکل خود را طی می‌کند، به طوری که از دریاها و اقیانوس‌ها تبخیر می‌شود، پس از تجمع به صورت ابر تبدیل به باران و برف می‌گردد، مجدد به صورت روان‌آب جاری می‌شود یا نفوذ می‌کند و مجدد به دریاها و اقیانوس‌ها می‌ریزد.
قنادزاده بیان کرد: بارش‌ها و روان‌آب‌ها در تغذیه منابع سطح و زیرسطحی کمک شایانی به منابع آب کشورمان می‌کنند که به طور میانگین ۶۷ درصد از داخل زمین و زیر سطح برداشت می‌شود اما برای تجدیدپذیری، منابع آب زیرزمینی تا حدود ۴۰ درصد قابل بازگشت است و بقیه به عنوان کسری مخزن محاسبه می‌گردد که در استان بیش از یک میلیارد مترمکعب کسری داریم.
رییس سازمان نظام مهندسی جهاد کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی با بیان اینکه بارش‌های اخیر در حفظ رطوبت در خاک برای گیاهان و درختان موثر بوده، عنوان کرد: در شهر مشهد با گستردگی فراوان فضای سبز از دوره‌های آبیاری و استحصال آب از سدها و چاه‌های درون شهر کاسته شد. طبق تحقیقات محققین برای دستیابی آب از سطح زمین به منابع آب زیرزمینی، ده‌ها سال زمان نیاز است و با یک روز و یک هفته بارندگی کسری مخزن و منابع زیرزمینی قابل ترمیم و بازیافت نیست.
وی خاطرنشان کرد: تمام برنامه‌ریزی‌های استان با توجه به جلسات مدیریتی در سطح استانداری خراسان رضوی و با توجه ظرفیت بالای کشاورزی به صورت زراعتی و باغی در این زمینه است که از این روان‌آب‌ها حداکثر استفاده شود و با هماهنگی‌های صورت گرفته سازمان نظام مهندسی کشاورزی، منابع طبیعی و اداره کل منابع طبیعی، ایجاد طرح‌های آبخیزداری و مرتع‌داری در دستور کار سال ۱۳۹۸ قرار گرفته است، تعامل مناسب ادارات استانی و همچنین دستورات مستقیم استاندار خراسان رضوی از سالی پرامید در راستای رونق تولید و خدمت نوید می‌دهد.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.