اولین نشست خبری اسماعیلی سخنگوی جدید قوه قضائیه ظهر امروز با حضور اصحاب رسانه برگزار شد.

آخرین جزئیات از احکام مفاسد اقتصادی/ حکم نسرین ستوده قطعی نشده است/ شکایت همزمان سپاه و هلال احمر از "سعید قاسمی"

به گزارش گروه اجتماعی قدس آنلاین، غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه قضائیه در اولین نشست خبری خود با اصحاب رسانه که امروز (سه شنبه سوم اردیبهشت ماه) برگزار شد، اظهار کرد: خدای بزرگ را سپاسگزارم که این فرصت را به من داده است و از رئیس قوه قضائیه آقای رئیسی تشکر می‌کنم که به این جانب اعتماد کردند.

وی با بیان اینکه اهمیت کار رسانه و سختی آن برای بسیاری از آحاد جامعه اشکار است، افزود: ما هم در دستگاه قضایی تلاش کردیم سختی کار قضاوت را به مردم نشان دهیم، اما توفیق پیدا نکردیم.

سخنگوی قوه قضائیه ادامه داد: تلاش، زحمات و نقش خبرنگاران در سیل اخیر و حضور در جمع آسیب دیدگان و انعکاس این حادثه و مهم‌تر از آن انعکاس کار بزرگ مردم و سپاه و تمام افرادی که پای کار بودند بسیار پر رنگ است؛ بنده به سختی کار خبرنگاران گواهی می‌دهم.

اسماعیلی گفت: به نوبه خودم از استادم حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای معاون اول قوه قضاییه که سال‌ها به نحوه احسن کار سخنگویی قوه قضاییه را انجام دادند تشکر می‌کنم.

وی خاطرنشان کرد: ایشان به درخواست خودشان از سمت سخنگویی قوه قضائیه معاف شدند، اما همچنان در سمت معاون اولی مشغول به کار هستند.

اسماعیلی ادامه داد: حضور بنده در جمع شما با دهه پنجم و گام دوم انقلاب و آغاز فعالیت رئیس جدید قوه قضائیه و اعیاد شعبانیه مقارن شده است.

سخنگوی قوه قضائیه با اشاره به اینکه ما در پایان سال ۹۷ و آغاز دهه پنجم انقلاب شاهد تغییر در عالی‌ترین سمت قوه قضائیه بودیم، اظهار کرد: آیت الله آملی لاریجانی بعد از ۱۰ سال فعالیت در قوه قضائیه با انتصاب مقام معظم رهبری در مجمع تشخیص مصلحت نظام شروع به کار کردند و آیت الله رئیسی به عنوان رئیس قوه قضاییه انتخاب شدند که این انتصاب چند ویژگی داشت ؛یکی اینکه آیت الله رئیسی از بدنه دستگاه قضایه بودند و کار آشنا و از روز اول شروع به کار کردند.

اسماعیلی اضافه کرد: نکته دوم این که آیت الله رئیسی قبل از انتصاب برنامه کاری خود را خدمت مقام معظم رهبری داده بودند و مورد تایید ایشان قرار گرفته بود و رهبر انقلاب از این برنامه به عنوان سند راهبردی قوه قضائیه نام بردند.

سخنگوی قوه قضائیه گفت: از برنامه‌های رئیس قوه قضاییه می‌توان به اعتمادسازی در بخش‌های مختلف و افزایش اعتماد عمومی، کاهش حجم پرونده ها، افزایش شأن قضات و کاهش حجم پرونده‌ها اشاره کرد که جزئیات این سند تحول رسانه‌ای می‌شود.

وی بیان کرد: به همین دلیل انتخاب سخنگوی قوه قضاییه جز اولین برنامه‌های دستگاه قضایی قرار گرفت.

اسماعیلی گفت:در رابطه با تغییرات در قوه قضاییه باید نکته‌ای را بگویم و خوشحالیم که در قوه قضاییه از بدنه‌ای قوی برخوردار هستیم.

سخنگوی قوه قضائیه با بیان اینکه مجموعه دستگاه قضایی سهم قابل توجهی از جامعه نخبگان را دارد، تاکید کرد: تغییرات در قوه قضاییه بر مبنای بازنشستگی افراد، ارتقای سمت، شروع به کار افراد در مسئولیت‌های جدید خواهد بود و ما در مدیران بالایی عزل و برکناری نداریم و جابجایی‌ها برمبنای بازنشستگی و ارتقای سوم است.

وی با بیان اینکه رئیس جدید دیوان عالی کشور معرفی شد، تصریح کرد: امروز برمبنای اصل ۱۴۲ قانون اساسی حجت الاسلام و المسلمین کریمی رئیس دیوان عالی کل کشور بازنشسته شدند و با نظر سنجی از روسای شعبات دیوان عالی کشور آقای مرتضوی مقدم رئیس یکی از شعبات دیوان عالی کشور ، قاضی با سابقه دادسرای انتظامی قضات به عنوان رئیس دیوان عالی کشور انتخاب شدند و سایر انتصاب ها به مرور معرفی می شوند.

اسماعیلی ادامه داد: در پایان سال ۹۷ و بر مبنای مسئولیت دادسرای انتظامی قضات ماموریت دارد قضات با تقوا و ساعی را معرفی و برای همه قضات کارنامه قضایی تهیه کند.

سخنگوی قوه قضائیه خاطرنشان کرد: در سال ۹۷ و بر مبنای این کارنامه ۶ هزار و ۴۰۹ نفر به عنوان قضات برتر انتخاب شدند.

اسماعیلی گفت: در عفو اخیر مقام معظم رهبری ۱۰۰ هزار نفر مورد عفو قرار گرفتند که ۶۰ هزار نفر از زندان آزاد و ۴۰ هزار نفر مورد تقلیل در حبس قرار گرفتند.

وی ادامه داد: دادگاه‌های مفاسد اقتصادی در شعب ویژه به کار خود ادامه می‌دهند و تا امروز شعب ویژه بیش از ۸۰ نفر از متهمان مالی و پولی و ارزی را محکوم کردند و احکام آن‌ها صادر شده است.

سخنگوی قوه قضائیه گفت: در شعبه اول دادگاه ویژه قربانعلی فرخ زاد به بیست سال حبس، تیمور برمکی به بیست سال حبس، جمیل ملکی سلطانی به ۶ سال حبس، حمید رضا عامری ۲۰ سال حبس، توسلی، بخشایش و کاظمی به ۲۰ سال حبس و شلاق محکوم شدند که نشانگر صلابت دستگاه قضا است.

اسماعیلی تاکید کرد: همان گونه که رسیدگی دستگاه قضا به جرائم خشن موجب کاهش این جرم شده است، رسیدگی به پرونده‌های مفاسد اقتصادی هم باعث کاهش این جرائم خواهد شد.

وی در پاسخ به این سوال که در سیل اخیر دادستانی فارس مقصرانی را معرفی کرد، آیا این کار باعث اخلال در کمک رسانی به سیل زدگان نمی‌شود، گفت: کار اصلی در حوادث سیل اخیر کمک رسانی به سیل زدگان است و دستگاه قضایی هم در صف کمک رسانی است.

سخنگوی قوه قضائیه افزود: در کنار این کار به دنبال بررسی اهمال‌های مدیران از ۱۰ تا ۲۰ سال قبل هستیم؛ زیرا این اهمال‌ها به مرور باعث ایجاد این حوادث شده است.

وی گفت: براساس تدبیر رئیس قوه قضاییه مسائل باید با صبر بررسی شود و جایی که نیاز به هشدار و تذکر باشد داده شود.

اسماعیلی با اشاره به اینکه براساس تدبیر رئیس قوه قضاییه مسائل باید با صبر بررسی شود و جایی که نیاز به هشدار و تذکر باشد داده شود، ادامه داد: اگر جایی اهمالی دیده شود با اقتدار به آن رسیدگی می‌شود؛ به همین دلیل رئیس قوه قضاییه به رئیس بازرسی کل کشور ماموریت داده و فعلا کار ما بررسی مسائل با دقت و صبر است.

منبع: باشگاه خبرنگاران

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.