قزوین_ منوچهر مهرام در نشست خبری گفت: در حال حاضر بیمارستان رحیمیان، درمانگاه و اورژانس را فعال کرده و بخش های بستری را فعال نکرده است و در جلسه ای که با دادگستری و دادستانی داشتیم، مراجع قضایی اعلام کردند اگر بیمارستان نخواهد فعالیت کند، فعالیت بیماستان از مجاری قانونی دنبال می شود و آنها وارد می شوند.

مصرف سیگار در بین بانوان افزایش یافته است/ ورود دستگاه قضایی به موضوع بیمارستان رحیمیان

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، منوچهر مهرام رئیس دانشگاه علوم پزشکی قزوین روز سه شنبه در نشست خبری که در سالن اجتماعات دانشگاه علوم پزشکی برگزار شد، با اشاره به فرارسیدن هفته سلامت و راهبرد آن اظهار داشت: یکم تا هفتم اردیبهشت ماه با عنوان هفته سلامت نامگذاری شده که شعار سال جاری در هفته سلامت با عنوان «مراقبت های اولیه بهداشتی، راهی به سوی پوشش همگانی سلامت است» نامگذاری شده و یکی از اقداماتی که بسیار مهم است، پیشگیری از بروز بیماری هایی است که می تواند برای جامعه نیروی سربار ایجاد کند.

وی افزود: از ابتدای سال ۹۰ تا به امروز، ۹۸۲ نوزاد مبتلا به کم کاری تیروئید با غربالگری در روز سوم تا پنجم تولد در استان شناسایی شدند و اگر این امر محقق نمی شد افراد عقب مانده ذهنی را در استان داشتیم و ۲۷ هزار و ۹ نفر نوزادی که بالقوه بیماری بودند و هم زود تشخیص داده شدند.

مهرام ادامه داد: در مرگ نوزادان،کودکان شیرخواران زیر یک سال و کودکان زیر ۵ سال در این سال ها نیز می توان گفت که آمار میزان مرگ نوزادان برابر پنج و نیم در یکهزار و زیر سال برابر ۷/۹ زیر یک سال در هزارتولد و مرگ زیر پنج سال برابر ۱۰/۲در هزار تولد بوده است و این آمار برگرفته از تغییر عادات و رفتار مردم است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قزوین اضافه کرد: در آخرین سرشماری می توان گفت که ۲۴/۶ انسان های بالای ۱۸ سال در استان فشار خون بالایی دارند و آمار برابر یک چهارم است و پیش بینی می شود که این عدد نیز افزایش یابد و استان قزوین رتبه ۲۱ را در بین ۳۰ استان و دانشگاه به خود اختصاص می دهد؛ در حوزه دیابت  آمار استان امروز رتبه ۲۴ را به خود اختصاص می دهد و امروز وضعیت آمار دیابت به طور متوسط برابر ۸/۵ درصدافراد بالای ۱۸ سال در استان است.

وی اضافه کرد: اضافه وزن و چاقی جمیعت در استان قزوین افزایش یافته و بیشتر از قبل است و آمار ابتلا به چاقی در این استان در حدود ۱۰ سال پیش ۴۸ درصد جمعیت بود اما امروز آمار به ۱۵ درصد افزایش یافته است و به رتبه هشتم کشوری رسیده است؛ در کم تحرکی افراد جامعه هم رتبه ۱۹ را در بین ۳۰ استان کشور داریم و ۵۴.۶ درصد جمعیت ما کم تحرک هستند.

مهرام در خصوص مصرف سیگار در بین بانوان یادآور شد: میزان مصرف سیگار ۱۳ درصد در بین هر دو جنس بوده و این موضوع در خانم ها افزایش یافته است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قزوین در بخش دیگری به کمبود تخت های بیمارستانی در استان پرداخت و تصریح کرد: به لحاظ وضعیت تخت بیمارستانی همواره مشکل داشته ایم و یکی از بدترین استان ها در این حوزه هستیم جنانچه شاخص تعداد تخت به نسبت جمعیت در استان یک و ۶ دهم درصد است که تا ۲ و ۶ دهم درصد بسیار فاصله داریم و در حال حاضر شاخص برابر ۱/۶ است.

وی در خصوص اقدامات مختلف صورت گرفته برای رفع کمبود تخت بیمارستانی در استان گفت: در حال حاضر استان قزوین در شرایط بحرانی قرار دارد و تا زمانی که بیمارستان ها ساخته نشود هیچ راهی وجود ندارد.

مهرام ادامه داد: ما ساخت بیمارستانی که در شهر مهرگان و محمدیه (بیمارستان سجادیه) قرار بود ساخته شود را متوقف نکردیم و شرکتی به نام سجادیه قرار شده بود آن را بسازد و متوقف هایی در این پروژه صورت گرفت و فعالیت های آن انجام شده است و در آخرین رایزنی ها مقرر شد تا احتمالا بیمارستان در همان زمین و یا زمین دیگری در مهرگان ساخته شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قزوین در خصوص بیمارستان آبیک ادامه داد: بیمارستان شهدای آبیک با عنوان ۳۲ تخت است اما طرح توسعه برای این بیمارستان تا ۹۶ تخت پیش بینی کرده ایم که برای این امر به منابع مالی نیاز است؛ بیمارستان شهدای آبیک یکسری اقدامات می خواهد که انجام می دهیم و از بخش دیالیز کار آغاز شده است و طرح توسعه را برای این بیمارستان نیز پیش بینی کرده ایم.

وی با اشاره به علت تعطیلی بیمارستان رحیمیان الوند یادآور شد: در مورد این بیمارستان مقاومت کرده و سعی کردند با ایجاد جوسازی اجتماعی و رسانه ها ای ما را تحت فشار قرار دهند؛ ما نه بیمارستان را تعطیل کردیم و نه با این امر موافق بودیم و مخالفت خود را به طور رسمی هم با این موضوع اعلام کردیم و آنچه در این موضوع مورد اختلاف است، تعرفه است که اساسنامه بیمارستان رحیمیان خیریه است و به عبارت دیگر باید از تعرفه خیریه استفاده کنند و تعرفه خیریه از دولتی بیشتر و از بخش خصوصی کمتر است.

مهرام گفت: این قانون کشوری است و بستن بیمارستان تخلف است و در بیمارستان رحیمیان آنها اصرار دارند که با تعرفه بخش خصوصی به مردم خدمات ارائه دهند و این گران فروشی است و ما اجازه نمی دهیم به این بیمارستان که این کار را انجام دهند و با اینگونه موارد به شدت برخورد می کنیم؛ خیر بیمارستان رحیمیان، نیت خدمت به مردم را داشته و دوستان در بیمارستان رحیمیان کم لطفی کرده و بیمارستان را تعطیل کردند و اعلام داشتند که دانشگاه علوم پزشکی آن را تعطیل کرده است در صورتی که ما به طور رسمی با تعطیلی بیمارستان مخالفت کردیم و این تعطیلی غیرقانونی بوده و خلاف قانون است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قزوین خاطر نشان کرد: در بیمارستان رحیمیان موظف هستند براساس اساسنامه، تعرفه را دنبال کنند و این امر قانون کشوری است و تعطیلی بیمارستان تخلف است؛ در حال حاضر بیمارستان رحیمیان، درمانگاه و اورژانس را فعال کرده و بخش های بستری را فعال نکرده است و در جلسه ای که با دادگستری و دادستانی داشتیم، مراجع قضایی اعلام کردند اگر بیمارستان نخواهد فعالیت کند، فعالیت بیماستان از مجاری قانونی دنبال می شود و آنها وارد می شوند.

وی گفت: به دلیل مسایل مالی و عدم تامین مطالبات از بیمه ها، دریافتی کارانه پزشکان، هم اکنون ۱۳ ماه و کارکنان به مدت هفت ماه پرداخت نشده است و از یک سو تعرفه بخش دولتی تغییری نکرده و از سوی دیگر قیمت همه اقلام مورد نیاز از غذا و لباس بیمار و سایر موارد مورد نیاز نیز افزایش یافته است.

مهرام مطرح کرد: در این شرایط و وجود تحریم ها در کشور، کاهش پلکانی کارانه پزشکان بدترین اقدام بود که موجب شده تا بسیاری از پزشکان که مطب خود را تعطیل کرده و تنها در بیمارستان ها خدمات  دهند و انگیزه ای برای خدمت در بیمارستان ها نداشته باشند زیرا این افراد می توانند با خروج از بیمارستان، درآمدهای بسیار بالاتر داشته باشند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.