کارگروه سلامت ستاد بحران استان خوزستان در حالی برگزار شد که سیل نزدیک به یک ماه این استان را درگیر خود کرده است و نگرانی همه ارگان‌ها را در خصوص پیشامدهای بعد از سیل در خوزه سلامت، برانگیخته است.

بازگشایی بلوارهای ساحلی چالش بعد از سیل خوزستان؛ مدیر بحران: تا ۴۸ ساعت باید بازگشایی شوند/ شهردار اهواز: بازگشایی نمی‌شوند

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین؛  کیامرث حاجی زاده، مدیریت بحران استانداری خوزستان، در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران خطاب به آبفا و شهرداری بیان کرد: تا ۴۸ ساعت دیگر یا نهایتا پایان این هفته می بایست بلوارهای ساحلی بازگشایی شوند زیرا تا پایان این هفته ورودی آب به کمتر از ۲۰۰۰ می رسد.

در پاسخ به این التیماتوم منصور کتانباف شهردار اهواز بیان کرد: هد آب بالاتر از بلوار ها است و آب باید زیر دوهزار برسد تا بتوانیم دایک ها را جمع کنیم تا بلوارهای ساحلی باز شود، بازشدن بلوار ها طی ۴۸ ساعت واقعی نیست.

* لزوم مدیریت بلوارهای ساحلی سیل زده* 

وی افزود: در محدوده شهر اهواز، بازگشایی مجدد بلوارهای ساحلی با جریان شرق و غرب شهر  برای ما حائز اهمیت است.

پل ها قبل از انقلاب ارتفاع کمتری با سطح آب نسبت به پل های بعد از انقلاب دارند، از آن قسمت ها بخصوص پل شهید دقایقی بحث نفوذ آب و حتی فاضلاب را داریم، اگر شرایط پایدار کنونی تغییر کند، به مشکل برمی خوریم.

وی یادآور شد: در برنامه کاری بعدی گندزدایی مناطق را داریم، همچنین نظافت اردوگاه ها تا کنون و حتی بعد از آن انجام می پذیرد.

 *اگر سیل شهر را خالی نمیکرد، فاضلاب باعث آن می شد* 

صادق حقیقی پور مدیرعامل شرکت آبفا استان خوزستان با بیان اینکه در سطح استان ۳۰ تصفیه خانه داریم که همه وابسته به رودخانه هستند و  آب شرب شهرها از این آب های سطحی تامین می شوند، تصریح کرد: با وجود سیل مشکل تامین آب نداشتیم به جز شهر گوریه که در ۷۲ ساعت مشکل آن رفع شد.  

وی افزود: بیش از ده برابر ظرفیت آب و بالا آمدن آب را داشتیم اما با اقدامات پیشگیرانه قبل از سیل، از بروز مشکل پیشگیری کردیم با وجود اینکه مد اکبر خرمشهر را نیز شاهد بودیم.

حقیقی پور اظهار داشت: اگر سیل شهر را خالی نمیکرد فاضلاب باعث این امر می شد اما اقدامات پیشگیران آبفا از این بحران جلوگیری کرد.

ایرج نظری رییس دانشگاه علوم پزشکی با بیان اینکه ارگان‌های مواجه با سیل بانمره قابل قبول، این مرحله را طی کردند عنوان کرد: ما اکنون در آستانه خطرات بعد از سیل هستیم. نجات جان مردم راس همه فعالیت ها بود، خیلی از شرایط و امکانات را حاضر شدیم از بین ببریم تا سلامت مردم حفظ شود و خطرات جانی از قبل سیل ایجاد نشود. می خواهیم همین مسیر را ادامه دهیم.

وی ادامه داد: گرما حشرات و گزندگان را به بیرون از لانه خود می کشد لذا منجر به گزیدگی افراد می شود، از این جهت باید دیدگاه ها را در قالب ایده ارائه دهیم تا از وقوع خطرات در مناطق اسکان موقت سیل زدگان جلوگیری کنیم.

 *بستر فاضلاب رودخانه نیست* 

مهدی حسین زاده، معاونت بهداشت خوزستان با اشاره به لزوم کسب اطلاعات سیل زدگان توسط فرمانداران و بازگرداندن آن ها به محل سکونت خود، افزود: اردوگاه ها رسمی نیستند و هنوز به صورت اضطراری برپا هستند و مدت زمان سکونت مردم از حد استاندارد گذشته، لذا باید امکانات بیشتری فراهم شود یا مردم با امکانات در نظر گرفته شده به روستاها بازگردند.

وی با بیان اینکه دیگر معضل ما نبود آمار صحیح از وقایع است، گفت: اکنون بااین شرایط و زمان آغاز بیماری ها، شاهد مخاطرات از نوع بیماری های روده ای خواهیم بود چون معضلات بهداشتی و فاضلاب و پسماند در مناطق اسکان سیل زده ها وجود دارد.

حسین زاده با انتقاد از ورود فاضلاب به رودخانه کارون، بیان داشت: باید واقعیت را بپذیریم، آیا رودخانه محل فاضلاب است؟ چرا اکنون باید نگران دبی این دو باهم باشیم؟ باید چاره اساسی اندیشیده شود و تصفیه خانه فاضلاب شهری به صورت رسمی راه اندازی شود.

معاونت بهداشت خوزستان تاکید کرد: از تهدیدها باید فرصت بسازیم، فکری برای آینده فاضلاب اهواز کنید، درمان مسکنی فایده ای ندارد زیرا آب ها که دارای فاضلاب هستند تصفیه صد در صدی انجام نمی شوند و جان مردم در خطر است.

 *کنترل نیروها برای عدم انتقال بیماری* 

در ادامه جلسه نیز دامپزشکی استان خوزستان آمار مبارزه با انگل های خارجی، واکسیناسیون  یک‌میلیون ۶۰۰ هزار دام سبک و ‌۶۰ هزار دام سنگین که در سیل محاصره بودند و۴ هزار ۸۴۸ راس از آن ها تلف شدند، را ارائه دادند که ۹۸۰ هزا راس از آن ها دفن بهداشتی شده اند.  

گفتنی است محیط زیست و علوم پزشکی استان خوزستان خواستار مبارزه و مواجهه با ایجاد بیماری ها و عفونت های بعد از سیل به خصوص پشه میاز شدند، که در این راستا لازم دانستند نیروهای استان های معین نیز تحت کنترل قرار بگیرند تا ناقل بیماری نباشند.

اما تا کنون بر اساس گزارشات اولیه بیماری های مشترک ارسال نشده و به گفته امور دام جهاد کشاورزی، این پایان کار نیست و با فروکش کردن آب و پدید آمدن حشرات، بیماری های سیل آغاز می شوند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.