افلاک‌نما (پلانتاریم) که سقفی گنبدی شکل دارد، نمادی از آسمان تلقی می‌شود و در فضای زیر آن سالنی است با صندلی‌های چیده شده و تماشاگران در زاویه‌ای مناسب در آن قرار گرفته‌اند و در تاریکی کامل، چشم به زیر گنبد می‌دوزند و شبیه‌سازی شده حرکت واقعی اجرام آسمانی، ستاره‌ها و سیاره‌ها رامی توانند ببینند.

طلسم افتتاح افلاک‌نما بزودی می‌شکند

 پروژه افلاک‌نمای خیام نیشابور، که در نزدیکی آرامگاه حکیم عمرخیام از بزرگان علوم ریاضی و نجوم در حال ساخت است، یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های علمی کشور می‌باشد که ساخت این پروژه در سال۱۳۷۷ آغاز شد و پس از آن این پروژه دچار کندی فعالیت و در مقطعی دچار توقف کامل شد. اکنون دو دهه ازآغاز آن می‌گذرد، اما هنوز آمادگی بهره‌برداری ندارد. در حالی که قرار اولیه خرید تجهیزات برای این پروژه علمی در آذرماه سال ۹۴ با شرکت آلمانی زایس منعقد شده بود، بنا شد این شرکت با دریافت ۵۰ درصد از کل مبلغ پروژه که ۳۷۰۰ یورو بوده است این تجهیزات را وارد و مابقی مبلغ را در زمان تحویل دریافت کند.

افلاک‌نما (پلانتاریم) که سقفی گنبدی شکل دارد، نمادی از آسمان تلقی می‌شود و در فضای زیر آن سالنی است با صندلی‌های چیده شده و تماشاگران در زاویه‌ای مناسب در آن قرار گرفته‌اند و در تاریکی کامل، چشم به زیر گنبد می‌دوزند و شبیه‌سازی شده حرکت واقعی اجرام آسمانی، ستاره‌ها و سیاره‌ها رامی توانند ببینند.

دراین راستا باوجود وعده افتتاح این افلاک‌نما در سال گذشته هنوز این وعده عملی نشده است.

  کمبود اعتبار و تعویق

نماینده مردم نیشابور در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار ما در این خصوص می‌گوید: به دلیل کمبود بودجه‌هایی که در این سال‌ها درخصوص ساخت افلاک‌نما و سایر بخش‌های حاشیه آن بوده این پروژه به تعویق افتاده است.

دکتر حمید گرمابی می‌افزاید: امیدواریم امسال، قسمت اصلی افلاک نما افتتاح شود. خوشبختانه در حال حاضر تجهیزات مربوط از آلمان وارد شده و کره اصلی مجموعه در حال تکمیل شدن است. وی ادامه می‌دهد: امیدوارم در ۶ ماه نخست امسال افتتاح فلک الافلاک را داشته باشیم.

  گرفتن ردیف بودجه

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در خصوص سایر بخش‌های این مجموعه نیز خاطرنشان می‌کند: بقیه قسمت‌های جانبی این مجموعه که شامل محوطه‌سازی و پژوهشکده اخترشناسی است در دستورکار قرار دارد و تلاشمان را برای راه‌اندازی آن داریم؛ اما اولویت در راه‌اندازی هسته مرکزی است. وی خاطرنشان می‌سازد: خوشبختانه امسال توانسته‌ایم در مجلس یک ردیف بودجه برای بخش پژوهشکده اخترشناسی بگیریم که این مجموعه ادامه پیدا کند؛ زیرا این بخش قبلاً هیئت امنایی بوده و اگرچه آن هم جزو این مجموعه به شمار می‌رود؛ اما افتتاح نشدن آن صدمه‌ای به کار نمی‌زند.

  گردشگر علمی

گرمابی همچنین به نقش افلاک‌نما در جذب گردشگر به نیشابوراشاره می‌کند و اظهار می‌دارد: به طور قطع افتتاح افلاک‌نما می‌تواند در بحث گردشگری این شهرستان بسیار تأثیرگذار باشد و امیدواریم با افتتاح آن نمود گردشگری علمی بیشتری را در سال‌های آینده داشته باشیم.

وی در پاسخ به برآوردمالی پروژه نیز بیان می‌کند: در حال حاضربه دلیل نوسان ارز امکان اعلام رقم برآورد بودجه و هزینه تمام شده برای ساخت فلک الافلاک را نمی‌توان داشت، زیرا این بودجه در این سال‌ها با ارزهای متفاوت اجرا شده، اما به طور قطع با هزینه چند ۱۰ میلیاردی ساخته شده است.

  بودجه ۲ میلیاردی

عضو مجمع نمایندگان خراسان رضوی درباره ساخت سایر بخش‌های دیگراین پروژه نیز یادآور می‌شود: از بخش‌های دیگر آن می‌توان به پژوهشکده اخترشناسی که در مجاورت افلاک‌نما قرار دارد، اما مستقل است، اشاره کرد که خوشبختانه ۲ میلیارد تومان ردیف بودجه برای آن تأمین شده که در مجموع حدود ۱۲ میلیارد برآورد بودجه آن است که در سال‌های آینده باید تأمین شود واین در حالی است که قبلاً ردیف بودجه دولتی برای بخش‌های جانبی افلاک‌نما وجود نداشت، زیرا هیئت امنایی بوده و امیدوارم در سال آینده هم ردیف بودجه برای پایان این پروژه تخصیص یابد.

  کمک خیرین و پژوهشکده اخترشناسی

گرمابی ضمن اظهار امیدواری از حضور خیران برای کمک به ساخت پروژه‌های جانبی افلاک‌نما اظهار می‌دارد: با خیران نیز گفتمان‌هایی داشته‌ام که در صورت کمک ۵۰ درصدی آن‌ها برای اتمام بخش‌های جانبی این پروژه نیزدر یک یا دوسال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.

  یک خبر خوب

عضو دوره چهارم و پنجم شورای اسلامی شهر نیشابور نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ما درباره پروژه افلاک‌نما می‌گوید: ساختمان افلاک‌نما، راهروها، تجهیزات داخلی شامل مبلمان، موکت و... تکمیل شده است. احمد همت‌آبادی می‌افزاید: تمامی تجهیزات و وسایل خارجی شرکت زایس آلمان نصب، تست و راه‌اندازی شده و هم اکنون نمایش‌های کیهانی به وسیله سیستم دیجیتال امکان‌پذیر است. سیستم اوپتیکال نیز نصب و در چند روز آینده، تنظیمات نهایی آن انجام و به مرحله بهره‌برداری خواهد رسید. بنابراین به غیراز نواقص ورودی بقیه افلاک‌نما آماده افتتاح است.

  افتتاح موزه قلب پروفسور صادقی

وی در ادامه با اشاره به اینکه هزینه‌های ساختمان کره توسط آقای حسین رباطی خیر و نیکوکار نیشابوری تأمین شده، بیان می‌دارد: موزه قلب پروفسور صادقی نیز بزودی در این مکان افتتاح می‌شود. همت‌آبادی تصریح می‌کند: هزینه‌های موزه قلب پروفسور صادقی پزشک نامدار نیشابوری توسط وی در حال انجام است که ۲۸ اردیبهشت قابلیت افتتاح دارد.

وی همچنین ادامه می‌دهد:هزینه‌های پوشش حیاط ورودی به افلاک‌نما توسط میراث فرهنگی شهرستان و استان انجام می‌شود که قسمت‌هایی از آن کار شده ولی اتمام آن طولانی شده است.

عضو شورای اسلامی شهر نیشابور درباره همکاری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نیشابور در این پروژه اظهار می‌دارد: ساختمان و بال شرقی افلاک‌نما که در اختیار اداره ارشاد است، تحویل اعضای انجمن افلاک‌نما خواهد شد و این در حالی است که هنوز برای موزه، کتابخانه و اختر شناسی زیرساخت‌ها آماده نیست.

  افتتاح افلاک‌نما برای گروه‌های محدود

همت‌آبادی نوید می‌دهد: افلاک‌نما از چند روز آینده به صورت اختصاصی برای گروه محدود قابل افتتاح خواهد شد که این محدودیت برای استفاده عموم به علت عدم تجهیز ساختمان به سیستم اعلام حریق و ابزارهای ایمنی و امنیتی است که البته برای آن پیش‌بینی‌های لازم شده است، اما به علت عدم اعتبارمتأسفانه متوقف شده است. علاوه بر آن راه دسترسی از حیاط ورودی و اصلی افلاک‌نما هنوز آماده نیست.

  دعوت از مسئولان

وی تصریح می‌کند: اگر مقام‌های استانی و کشوری یک بار از کره افلاک‌نما بازدید داشته باشند و یک نمایش علمی را ملاحظه نمایند به اهمیت و بزرگی کار واقف می‌شوند و تمام مشکلات حل خواهد شد. انتظار می‌رود، این مشکل هرچه زودترحل و افلاک‌نما برای بازدیدهای علمی و گردشگری سراسر کشور افتتاح شود.

عضو شورای اسلامی شهر نیشابور تأکید می‌کند:این مجموعه نه تنها در کشور بلکه در دنیا کم نظیراست و بهره‌برداری از آن موجب رونق علمی و گردشگری می‌شود.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.