معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری مشهد گفت: برخی تخلفات ساختمانی از الزامات ساخت وساز است و نمی‌توان آن‌ها را حذف کرد.

برخی تخلف‌ها جزو الزامات ساخت وساز شده است

شهریار آل شیخ در پاسخ به خبرنگار ما در خصوص وعده‌های انتخاباتی اعضای شورای پنجم در مقابله با تخلف فروشی وعملکرد مدیران جدید شهرداری در این باره اظهار داشت: با توجه به اینکه هنوز دستور صریحی در خصوص بلندمرتبه‌سازی در مشهد در قالب طرح جامع شهر به شهرداری ابلاغ نشده و در بلاتکلیفی به سر می‌بریم، اما در بخش بودجه‌نویسی سعی شده سهمی برای این موضوع دیده نشود.

وی افزود: در طرح جامع مشهد، ارتفاع بالای ۲۳ متر برای ساختمان‌ها ممنوع شده و قرار بوده طرح ویژه بلندمرتبه سازی اصلاح و ابلاغ شود که هنوز این اتفاق نیفتاده، ولی در همین مدت (از سال گذشته تاکنون) هم به قانون پایبند بودیم و حتی یک پروژه بالای ۲۳ متر در مشهد مجوز نگرفته است تا شائبه تخلف فروشی مطرح شود در کمیسیون ماده ۵ هم در مدت مدیریت جدید شهرداری تنها چهار پروژه شهرداری مطرح شده و مجوزی برای ساختمان بالای ۱۰ طبقه نداشتیم.

  تخلف‌هایی که قاعده شد

وی ادامه داد: اما در بخش‌های دیگر باید قبول کنیم برخی از تخلفات ساختمانی که در قانون از آن‌ها به عنوان تخلف یاد شده دیگر به الزامات ساخت وساز یا معماری تبدیل شده و نمی‌توان آن‌ها را حذف کرد، برای مثال برخی پیش‌ روی‌ها از طریق بالکن به قواعد ساخت وساز تبدیل شده، ولی در قانون به عنوان تخلف شناخته می‌شود.

با تمام این اوصاف در حال حاضر سهم درآمدی این تخلفات در بودجه شهرداری بسیار کم و در حد یک ششم یا یک هفتم بودجه است که رقم چندانی نیست، ولی در تلاش برای کاستن بیش از پیش آن هستیم.

آل شیخ در پاسخ به پرسشی در خصوص مباحث مطرح شده درباره مرز غربی شهر مشهد و مناقشات شهرداری مشهد با شهرداری طرقبه، گفت: متأسفانه در غرب مشهد چیزی به نام حریم وجود ندارد و بلافاصله پس از محدوده خدمات شهری مشهد، حریم شهر طرقبه و شاندیز قرار دارد و عده‌ای در حال تقسیم و قطعه‌بندی زمین‌های کشاورزی واقع در حریم طرقبه وشاندیز و چسبیده به محدوده شهری مشهد هستند و بی‌شک در آینده نه چندان دور خواهان خدمات‌گیری از شهرداری مشهد خواهند بود، چراکه این زمین‌ها به دلیل مجاورت با محدوده شهری مشهد دارای قیمت هستند.

وی افزود: اگر مدیران شهرستان بینالود و به طور خاص مدیران طرقبه و شاندیز از ادامه این روند جلوگیری نکنند در سال‌های بعد مشکلات زیادی در این منطقه ایجاد خواهد شد.

 ایجاد مناطق جدید شهرداری تا نیمه سال

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری مشهد درباره ایجاد مناطق جدید شهری در شهر هم اظهار داشت: ایجاد مناطق شهرداری براساس تعریف شده در قانون است و به دلخواه مدیران شهری نیست و اگر معیارهای مشخص شده در قانون با شرایط یک منطقه تطبیق داشته باشد برای آنکه شهروندان در محلات مختلف از خدمات یکسانی برخوردار شوند باید منطقه جدید شهرداری ایجاد شود.

برهمین مبنا چند منطقه جدید در مشهد ایجاد خواهد شد که با توجه به لزوم مهیا نمودن زیرساخت‌های لازم و تعریف ساختارهای جدید و به اصطلاح کدینگ‌های جدید در بسیاری مناطق، در حال تدوین آن‌ها هستیم اما در برخی مناطق مانند منطقه ۹ که نیازی به اقدام‌های گسترده نیست و تنها بخشی از محدوده جغرافیایی منطقه فعلی جدا و منطقه جدیدی ایجاد خواهد شد اقدام‌های اولیه آغاز شده و امیدواریم تا اواسط سال جاری این پروژه اجرایی شود.

 بحران در کمین حاشیه مشهد

آل شیخ با انتقاد ازعدم تدوین سند پهنه‌بندی مشهد از سوی متولیان این کار، گفت: سند پهنه‌بندی و مشخص کردن حریم و حاشیه شهر لازمه برنامه‌ریزی‌های کلان در مدیریت شهری است و با وجود دستور استاندار هنوز دستگاه متولی تهیه این سند به تکلیف خود عمل نکرده است و این در حالی است که حاشیه شهر مشهد به سرعت در حال رشد است. وی ادامه داد: رشد جمعیت در کشور کمتر از دو درصد است، ولی در شهر مشهد بالای دو درصد و در حاشیه مشهد بسیار بیشتر است به طوری که در برخی روستاهای چسبیده به مشهد به رقم ۲۰ درصد می‌رسد که نگران کننده است و اگر نتوانیم برنامه مدیریتی دقیق داشته باشیم آسیب‌های بسیاری به دنبال خواهد داشت و حریم مشهد در آینده می‌تواند بحرانی باشد.

 تلاش برای کاهش فربهی شهرداری

وی درخصوص بزرگ شدن نامعمول بدنه شهرداری مشهد هم گفت: این واقعیت را باید بپذیریم که تعداد نیروی انسانی فعلی در شهرداری مشهد زیاد و بدنه شهرداری، فربه شده است. در حال حاضر ۶۳۳۷ نفر در قالب قرارداد مستقیم مستخدم شهرداری مشهد هستند و مجموع افرادی که در قالب تأمین نیرو فعالیت دارند بیش از ۲۰۰۰ نفر می‌باشد و نیروهایی نیز در قالب حجمی با شهرداری کار می‌کنند و عمده این پیمان‌ها مبتنی بر نیروی انسانی است که تعداد آن‌ها نیز ۶۲۱۷ نفر می‌باشد.

وی اظهار داشت: با واژه تعدیل نیرو مخالفیم، ولی بسیاری از فعالیت‌های ما نیازمند مهندسی مجدد است و در این زمینه در حوزه تغییر فرایندها در حال اقدام هستیم تا بتوانیم بهره‌وری را افزایش دهیم، چراکه این تعداد نیروی انسانی فعلی برای شهرداری مشهد زیاد است.

بدنه شهرداری در حال حاضر بدنه فربه‌ای است و اصلاح لازم را در مواقع خاص صورت می‌دهیم؛ سیاست شهرداری مبتنی بر تغییر در الگوی کاری است و سیاست ما، تعدیل نیرو نیست حتی در برخی بخش‌ها به دنبال جذب نیرو هستیم به طور مثال در حال حاضر در بخش آتش‌نشانی مجوز جذب نیرو داریم و از طریق آزمون آن را انجام خواهیم داد و در سایر بخش‌ها جذب نیرو براساس آزمون عمومی صورت خواهد گرفت.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.