رئیس کمیسیون عمران مجلس، گفت: قطعاً مجلس پیگیر شکایت حقوقی از آمریکا در بحث ممانعت این رژیم مبنی بر کمک رسانی صلیب سرخ به سیل‌زدگان ایران، به مجامع بین‌المللی خواهد بود.

مجلس از آمریکا به دلیل "ممانعت از کمک‌رسانی به سیل‌زدگان ایرانی" شکایت می‌کند

به گزارش گروه سیاسی قدس آنلاین، محمدرضا رضایی‌کوچی با اشاره به شکایت معاونت حقوقی دولت به مجامع بین‌المللی درباره ممانعت آمریکا از کمک‌رسانی صلیب سرخ به سیل‌زدگان ایرانی، گفت: آمریکا از بسیاری از کمک‌های بشردوستانه به ایران درباره سیل اخیر ممانعت کرد.

وی افزود: این اقدام آمریکا بدون شک خارج از یک اقدام عرف بین‌المللی است و شکایت معاونت حقوقی رئیس جمهور  نسبت به رفتار آمریکا به مجامع بین المللی اقدامی پسندیده است.

رئیس کمیسیون عمران مجلس تاکید کرد: ضرورت دارد معاونت حقوقی رئیس جمهور این مسئله را به جد مورد پیگیری قرارد دهد و مجلس هم قاطعانه از این موضع‌گیری دولت حمایت خواهد کرد.

وی اظهارداشت: قطعا مجلس هم پیگیر شکایت حقوقی از آمریکا در بحث ممانعت این رژیم مبنی بر کمک‌رسانی صلیب سرخ به سیل زدگان ایران،به مجامع بین المللی خواهد بود.

رضایی‌کویی روز گذشته نیز در گفت‌وگو با خبرنگار  میزان، با اشاره به جمع‌بندی گزارش کمیسیون عمران درباره بازدید از مناطق سیل‌زده گفت: گزارش مقدماتی این کمیسیون درباره سیل اخیر آماده شده و امیدواریم به زودی گزارش نهایی این کمیسیون هم تدوین شود.

تکمیل گزارش نهایی تا دو هفته آینده
وی افزود: قطعا گزارش نهایی  این کمیسیون درباره سیل اخیر تا دو هفته آینده تقدیم هیئت رئیسه مجلس خواهد شد.

تعلل وزارت نیرو
رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به جزئیات گزارش کمیسیون عمران درباره سیل اخیر تصریح کرد: عمده ایراداتی که در این گزارش به دستگاه‌های اجرایی گرفته شده این است که کمبود و یا خلاء قانونی نداشته و با این حال شاهد این قبیل مشکلات بوده‌ایم.
وی تاکید کرد: از جمله این دستگاه‌ها وزارت نیرو است که می‌توانست پیش از وقوع سیل درباره آزادسازی بستر رودخانه‌ها اقدام کند لذا عمده مشکل در سیل اخیر مربوط به تصرف بستر رودخانه‌ها بود که به نظر می‌رسد وزارت نیرو در این رابطه تعلل داشته است.
این نماینده مجلس با اشاره به مدیریت مخازن سدها در سیل اخیر گفت: درباره این مسئله تحلیل و پیش‌بینی‌های درستی صورت نگرفت که در ادامه مجبور شدیم مخازن سدها را خارج کنیم و مشکلاتی برای مردم ایجاد شود.

تقویت تجهیزات فنی هواشناسی
رضایی‌کوچی با اشاره به مشکلات در زمینه تجهیزات هواشناسی در سیل اخیر تاکید کرد: در این زمینه هم به نظر می‌رسد ما به لحاظ تجهیزات فنی هواشناسی ضعیف هستیم و باید این امر را تقویت کنیم.

مدیریت ناپخته بحران
رضایی‌کوچی با اشاره به مبحث مدیریت بحران در سیل اخیر بیان داشت: در این زمینه هم به نظر می‌رسد عدم هماهنگی و نبود یک مدیریت واحد و تصمیم‌های بعضا ناپخته مشکلاتی را برای مردم ایجاد کرد.

پیشنهاد تازه برای ریاست مدیریت بحران
رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به بررسی مبحث مدیریت بحران در مجلس گفت: به دنبال این هستیم تا ریاست مدیریت بحران را در سطح معاونت رئیس‌جمهور  قرار دهیم . مدیریت بحران باید بر عهده معاون رئیس‌جمهور باشد تا دستگاه‌ها بتواند با تمام ظرفیت از مشکلات طبیعی جلوگیری کنند.
این نماینده مجلس بیان داشت: همچنین قرار است در قالب ماده ۴۹ آیین‌نامه داخلی مجلس پیشنهادی در این زمینه مطرح شود؛ یعنی ریاست مدیریت بحران را در سطح معاون رئیس‌جمهور قرار دهیم.

معرفی قضایی
رضایی‌کوچی با بیان این که قطعا دستگاه‌های مقصر در سیل اخیر معرفی خواهند شد، گفت: این موضوع در گزارش کمیسیون عمران گنجانده شده است. با این حال باید گفت وزارت نیرو در این حوزه قصور داشته یعنی به وظایف ذاتی خود در زمینه آزادسازی حریم رودخانه‌ها عمل نکرده است. همچنین کمیسیون قرار است در قالب ماده ۲۳۴ عملکرد دستگاه‌ها در سیل اخیر را بررسی و مقصران دیگر این حادثه را  معرفی کند.
 

منبع: میزان

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.