معاون اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی گفت: در سیل‌های اخیر شاهد خسارات جبران‌ناپذیری در تاسیسات پایین‌دست حوزه کشاورزی و حتی بافت مسکونی از جمله حوزه شهری کلات بودیم که خسارات جبران‌ناپذیر زیادی به شهر و تاسیسات آن وارد کرد.

خسارات جبران‌ناپذیر سیل اخیر به تاسیسات پایین‌دست حوزه کشاورزی
به گزارش قدس آنلاین، محمود روشن‌دل اظهار کرد: با توجه به تغییر اقلیم و نوع بارش‌ها که در مدت زمان کم و با شدت زیاد در کشور رخ داد، یکی از موضوعات اساسی کنترل سیل و نیز تغذیه منابع آب‌های پایین‌دست است که باید با توجه به اهمیت مرتع‌های منابع طبیعی و اجرای پروژه‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری پیگیری شود.  
وی افزود: تاکنون از محل اعتبارات دولتی و مشارکت مردم، حدود دو میلیون و ۳۰۰ هزار هکتار از عرصه‌های قابل فعالیت آبخیزداری استان مورد مطالعه قرار گرفت و براساس تخصیص اعتبارات، یک میلیون و ۳۰۰ هزار هکتار از این حوزه‌ها به مرحله اجرا رسید.  
معاون اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی بیان کرد: براساس اعتباراتی که به  بخش آبخیزداری، آبخوان‌داری و منابع طبیعی تخصیص داده شده، بیش از ۸۰۰ زیرپروژه مکانیکی در سطح استان اجرا شد که با اجرای این پروژه‌ها در هر مرحله از پیشگیری از وقوع سیل، بیش از ۱۰۰ میلیون متر مکعب آب استحصال شده است. سالانه بیش از ۴۰۰ میلیون متر مکعب استحصال آب بر اثر پروژه‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری در سطح استان صورت می‌گیرد.  
وی با بیان اینکه خوشبختانه در سال ۹۷، مبلغ ۲۸ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی برای اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری خراسان رضوی در نظر گرفته شده است، عنوان کرد: براساس این اعتبار و مشارکت مردم، ۵۶ حوزه در مساحتی حدود ۴۰۰ هزار هکتار در نظر گرفته شده، همچنین در اجرای طرح‌های بیولوژیک که شامل بذرپاشی، بذرکاری و اجرای هشت هزار هکتار عملیات بیولوژیک در سطح استان است، بیش از ۱۱۳ پروژه مکانیکی آبخیزداری در قالب این‌ طرح‌ها در سطح استان وجود دارد که این پروژه‌ها می‌تواند بیش از ۱۰۰ میلیون متر مکعب ذخیره آب را در کنتوراسیون آب‌ها داشته باشد.
روشن‌دل گفت: خوشبختانه براساس عملکرد بسیار خوب طرح‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری در خراسان رضوی، در تمامی حوزه‌هایی که عملیات‌ آبخیزداری، آبخوان‌داری و طرح‌های منابع طبیعی صورت گرفت، ضمن کنترل فرسایش خاک در اراضی بالادست، بخش اعظمی از روان‌آب‌ها و سیلاب‌ها را با اجرای این طرح‌ها کنترل کردیم، به طوری که خسارتی به پایین‌دست وارد نشد.  
وی خاطرنشان کرد: در منطقه زشک اگر توجه ویژه‌ای در تخصیص اعتبارات آبخیزداری و آبخوان‌داری صورت گیرد، می‌توانیم با مطالبه اجرای طرح‌های آبخیزداری از خسارات سیل جلوگیری کرده و باعث کنترل روان‌آب‌ها در بالادست شویم.
معاون اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی تصریح کرد: تغذیه منابع آبی به ویژه بحث قنوات که یکی از تنها منابع تامین آب کشاورزی استان است، می‌تواند به اجرای طرح‌های آبخیزداری و نیز تقویت و احیای پوشش گیاهی عرصه‌ها که نقش مهمی دارند، کمک کند تا در نفوذ روان‌آب‌ها و همچنین ذخیره نزولات آسمانی موثر باشد و از سیلاب‌ها در حوزه‌های آبخیز جلوگیری کرده و آن را کنترل کند.
منبع: ایسنا
انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.