نشست خبری نمایش «باغ خونی» صبح دیروز در مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس برگزار شد. نمایش «باغ خونی» به نویسندگی محمد نقایی و کارگردانی امیر بشیری برای دومین بار به نفع هموطنان سیل‌زده در مشهد مقدس به روی صحنه خواهد رفت.

اهدای عواید نمایش به هموطنان سیل‌زده

زمانیان/

نشست خبری نمایش «باغ خونی» صبح دیروز در مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس برگزار شد. نمایش «باغ خونی» به نویسندگی محمد نقایی و کارگردانی امیر بشیری برای دومین بار به نفع هموطنان سیل‌زده در مشهد مقدس به روی صحنه خواهد رفت.

«باغ خونی» در دی سال گذشته به مدت 10 شب در مشهد اجرا شد که با استقبال خوب مخاطبان مشهدی روبه‌رو شد.

داستان «باغ خونی» به برهه‌ای از تاریخ شهر مشهد و به یکی از وقایع مهم این شهر یعنی واقعه گوهرشاد می‌پردازد.

در اجرای پیشین این نمایش بازیگرانی نظیر پرویز فلاحی‌پور، کامران تفتی، سعید صادقی، محمد الهی، امیر محاسبتی، جلال کریم‌زاده، جواد محمدزاده، زهره مرادی، محبوبه سلطانی، مجید بخششیان، مهشید شریفی، احسان امیرپور، مهران مطیع و سجاد انتظاری ایفای نقش کردند. همکاری بازیگران سرشناس تهرانی در کنار بازیگران توانمند مشهدی ترکیبی ایجاد کرد که سبب شد مخاطبان شاهد یکی از بهترین اجراهای تئاتر در شهرشان باشند. حالا در دومین ماه سال و در شرایطی که سیل، بعضی از استان‌ها را درگیر خود کرده هنرمندان تئاتر به انگیزه همدردی با هموطنان سیل‌زده قرار است تئاتر «باغ خونی» را دوباره روی صحنه ببرند و عواید آن را به هموطنان مناطق سیل‌زده اهدا کنند.

به گفته کارگردان این تئاتر، نمایش باغ خونی از اول ماه مبارک رمضان و به مدت 25 شب برای مخاطبان به اجرا در خواهد آمد.

امیر بشیری گفت: با همکاری مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس، انجمن نمایش کشور و سازمان هلال احمر این نمایش اجرا می‌شود که البته این بار با هنرمندی هنرمندان بومی مشهد به روی صحنه خواهد رفت.

این کارگردان با بیان اینکه در نخستین دوره اجرا 5700 نفر به دیدن تئاتر نشستند، گفت: در نظرسنجی‌های انجام شده حدود نیمی از مخاطبان برای نخستین بار به سالن تئاتر آمده بودند و یکی از بهترین اتفاقات «باغ خونی» همین است که توانسته تعداد زیادی از مردم مشهد را با هنر تئاتر آشنا کند.

پس از این اتفاق فرخنده من و آقای چمی‌گو به دنبال اجرای دوباره این نمایش بودیم که قرار براین شد همزمان با ماه مبارک رمضان این نمایش در جدیدترین سالن تئاتر مشهد که بتازگی ساخته شده، به روی صحنه برود.

بشیری افزود: سالن نمایش موزه زنده زیارت که به سبک «بلک باکس» ساخته شده و بتازگی به مجموعه تئاتر شهر مشهد اضافه شده است، همزمان با نخستین اجرای تئاتر «باغ خونی» افتتاح خواهد شد.

در ادامه این نشست مدیرعامل مؤسسه آفرینش‌های هنری گفت: از آنجا که داستان «باغ خونی» با فرهنگ خانواده‌های ایرانی عجین شده، دوستداران تئاتر با خیالی آسوده همراه خانواده‌هایشان به تماشای این تئاتر نشستند و دلیل استقبال مخاطب مشهدی از این نمایش صرف نظر از حضور بازیگران چهره، محتوای ارزشمند این نمایش هم بود.

محمدعلی چمی‌گو افزود: استفاده از نمایش‌های خارجی و تأکید کارگردان‌ها بر استفاده از این متون، یکی از ضعف‌های امروز هنر تئاتر است. این در حالی است که نمایشنامه نویسان خوبی در ایران و شهرستان‌ها فعالیت می‌کنند که اگر به آن‌ها انگیزه داده شود می‌توانند متون نمایشی خوبی برای تئاتر ایران تولید کنند.

مدیرعامل مؤسسه آفرینش‌های هنری تأکید کرد: ساخته شدن، اجرا و موفقیت «باغ خونی» نشان داد می‌توان از ظرفیت‌های هنر بویژه تئاتر برای ترویج فرهنگ رضوی و آداب زیارت استفاده کرد. اتفاقی که هنوز میسر نشده و اگر نهادها و هنرمندان به این ابزار و بسترها توجه کنند می‌توانند با زبان هنر، فرهنگ اسلامی را ترویج کنند.

در ادامه این نشست هنرمندان درباره نمایش «باغ خونی» صحبت کردند. سعید صادقی یکی از بازیگران این نمایش گفت: به نمایش «باغ خونی» نمی‌توان انگ سفارشی را زد چون این تئاتر نمایشنامه بسیار قدرتمندی دارد که با کارگردانی امیر بشیری توانسته به مسئله‌ای بپردازد که در قالب زبان هنر کمتر به آن توجه شده است.

محمد نقایی به عنوان نمایشنامه نویس، خیلی هوشمندانه و با انعطاف واقعه گوهرشاد را در قالب یک درام خانوادگی مطرح کرده است.

او ضمن اشاره به حضور بازیگران تهرانی در دور نخست اجرای این نمایش گفت: مشهد و خراسان خطه بازیگرخیزی است؛ تفاوت ما با بازیگران تهرانی در این است که آن‌ها مشهورند و ما نیستیم، حتی می‌توان به جرئت گفت در هنرمندی و تکنیک، بسیاری از بازیگران مشهدی از بازیگران تهرانی موفق‌تر و توانمندتر هستند.

در ادامه این نشست مدیر روابط عمومی هلال احمر خراسان گفت: هشتمین سین هفت سین نوروز 98 سیل مهربانی ایرانی‌ها به سمت هموطنان سیل‌زده بود. مجتبی محمودی با ارائه آماری افزود: مردم مهربان خراسان یک میلیارد و 400 میلیون تومان کمک نقدی به شماره‌های هلال‌احمر این استان برای هموطنان سیل‌زده واریز کرده‌اند. او گفت نزدیک به 4 میلیارد تومان هم فقط در سطح استان کمک‌های غیرنقدی برای این مناطق جمع شده است.

محمودی اظهار امیدواری کرد، با توجه به روحیه همدلی که در کشور و در استان وجود دارد اتفاقی نظیر اجرای تئاتر «باغ خونی» و اهدای عواید آن به نفع هموطنان سیل‌زده می‌تواند اتفاق‌های خوبی را رقم بزند.

او گفت: هنرمندان این نمایش به عضویت افتخاری سازمان هلال‌احمر درآمده‌اند و قرار است پس از پایان اجراها مبالغ جمع‌آوری شده توسط خود هنرمندان به مناطق سیل‌زده اهدا شود.

گفتنی است قرار است نمایش باغ خونی در صورت استقبال مخاطبان در مشهد، در مناطق سیل‌زده و برای هموطنان آسیب‌دیده نیز به اجرا درآید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.