۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۷
کد خبر: 653349

وزیر امور خارجه تصریح کرد: حرکت آمریکا از دزد سر گردنه هم بدتر است و نه تنها خودش دزدی می‌کند، بلکه به بقیه هم می‌گوید شما هم اگر همراه من دزدی نکنید مجازات خواهید شد.

رفتار آمریکا از دزد سر گردنه هم بدتر است

به گزارش گروه سیاسی قدس آنلاین، محمد جواد ظریف در بدو ورود به نیویورک در جمع خبرنگاران با اشاره به لغو معافیت‌های نفتی آمریکا، گفت: آمریکا پلیس دنیا نیست که معافیت بدهد یا معافیت‌ها را لغو کند.

وی با اشاره به اینکه ما نه به معافیت‌ها اهمیت می‌دهیم و نه به لغو شأن، ادامه داد: این بقیه دنیا هستند که باید ببینند آیا اجازه می‌دهند که کشوری به آنها بگوید شما حق ندارید قطعنامه شورای امنیت را اجرا کنید یا خیر.

وزیر امور خارجه گفت: کشوری پیدا شده است و به دیگران می‌گوید شما حق ندارید یک قطعنامه شورای امنیت را که به اتفاق آرا تصویب شده است، اجرا کنید و پا را از این هم فراتر گذاشته و گفته است اگر این قطعنامه را اجرا کنید شما را مجازات می‌کنم.

رفتار آمریکا از دزدهای سر گردنه هم بدتر است

ظریف با تاکید بر اینکه حرکت آمریکا از دزد سر گردنه هم بدتر است، اظهار داشت: دزدهای سر گردنه لااقل دیگران را مجبور به همراهی و دزدی نمی‌کنند اما آمریکا نه تنها خودش دزدی می‌کند و بر سر گردنه ایستاده به بقیه هم می‌گوید شما هم اگر همراه من دزدی نکنید مجازات خواهید شد.

وزیر امور خارجه با اشاره به لزوم مقابله با یکجانبه گرایی آمریکا، افزود: جمهوری اسلامی تصمیمش را خیلی وقت پیش گرفته است و این سایر کشورها هستند که باید تصمیم بگیرند آیا می‌خواهند در مقابل این وضع سازش داشته باشند و یا مقاومت کنند؟

ظریف با اشاره به اینکه برنامه‌های سفر وی در نیویورک کاملاً رسانه‌ای است، تصریح کرد: سخنرانی در مجمع عمومی و دیدار با دبیر کل، حضور در مؤسسات مطالعاتی آمریکا، دیدار با اصحاب رسانه آمریکا و برخی از متفکرین و فعالان سیاسی غیردولتی این کشور از جمله برنامه‌های بنده در این سفر است و درباره خطرات موجود در منطقه و لزوم برقراری روابط سازنده با جمهوری اسلامی صحبت خواهم کرد.

گروه کوچکی از صهیونیست‌ها حاکم بر سیاست‌های آمریکا هستند

وی با بیان اینکه یک گروه کوچک از صهیونیست‌ها حاکم بر سیاست‌های دولت آمریکا هستند، افزود: هم تحریم‌ها و هم اقداماتی که در رابطه با تحریم‌ها از سوی آمریکا برقرار می‌شود، غیرقانونی است و مهم این است که آیا دیگر کنشگران این آمادگی را دارند که نه برای منافع ایران بلکه برای منافع خود سیاست یکجانبه گرایی و تحمیل نظرات یک اقلیت کوچک را تحمل کنند یا خیر؟

وزیر امور خارجه با اشاره به اینکه ما اکنون شاهد تحمیل نظرات رژیم صهیونیستی بر آمریکا هستیم، تصریح کرد: وظیفه دولت جمهوری اسلامی تأمین معیشت و کاستن فشارها بر مردم است و مردم ایران هم در طول تاریخ نشان داده‌اند هرگز در مقابل فشارها تسلیم نمی‌شوند و باید با آنها با زبان تکریم و احترام سخن گفت و اگر آمریکا این زبان را امتحان کند و خیال‌های باطل را کنار بگذارد، شاید سیاست‌هایش به سنگ نخورد.

وی با یادآوری صحبت‌های ترامپ مبنی بر اینکه ۷ تریلیون دلار در منطقه خرج کرده‌اند و جز بی‌ثباتی و هزینه مالی و جانی برای مردم آمریکا و منطقه نداشته است، گفت: وقت آن است که تصمیم بگیرند سیاست‌هایشان تا الان نتیجه‌ای برایشان داشته یا خیر؟

آمریکا نشان داده است که طرف مذاکره معتبری نیست

وزیر امور خارجه درباره اظهارات مقامات آمریکایی برای مذاکره مجدد با ایران، تصریح کرد: آمریکا نشان داده است که یک طرف مذاکراتی معتبر نیست و قوانین بین‌المللی و حتی توافق‌ها و تصمیم‌هایی را که خودشان پیش از این گرفته‌اند، بی ارزش می‌دانند.

ظریف با بیان اینکه این ایران نیست که به میز مذاکره بازگردد و این مسئله به عهده آمریکاست، ادامه داد: ما هیچ گاه میز مذاکره را ترک نکردیم و به دیدارهای خود با اعضای باقی مانده در توافق هسته‌ای ادامه می‌دهیم و این آمریکاست که تصمیم گرفت به میز مذاکره پایان دهد.

وی تصریح کرد: این به عهده آنهاست که رفتار خودشان را اصلاح و اشتباهات خود را تصحیح کنند و تصمیم بگیرند که در آینده با آمریکا و با ایستادن آمریکا در جهان چه می‌خواهند بکنند.

ترامپ وارد بازی خطرناک نتانیاهو در منطقه شده است

وزیر خارجه ایران تاکید کرد: به نظر می‌رسد که نگرانی و توجه ترامپ و اعضای کاخ سفید به منافع رژیم صهیونیستی نسبت به آمریکا بسیار بیشتر است و در واقع وارد بازی بسیار خطرناک اسرائیل و در حقیقت بازی نتانیاهو در منطقه ما شده‌اند که متأسفانه این کار بسیار خطرناک است.

ظریف با بیان اینکه آمریکا منبع اصلی بی ثباتی در منطقه ماست، گفت: آنها با دیگر منابع بی ثباتی در منطقه همکاری دارند و از آنها حمایت می‌کنند که به پشتیبانی از افراط گرایی و تروریسم در منطقه ما ادامه می‌دهند و کشورهایی چون عربستان سعودی و امارات متحده عربی همه اصول قوانین بین‌المللی انسان دوستانه را در یمن و بحرین و بقیه نقاط منطقه نقض کرده‌اند که نیاز دارند در سیاست‌های خود تجدید نظر کنند و به رفتارهای عادی بازگردند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا بستن تنگه هرمز روی میز ایران است یا خیر؟ گفت: بنده درباره گزینه‌های نظامی اظهارنظر نمی‌کنم و درباره این مسئله باید بخش نظامی تصمیم‌گیری کند.

وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: ما گفته‌ایم که ایران از منافع خود که یکی از آنها ثبات در منطقه است محافظت می‌کند و ثبات در منطقه و کامیابی اقتصادی باید برای همه باشد و منفعت نهایی ایران در ادامه حفظ ثبات منطقه است.

منبع: مهر

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.