مدیرگروه مهندسی آب دانشگاه فردوسی مشهد گفت: اینکه برخی می‌گویند بحران آب با این بارندگی‌های فراوان از بین رفته، نادرست است و اینکه جبران حجم مصرفی از منابع آب زیرزمینی باشد، نیست.

بحران آب همچنان به قوت خود باقی است
به گزارش قدس آنلاین، علی نقی ضیایی در خصوص بارندگی‌های اخیری در استان که حجم آب بسیاری را به همراه داشته  سخن گفته و در پی این مساله که این حجم از بارندگی جبران مصرف‌های بیش از حد را کرده، اظهار کرد: بحران آب با یک بارش از بین نمی‌رود چراکه چندین سال با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کردیم و این مساله همچنان ادامه دارد.
وی ادامه داد: در حقیقت از منابع آب‌های زیرزمینی که تجدیدپذیر بودند، خیلی بیش از حد در طول سال‌های اخیر استفاده کرده‌ایم. با این بارش‌های اخیر، اضافه برداشت‌ها از منابع آبی جبران نخواهد شد.
امکان بروز مشکل در تابستان برای تامین آب مورد نیاز مشهد
مدیرگروه مهندسی آب دانشگاه فردوسی مشهد عنوان کرد: البته درست است که حجم قابل توجهی به منابع آبی افزوده شده اما در خراسان رضوی، سدهای ما حجم و ظرفیت خالی دارند و شاید هم ممکن است برای تامین آب شرب در مشهد با مشکل مواجه شویم؛ یعنی همچنان در تابستان باید از منابع آب زیرزمینی برای تامین آب شرب مورد نیاز مشهد استفاده کنیم.
ضیایی با بیان اینکه بارندگی‌های فصل بهار امسال جبران مصرف بیش از حد از منابع آبی ما را نکرده، تصریح کرد: در نتیجه اینکه برخی می‌گویند بحران آب با این بارندگی‌های فراوان از بین رفته، نادرست است و اینکه جبران حجم مصرفی از منابع آب زیرزمینی باشد، نیست.
منابع آبی دیگری در دسترس نداریم
وی با اشاره به اینکه منابع آبی جدیدی نداریم و باید از منابع خود به بهترین صورت بهره ببریم، خاطرنشان کرد: مدیریت الگوی مصرف آب، یکی از بزرگترین اقداماتی است که باید انجام شود چراکه منابع آبی دیگر در اختیار نداریم و هر چه که داشتیم را پیدا کرده و در حال استفاده از آنها هستیم، بنابراین منابع دیگری در دسترس نیست.
افزایش بهره‌وری، راهگشای سد بحران آب
این استاد دانشگاه فردوسی مشهد بهترین راه‌حل پیش رو برای مقابله با بحران آب را افزایش بهره‌وری دانست و دراین باره گفت: تنها راه حل برای مقابله با بحران آب و مدیریت مصرف آن، افزایش بهره‌وری است؛ یعنی بتوانیم از حداقل آب مصرفی، بیشترین استفاده را کنیم.
ضیایی درباره یکی از راه‌حل‌های تامین آب شرب مشهد که انتقال آب از دریای عمان است، اظهار کرد: این راهکار کاملا نیازمند بررسی‌هایی از منظر اقتصادی، زیست محیطی و سایر جوانب است، اگر این روش به عنوان یکی از راه‌های تامین آب شرب مشهد در نظر گرفته شود، به مطالعات دقیق نیاز دارد که باید مورد تایید همه صاحب‌نظران در این حوزه باشد، در صورت در نظر گرفتن تمام جوانب مثبت و منفی این مساله، می‌توان آن را اجرایی کرد و در غیر این صورت توجیهی در پی نخواهد داشت.

منبع: ایسنا
انتهای پیام /

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.