بنا به گزارش روزنامه نیویورک‌تایمز، یکی از ۳۷ نفری که روز گذشته توسط سعودی‌ها اعدام شدند، یک نوجوان بود که در آستانه ورود به یکی از دانشگاه‌های آمریکایی بود.

سعودی‌ها، نوجوانِ در آستانه ورود به دانشگاه را گردن زدند

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، عربستان سعودی روز گذشته (سه‌شنبه)، ۳۷ شهروند سعودی را که بنا به گفته فعالان شبکه‌های اجتماعی و کاربران اینترنتی ۳۲ نفر از آنها شیعه و روحانی و طلاب علوم دینی منطقه شرقی بودند را اعدام کرد.

روزنامه آمریکایی «یو اس ای تودی» در خصوص یکی از این افراد اعدام شده نوشت، نوجوانی که عربستان سعودی، او را دستگیر کرده بود، در حال آماده شدن برای ورود به دانشگاه «میشیگان غربی» بود که روز سه‌شنبه، عربستان سعودی وی را گردن زد.

طبق این گزارش، «مجتبی السویکت» در زمان دستگیری در فرودگاه بین‌المللی «ملک فهد» در سال 2012، تنها 17 سال داشت.

دانشگاه میشیگان غربی در سال 2017 تأیید کرد که این شهروند سعودی موفق به دریافت پذیرش در این دانشگاه شده بود و در سالی که دستگیر شد، قصد سفر به آمریکا را داشت.

عربستان سعودی در سال‌های اخیر بسیاری از مخالفان خود را به بهانه‌های واهی اعدام یا زندانی کرده است؛ گستره اعدام‌ها در عربستان از شهروندان این کشور هم فراتر رفته است و شمار زیادی از اتباع دیگر کشورها را نیز شامل شده است.

براساس اطلاعات وزارت امور خارجه اندونزی، دولت سعودی طی سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۸ برای ۱۰۳ کارگر اندونزیایی که عمدتاً مستخدمان خانگی در عربستان بوده‌اند، به اتهامات مختلف، حکم اعدام صادر کرد.

عربستان سعودی، السویکت را به سرپیچی از دستورات پادشاه، حمله، تیراندازی و زخمی‌ کردن نیروهای امنیتی متهم کرده بود.

طبق این گزارش، السویکت در دوران بازداشت به شدت مورد ضرب و شتم قرار گرفته بود و برپایه اعترافاتی که در نتیجه شکنجه از او گرفته شده بود، محاکمه و محکوم شد.

دیده‌بان حقوق بشر اواخر آگوست سال گذشته میلادی در بیانیه‌ای تلاش مقام‌های عربستان برای اعدام فعالان حقوق بشری این کشور را اقدامی «وحشتناک» توصیف کرده بود. اعدام در عربستان سعودی عموما به‌روش گردن زدن صورت می‌پذیرد.

دولت سعودی هر ساله شمار زیادی از مخالفان آل‌سعود را با هدف مقابله با آزادی بیان و به بهانه مبارزه با تروریسم به مجازات‌های سنگین و اعدام محکوم می‌کند. شیخ نمر باقر النمر روحانی برجسته شیعیان عربستان یکی از برجسته‌ترین زندانیان سیاسی این کشور محسوب می‌شد که در سال ۱۳۹۳ به دلیل انتقاد از آل‌سعود و به اتهام اقدام علیه امنیت ملی این کشور اعدام شد حال آنکه به گفته معارضان، او صرفا در سخنرانی‌ها از دولت انتقاد کرده بود.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ابوبکر ۱۹:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۴
    0 0
    لعنت بر وهابیت