مدیرعامل پالایشگاه ستاره خلیج فارس گفت: با تغییرات ایجادشده و تولید روزانه ۲۰ هزار بشکه نفتای شیرین، ظرفیت واحد بنزین‌سازی پالایشگاه نیز ارتقا می‌یابد و مقدار بنزین تولیدی تا یک هفته آینده به روزانه ۴۷ میلیون لیتر می‌رسد.

تولید بنزین در پالایشگاه ستاره خلیج فارس تا هفته آینده به روزانه ۴۷ میلیون لیتر می‌رسد

به گزارش گروه اقتصادی قدس آنلاین، محمدعلی دادور مدیرعامل پالایشگاه ستاره خلیج فارس گفت: پیش از این مقرر شده بود که ماموریت فاز چهارم پالایشگاه ستاره خلیج فارس پالایش روزانه ۱۲۰ هزار بشکه میعانات گازی باشد، اما با تغییرات انجام شده این فاز به نام فاز بهینه‌سازی ظرفیت و رفع گلوگاهی فازهای موجود تغییر خواهد یافت.

وی افزود: با افزایش ظرفیت پالایشی در هر سه فاز موجود از ۱۲۰ به ۱۸۰ هزار بشکه، می‌توان تولید مورد انتظار از فاز چهارم را در سه فاز موجود تقسیم کرده و هزینه سرمایه‌گذاری مورد نیاز را صرفه‌جویی و در بخش‌های دیگر صنعت سرمایه‌گذاری کرد.

مدیرعامل پالایشگاه ستاره خلیج فارس تاکید کرد: با افزایش ظرفیت پالایشی در فازهای موجود و صرف هزینه‌ای حدود ۷۰ تا ۸۰ میلیون یورو، هم‌اکنون توانسته‌ایم مجموع خوراک پالایشگاه را به روزانه ۴۰۰ هزار بشکه برسانیم.

دادور گفت: برای نخستین‌ بار در فروردین‌ماه امسال که از سوی مقام معظم رهبری به نام سال «رونق تولید» مزین شده است، با تغییر مشخصات فنی خوراک، تولید محصول نفتای ترش این پالایشگاه حذف شده است و همه نفتای تولیدی پالایشگاه شیرین خواهد بود.

وی با اشاره به افزایش کیفیت محصولات تولیدی پالایشگاه با تزریق نفتای شیرین تولیدی، افزود: با تغییرات ایجاد شده و تولید حدود روزانه ۲۰ هزار بشکه نفتای شیرین، ظرفیت واحدهای تقطیر و بنزین سازی پالایشگاه نیز ارتقا می‌یابد و مقدار بنزین تولیدی در پالایشگاه تا یک هفته آینده به روزانه حدود ۴۷ میلیون لیتر و گازوئیل به روزانه ۱۳ میلیون لیتر می‌رسد.

مدیرعامل پالایشگاه ستاره خلیج فارس با تاکید بر این که نفتای تولیدی در پالایشگاه همچنین به عنوان خوراک در اختیار پتروشیمی‌ها قرار خواهد گرفت، گفت: در هنگام طراحی ترکیب خوراک ورودی به پالایشگاه ۶۰ درصد نفتا، ۳۵ درصد نفت سفید و نفت‌گاز و ۵ درصد گاز مایع بود که این ترکیب هم اکنون به ۷۲ درصد نفتا، ۲۵ درصد نفت سفید و نفت‌گاز و حدود ۲.۵ تا ۳ درصد گاز مایع تغییر یافته است.

براساس این گزارش، پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج‌فارس به عنوان بزرگ‌ترین پالایشگاه میعانات گازی دنیا که می‌توان آن را به لحاظ استفاده از توانمندی متخصصان داخلی در اجرا و استفاده از تجهیزات تولید داخل، ایرانی‌ترین پالایشگاه کشور نامید، روزانه ۴۰۰ هزار بشکه میعانات گازی با ارزش میدان مشترک پارس جنوبی و تبدیل آن به فرآورده‌های سبک و باکیفیت، کشور را در مسیر خودکفایی در تامین بنزین مورد نیاز قرار داده است.

ساخت پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس با ظرفیت دریافت روزانه ۳۶۰ هزار بشکه خوراک از میدان مشترک پارس‌جنوبی در قالب ۳ فاز ۱۲۰ هزار بشکه‌ای از سال ۱۳۸۵، با هدف حفظ و استمرار عملیات برداشت گاز از میدان مشترک پارس‌جنوبی، کاهش آلایندگی‌های محیط‌زیستی و کمک به خودکفایی کشور در تامین فرآورده‌های راهبردی انرژی آغاز شد.

فاز سوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس در بهمن ماه ۹۷ با حضور دکتر حسن روحانی، رئیس جمهوری افتتاح شد و با تولید روزانه ۴۵ میلیون لیتر بنزین، سقف تولید بنزین کشور به روزانه ۱۰۵ میلیون لیتر رسید و کشور در شرایط باثباتی به لحاظ تولید فرآورده‌های باکیفیت قرار گرفت و از واردات بنزین بی‌نیاز شد.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی ۱۹:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۴
    0 0
    بازهم دم سپاه گرم که با ساخت این پالایشگاه یکی از مهمترین حربه های تحریمی دشمن(تحریم فروش بنزین)را حنثی کرد.