سیستان و بلوچستان- نمایندگان آگاه باشند که این فرصت چهارساله به زودی به پایان می رسد و مردم نیز نظاره گر عملکرد شما در این مدت خواهند بود پس بیایید با انجام خدمات صادقانه و تلاش وافرانه قبل از آنکه فرصت جبران از دست برود در ساختن استانی در شان و منزلت مردم شریف آن کوشایی لازم را داشته باشیم.

ناامنی محصول دو عامل کلیدی یعنی فقر و بیکاری است

به گزارش قدس آنلاین، با توجه به معضل بیکاری و فقر اقتصادی در جنوب سیستان و بلوچستان پیامدهای مخربی را تاکنون از خود به جای گذاشته است و شاید در بیش از صدها مورد موجب از هم گسستگی کانون گرم خانواده ها شده است، چه بسا زوج های جوانی که در زندگی مشترک با هم تفاهم داشته اند اما بخاطر نداشتن کار مناسب و درآمد کافی وکشیده شدن همسرانشان به اعتیاد و...  به اجبار از هم جدا شده اند، که این امر بسیار تکان دهنده خواهد بود و جوانان این شهرستان  را در باتلاق نافرجام بسیاری از ناهنجاری های اجتماعی ناشی از بیکاری فرو خواهد برد که میتوان به آثار مخرب آن در جامعه به اعتیاد جوانان، خرید و فروش مواد مخدر، کلاهبرداری، قاچاق  کالا و ارز، سرقت، قتل غارت، زورگیری و همچنین عدم آرامش و امنیت برای شهروندان اشاره نمود که طی سالها حرمان کار، روز به روز بیشتر در جامعه نمود پیدا می کند و بذر فساد و ناامنی در جامعه پاشیده می شود. باید در نظر داشت که رمز توسعه در جنوب استان مبتنی بر مبارزه جدی با بحران بیکاری است، چرا که ریشه بسیاری از آسیب های اجتماعی جامعه بخاطر حرمان کار است.

دامن زدن به تهاجم فرهنگی، غرب زدگی و همچنین فساد اخلاقی در جامعه میتواند از آثار مخرب بیکاری در جامعه باشد که با تاسف باید گفت به سرعت  درحال رشد است. الگو برداری از چهره پردازی و پوشیدن لباس و همچنین رفتار و کردار به سبک غربی ها روز به روز اعتقادات جامعه را به سوی نابودی نزدیکتر و باعث ترویج ناهنجاری ها و فساد می شود.رشد بیکاری در جنوب این استان ، خلاء ناشی از ارتباط دانشگاه و مراکز صنعتی است، اشتغال شعار انتخاباتی و بیکاری میراث ماندگار دولتهاست.

غلام قادر مزارزهی یکی از معتمدین و شهروندان  ایرانشهری در گفتگو با خبرنگار قدس آنلاین گفت: ایرانشهر جوانترین شهرستان کشور است که متاسفانه بیکاری، اعتیاد و مواد مخدر چهره این شهرستان را نازیبا و دچار چالش کرده است.

وی افزود: استان ما به عنوان یک استان محروم و دور افتاده  مرزی  ناامن شناخته شده است، نمایندگان مجلس  باید واقعیت های استان را نشان دهند و این مهر ناامنی را از پیشانی استان و  شهرستان  بردارند تا شاید راهی برای ورود سرمایه گذاران به استان باشد.

این معتمد گفت: نمایندگان آگاه باشند که این فرصت چهارساله به زودی به پایان می رسد و مردم نیز نظاره گر عملکرد شما در این مدت خواهند بود پس بیایید با انجام خدمات صادقانه و تلاش وافرانه قبل از آنکه فرصت جبران از دست برود در ساختن استانی در شان و منزلت مردم شریف آن کوشایی لازم را داشته باشیم.

مجلس این نهاد محترم اگر در جهت شفاف نمودن ماده ۴۱ قانون کار و همچنین تصویب قوانین جدید براساس ارزش نهادن به کار و اشتغال در جهت اصلاح هرچه بیشتر فرهنگ جامعه اقدام نماید، در ابتدا به اعتبار مجلس کمک نموده و از حل مسائل به روش های نامتعارف جلوگیری می نماید. از طرفی هزینه های وارده بر مجلس به دلیل جلسات مکرر و غافل شدن از مسائل مهمتر پائین می آید و در نهایت شاهد پیشرفت هرچه بیشتر کشور خواهیم بود.

البته ما خدمات مسوولان را انکار نمی کنیم، اما باید جدیت بیشتری صورت گیرد .

بیکاری یکی از مهمترین مواردی است که دغدغه اصلی جوانان بهشمار میرود، این معضل تأثیر زیادی بر جامعه میگذارد که مشکلات اقتصادی و روحی از پیامدهای این امر است.

مشکلاتی که از بیکاری سرچشمه میگیرد، بهنوعی در نهاد خانواده تأثیر گذاشته و گاهی ممکن است بنیان جامعه را به انحراف بکشاند، اگر زیربنای خانواده بر اثر مشکلات اقتصادی و غول بیکاری سست شود، ناخودآگاه جامعه نیز با ضرر قابل توجهای روبهرو می‌شود

افراد تحصیل‌کرده زیادی از نعمت شغل و درآمد محروم هستند، بیکاری باعث از بین رفتن انگیزه افراد و بیاهمیت جلوه دادن آینده میشود که باید به این موضوع بیش از پیش توجه شود.

بروز مشکلات روحی با پدیده بیکاری در جوانان

گاهی افراد تحصیل‌کرده بهناچار برای امرار معاش و گذراندن امورات زندگی، به مشاغل کاذب روی آورده تا بتوانند مایحتاج زندگی را فراهم کنند.

س.محمدی که دارای مدرک تحصیلی لیسانس الهیات است، در گفتوگو با خبرنگار قدس آنلاین ، با اشاره به اینکه بیکاری در افراد تحصیل‌کرده موجب بروز مشکلات روحی میشود، اظهار کرد:  زمانی که فردی سرپرست خانواده است، بدون درآمد هرگز نمیتواند مایحتاج زندگی روزانه را فراهم کند و بهنوعی دچار سرخوردگی می‌شود، برای تهیه و گذراندن امورات زندگی مشکلات زیادی ایجاد میشود و در مواردی نیز نمی‌تواند با آن کنار آید.

وی  بیان کرد: جامعهای که بحران بیکاری را حل کند، در نتیجه مهمترین مشکل زیربنای اقتصادی و اجتماعی هموار میشود که در راستای آن بسیاری از مشاغل کاذب نیز کاهش پیدا میکند.

امروز کشور با انبوه تقاضا برای کار مواجه است و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی برای ورود به بازار کار رو به رو هستند که این موضوع باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

وضعیت بیکاری نیروهای تحصیل‌کرده در کشور بسیار نگران‌کننده است، باید با سرمایهگذاری در زمینه اشتغالزایی، معضلی که گریبانگیر بسیاری از جوانان است، هموار شود، تقاضا برای شغل بهعنوان یکی از مهمترین خواستهها و نیازهای افراد بهشمار می رود، این موضوعی نیست که بتوان بهراحتی از آن گذشت.

زمانی جامعهای پویا و خودکفا خواهیم داشت که افراد جامعه دارای شغل بوده و در کنار آن از امنیت شغلی نیز برخوردار باشند، فرد بیکار هرگز نمیتواند تعریف درست و جامعی از اوقات فراغت داشته باشند، زیرا هر روز به مانند هم و با افت اجتماعی نیز روبهرو میشود.

دیگر فقط اعتیاد نیست که بلای خانمان سوز شده است، اکنون بیکاری به تنهایی قادر به خشکاندن ریشه شادابی جوانان کشور شده است و همچون زنجیری مشکلاتی دیگری چون افزایش سن ازدواج، افسردگی، سرقت و جنایت را نیز به دنبال خود به بار می آورد..

مسوولان آینده شغلی جوانان را تضمین کنند

محمد جوان ۲۸ ساله ای است که اظهار می کند: جوانان امروز به دلیل معضل بیکاری در وضعیت معلق بین آسمان و زمین هستند و متاسفانه جوان امروز با تحصیلات دیپلم، لیسانس و غیره یا هرتحصیلاتی که دارد به دنبال شغلی می گردد که بتواند متناسب با مدرکش کارکند اما وقتی برای استخدام مراجعه می کند  یا ظرفیت ها پر است یا باید در صف انتظار باشد. هرچند در این میان هستند که با استفاده از بند پ! استخدام می شوند .

جوان دیگری نیز در گفتگو با قدس آنلاین اظهار کرد: به عنوان یک جوان از مسوولان می خواهم که آینده شغلی مرا تضمین کنند چرا که وقت و انرژی جوانی ام را برای تحصیل و خدمت به این کشور هزینه می کنم و این درست نیست که بعد از این همه تحصیل به جمع بیکاران این کشور اضافه شوم.

وی تاکید کرد: به نظرم جوانان آینده سازان این کشور هستند و سرنوشت این کشور در دستان این جوانان است و اگر امروز جوانان در مسائلی چون سیاست، اقتصاد و غیره دخیل نباشند و از تصمیماتی که سیاستمداران می گیرند باخبر نباشند، فردا شاید آینده درخشانی برای آنها رقم زده نشود.

ناروئی پسر جوان دیگری است که می گوید: متاسفانه بعد از ۲۰ سال درس خواندن، جوانان ما اکنون در جامعه بیکار هستند و فشار بی پولی از یک طرف و دوستان ناباب از سوی دیگر منجر می شوند که جوانان در دام اعتیاد دچار شوند و اینگونه می شود که آینده جوانان این مملکت از بین میرود.

دولت برای بیکاری جوانان تدبیر کند

بیراهه نیست اگر بگوییم داشتن شغل شاه کلید حل تمام مشکلات است. چرا که وقتی پای حرف مردم بنشینی، دغدغه‌هایی را می‌شنوی که ارتباط مستقیم با زندگی اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی آنها دارد..

 نباید از این نکته غفلت کرد که بسیاری از فرصت‌سوزی ها به‌دلیل عدم پیگیری مناسب رخ داده است. باید به مسئولان استان و کشور گوشزد کرد که با حلوا حلوا گفتن دهان این محرومان شیرین نمی‌شود.

در پایان مردم از مسوولان کشوری خواستار چاره اندیشی برای رفع معضل بیکاری در این استان شدند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.