رئیس دفتر رئیس جمهور با اشاره به لغو معافیت‌های خرید نفت ایران از سوی دولت آمریکا اظهار داشت: این اقدام مشکلاتی را برای ما به وجود خواهد آورد، اما نمی‌تواند مانع فروش نفت شود.

لغو معافیت‌های خرید نفت ایران آخرین عملیات روانی ترامپ است

 آرش خلیل‌خانه/

رئیس دفتر رئیس جمهور با اشاره به لغو معافیت‌های خرید نفت ایران از سوی دولت آمریکا اظهار داشت: این اقدام مشکلاتی را برای ما به وجود خواهد آورد، اما نمی‌تواند مانع فروش نفت شود.

محمود واعظی با بیان اینکه در جلسه هیئت دولت در مورد این اتفاق بحث شد، افزود: این موضوع در دو بعد خارجی و داخلی مورد بررسی قرار گرفت، در بعد سیاست خارجی باید همه اعضای دولت نگاه واحدی به این موضوع داشته باشند؛ گزینه‌های مختلفی که در گذشته برای شرایط مختلف تدوین کرده بودیم روی میز است و به این گزینه نیز فکر کرده بودیم.

مسئول شورای اطلاع رسانی دولت با یادآوری اینکه در بودجه ۹۸ پیش بینی‌های مختلفی شده بود، از جمله اینکه اگر با محدودیت‌هایی با فروش نفت مواجه بشویم، بتوانیم کشور را بخوبی اداره کنیم، خاطرنشان کرد: اقدام اخیر آمریکا محدودیت‌هایی را برای ایران از نظر اقتصادی ایجاد می‌کند، اما آمریکا بیشتر به دنبال ایجاد یک جنگ روانی و تبلیغات گسترده بر پایه آن است.

واعظی گفت: این اقدام آخرین تلاش آمریکاست. در یک سال گذشته آمریکا هر آنچه در توان داشته است، انجام داده است، پس از ۱۳ آبان اقدامات آمریکا تأثیری در بازار ایران نداشت.

وی تصریح کرد: آمریکا فکر می‌کرد اگر سپاه پاسداران را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار دهد، اتفاق بزرگی در ایران می‌افتد، اما اتفاق بزرگی نیفتاد و موجب افزایش همبستگی و وحدت مردم شد.

اقدام عربستان و امارات خصمانه است

واعظی در پاسخ به این پرسش که با وجود اعلام آمادگی عربستان و امارات برای جبران کمبود نفت ایران،دولت این اطمینان را می‌دهد که درآمد ارزی کشور کاهش پیدا نکند؟ گفت: بله! قطعاً ما صادرات نفت را خواهیم داشت. کاری که عربستان و امارات انجام می‌دهند، یک اقدام خصمانه علیه ایران است و قطعاً آن‌ها عاقل‌تر از این حرف‌ها هستند که به خاطر یکی دو سال روی کار ماندن ترامپ بخواهند با کشوری این گونه دشمنی داشته باشند که برای همیشه همسایه آن‌ها در منطقه است.

وی افزود: ما اهل برخورد نیستیم اما از این دو کشور می‌خواهیم در اقداماتشان تجدید نظر کنند زیرا منطقه باید آرام باشد.

وی در پاسخ به پرسش دیگری در ارتباط با دغدغه به وجود نیامدن چهره‌هایی مثل بابک زنجانی در دوره تحریم‌های اخیر گفت: این نگرانی درست است، به هر حال هنگامی که می‌خواهیم نفتی را به فروش برسانیم و با چنین موانعی رو به رو هستیم، روش‌هایی را پیش می‌گیریم که ممکن است روش متعارف نباشند؛ بر این اساس ما تلاش بسیاری در این دوره کردیم، کمیته‌ای در وزارت نفت تشکیل شده است که نظارت عالی بر عملکردها داشته باشند.

2 گزینه نهایی سخنگویی دولت

واعظی درباره انتخاب سخنگوی دولت هم با بیان اینکه هفته گذشته با مشورت کمیته‌ای که آقای رئیس جمهور برای انتخاب سخنگو از داخل دولت تشکیل داده بودند، چهار گزینه را به ایشان پیشنهاد دادیم، گفت: آقای رئیس جمهور خواسته‌اند که با دو نفر از این افراد صحبت شود.

روحانی و سردار سلامی دیدار کردند

واعظی در پاسخ به پرسشی درباره انتصاب فرمانده جدید سپاه پاسداران، گفت: سرلشکر سلامی را از قبل می‌شناختیم، رئیس‌جمهور و وزرا از این انتصاب استقبال کردند و روز دوشنبه آقای رئیس‌جمهور نخستین جلسه را با حضور ایشان برگزار کرد.

رئیس دفتر رئیس جمهور همچنین در مورد حواشی و شایعات مطرح شده در مورد لغو سفر روحانی به کردستان، تصریح کرد: لغو این سفر دلیل خاصی ندارد. مقدمات سفر را آماده کردیم، اما دو مورد را به ما گزارش دادند؛ یکی اینکه بارش برف صورت گرفت، هوا سرد بود و دیدار مردمی جایی بود که مردم دچار سرما و سختی می‌شدند. دوم اینکه پس از طراحی سفر، شرایطی پیش آمد و آقای رئیس جمهور باید جلسات گسترده‌ای می‌گذاشتند تا مسائل را از نظر سیاسی و اقتصادی مورد بررسی قرار داده و کل کابینه و دستگاه‌های مربوط را توجیه کنند.

وی افزود: امروز صبح (دیروز) قرار بود در سنندج باشیم، اما با توجه به اینکه نخستین جلسه دولت پس از اتفاقات اخیر بود، باید در جلسه حضور می‌داشتیم. همیشه می‌توانیم به سنندج سفر کنیم، اما وقتی آمریکا به دنبال بر هم زدن وضعیت است، باید برنامه داشته باشیم.

وی در پاسخ به نگرانی‌ها درباره دو نرخی شدن بنزین و ارتباطش با اقدامات اخیر آمریکا گفت: کمیته مربوط در حال بحث و بررسی است، فردا جلسه‌ای خواهیم داشت تا بررسی کنیم. تاکنون هیچ تصمیمی که مغایر با قانون مجلس باشد را نگرفتیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.