در حالیکه وزیر راه و شهرسازی وعده ساخت مسکن امید تا سال ۱۴۰۰ را داده است، اما به گفته انبوه سازان این طرح تا ۳ سال آینده به اتمام نمی‌رسد.

آیا مسکن امید، امید متقاضیان را برآورده می‌کند؟/ دستورالعمل ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکن در هاله‌ای از ابهام
به گزارش گروه اقتصادی قدس آنلاین، این روزها حال و هوای بازار مسکن در مقایسه با ابتدای سال گذشته وضعیت نامساعدی دارد  به طوریکه خریداران و  فروشندگان بخش مسکن هیچ تمایلی برای ورود به این بازار  ندارند و به گفته بسیاری از کارشناسان، همه منتظر هستند تا گره بخش ساخت و ساز باز شود، در اواسط سال گذشته اسلامی وزیر راه و شهرسازی طرحی به نام مسکن امید را مطرح کرد تا شاید نقطه امیدوار کننده‌ای در بین تمامی نا امیدان بازار مسکن ایجاد شود.

اسلامی در این طرح اعلام کرد که با همکاری و مشارکت بخش خصوصی ۴۰۰ هزار واحد مسکونی خواهیم ساخت و با عرضه این واحدها بخش عمده‌ای از مشکل تولید مسکن برطرف می‌شود.

در طرح مسکن امید،  ۲۰۰ هزار واحد از آن‌ در شهرهای جدید، ۱۰۰ هزار واحد در  بافت‌های فرسوده و ۱۰۰ هزار واحد دیگر توسط بنیاد مسکن در مناطق روستایی و یا شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر ساخته خواهد شد.
اسلامی با مطرح کردن این طرح جو امیدوار کننده‌ای در این بازار ایجاد کرد، اما هنوز بعد از گذشت چندین ماه هنوز جزئیات این طرح اعلام نشده و تنها در برخی از شهرهای جدید از جمله پرند، پردیس، هشتگرد، سهند، صدرا، پولادشهر، بهارستان، گل‌بهار، سیراف، تیس، امیر کبیر، ۶۰ هزار واحد مسکونی کلنگ‌زنی شده است.
گزارشات میدانی نشان می دهد که تا به امروز با انبوه‌سازان و یا سازندگان بخش خصوصی صحبتی برای ساخت این واحدها انجام نشده است و حتی بسیاری از سازندگان اعلام می‌کنند که نتیجه ساخت این واحدها مانند مسکن مهر خواهد شد و به نظر می‌رسد که ساخت این تعداد واحد در طی ۳ سال امکان پذیر نباشد.
در حالیکه باید برای رفع نیاز متقاضیان مسکن، سالانه  یک میلیون واحد مسکونی در کشور ساخته شود  اما طی چند سال گذشته همزمان با افزایش چشمگیر مصالح ساختمانی و نبود آهن‌آلات و سیمان میزان ساخت و ساز به صورت چشمگیری کاهش یافته است و به گفته بسیاری از انبوه‌سازان تولید هر میزان واحد مسکونی چه در قالب خود مالکی و چه در قالب مشارکت با بخش خصوصی می‌تواند وضعیت بازار مسکن را تغییر دهد، اما به شرطی که عملی شود.

در زمستان سال گذشته حبیب‌الله طاهرخانی معاون وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد که ۲۰۰ هزار واحد مسکونی از طرح مسکن امید تا سال ۱۴۰۰ با سرمایه گذاری یک هزار و ۲۰۰ و ۶۳ میلیارد تومانی در شهرهای جدید پرند، پردیس، هشتگرد، صدرا، فولادشهر و گل‌بهار  ساخته خواهد شد و ۲۶ مرکزمحله در قالب این طرح با سرمایه گذاری ۲ هزار میلیارد تومانی بخش خصوصی ساخته می‌شود.

وی افزود: در شهرهای جدید به طور معمول اقشار متوسط ساکن هستند بنابراین متراژ  ۵ هزار و ۲۰۰ واحد مشارکتی بر اساس آورده سازنده خواهد بود.
معاون وزیر راه و شهرسازی یادآوری کرد: سازنده این واحدها قرار نیست کار اقتصادی انجام دهند و به دنبال سود نیست برای همین سازندگان محدودیتی از نظر اخذ قیمت تمام شده در زمان ساخت نخواهند داشت، ولی ما می‌توانیم از سهم خودمان بکاهیم.

وی تاکید کرد: عرضه  ۲۰۰ هزار واحد مسکونی می‌تواند رونق بسیار خوبی در بازار مسکن ایجاد کند.


جای خالی انبوه‌سازان در ساخت مسکن امید

 فرشید پورحاجت دبیر انجمن انبوه سازان کشور با بیان اینکه تا به امروز هیچ صحبتی با انبوه‌سازان و یا کانون انبوه‌سازان کشور درباره ساخت ۲۰۰ هزار واحد مسکن امید در شهرهای جدید صورت نگرفته است، گفت: ما به عنوان بزرگ‌ترین تشکل سازندگان کشور امید داشتم که با ورود به این پروژه بتوانیم وضعیت بازار مسکن را تغییر دهیم، اما تنها سال گذشته طی دیداری که با وزیر راه و شهرسازی داشتیم این طرح مطرح شد و تا به امروز  جزئیاتی از نحوه ساخت و یا مشارکت بخش خصوصی در این باره انجام بیان نشده است.

وی با بیان اینکه هم اکنون شرایط اقتصادی کشور و همچنین شرایط تولید مسکن برای بخش خصوصی سخت است، گفت: در سیاست گذاری های  بازار مسکن  باید حضور بخش خصوصی دیده شود، زیرا هم اکنون تنها نجات دهنده بازار مسکن بخش خصوصی است، بنابراین برای ساخت  ۲۰۰ هزار واحد مسکونی طرح امید در شهرهای جدید باید صحبت های جدی‌تری با انبوه‌سازان انجام شود.

پورحاجت اظهار کرد: اقدامات وزارت راه و شهرسازی برای مسکن امید در ۳ بخش مقرر شده است  که بخش اول مربوط به شهرهای جدید، بخش دوم مربوط به بافت فرسوده و بخش سوم مربوط به بنیاد مسکن است.


امیدی به اجرای طرح مسکن امید وجود ندارد

 ایرج رهبر دبیر انجمن انبوه سازان استان تهران اعلام کرد که اگر طرح مسکن امید به مرحله عملیاتی برسد می‌تواند بازار مسکن را به رونق جدی برساند، اما باید دولت مراقب باشد که تجربه مسکن مهر در این طرح تکرار نشود.

وی افزود: در طرح مسکن امید باید حضور بخش خصوصی جدی‌تر شود و برای ساخت این واحدها باید  برنامه‌ریزی قبلی در هر شهری صورت بگیرد.

دبیر انجمن انبوه سازان استان تهران با اشاره به اینکه باید تولید مسکن در کشور تقویت شود، گفت: ساخت ۱۰۰ هزار واحد مسکن امید در بافت‌های فرسوده برای اقشار ضعیف جامعه می‌تواند بسیار امیدوار کننده باشد، اما تا به امروز هیچ صحبتی از ساخت این واحدها به ویژه در بافت‌های فرسوده صورت نگرفته است.

رهبر افزود: باید منتظر باشیم و ببینیم که آیا وزیر راه و شهرسازی قصد دارد جزئیات  یا دستورالعمل ساخت  ۴۰۰ هزار واحد مسکن امید  به ویژه در بافت‌های فرسوده را مطرح کند یا خیر؟


قیمت زمین مهم‌ترین عامل گرانی مسکن است


حسن محتشم عضو انجمن انبوه سازان تهران، با بیان اینکه متولی ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی در شهرهای جدید بخش خصوصی است، گفت: بخش خصوصی می‌تواند وضعیت بازار مسکن را تغییر دهد و وزیر راه و شهرسازی هم اعلام کرده است که ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی باید با مشارکت بخش خصوصی باشد، اما تا به امروز هیچ صحبت جدی با ما در این خصوص انجام نشده و به نظر نمی‌رسد که این طرح وارد مرحله جدی عملیاتی شده باشد.

وی افزود: اگر این طرح به درستی اجرا شود می‌تواند نقطه امیدی برای اقشار کم درآمد باشد، اما امیدواریم مشکلاتی که در مسکن مهر وجود داشته و ایجاد شده بود در این طرح تکرار نشود.

محتشم با بیان اینکه دولت برای کنترل قیمت در بازار مسکن باید قیمت زمین را کنترل کند، گفت: مهم‌ترین عامل افزایش قیمت مسکن علاوه بر نرخ دلار و سکه زمین است و باید دولت مهم‌ترین برنامه خود را برای این حوزه در دستور کار قرار دهد.

آغاز ساخت ۱۵ هزار واحد مسکن امید در شهرهای جدید

همچنین روز گذشته مهدی هدایت مدیرعامل پردیس در نشست خبری خود از کلنگ‌زنی و آغاز ساخت ۱۵ هزار واحد مسکن امید در شهرهای جدید خبر داد و گفت: با ساخت این واحدها می‌توانیم وضعیت بازار مسکن را در شهرهای جدید مانند پردیس تغییر دهیم.

وی گفت: طی چند سال گذشته بجز مسکن مهر هیچ واحد مسکونی دیگری در پردیس ساخته نشده بود، اما ما هم‌اکنون ساخت واحدهای مسکن امید را آغاز کرده‌ایم و بخش عمده‌ای از این واحدها هم در مرحله فنداسیون قرار دارد.
همچنین مسعود تارانتاش مشاور مدیر عامل شرکت بازآفرینی شهری درباره مسکن امید اعلام کرده بود که قرار نیست در برنامه ملی بازآفرینی شهری، مانند مسکن مهر به سمت امضای قرارداد با پیمانکار و ساخت و سازهای کلان برویم، تنها چند پروژه محدود داریم که تعداد واحدهای مسکونی آن نسبتا بالاست، بعنوان نمونه در پروژه ۳۲۴ واحدی منطقه ۱۸ تهران که از جنس پروژه‌های مسکن امید است، نوع ساخت، سایت‌های ۱۰۰۰ واحدی نیست بلکه بسیاری از آن‌ها در بلوک‌های ۵ تا ۲۰ واحدی ساخته می‌شود.

وی تصریح کرد: نقش دولت در مسکن امید عمدتا نقش حمایتی مانند اعطای تسهیلات ارزان قیمت و تخفیف در انشعابات است و واحدها توسط بخش خصوصی و سازندگان واحدهای فرسوده انجام می‌شود.

طرح مسکن امید یا برنامه ملی بازآفرینی شهری در برنامه ششم توسعه گنجانده شده و بر اساس آن برنامه بازسازی سالانه ۲۷۰ محله طی ۱۰ سال اجرا خواهد شد، از سوی دیگر اسلامی وزیر راه و شهرسازی هم نوسازی ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در بافت‌های فرسوده را در دستور کار خود قرار داده است، اما تا به امروز از اجرای این پروژه و یا نحوه عملیاتی کردن آن خبری نیست.
امیدواریم دولت امسال حداقل بخش کوچکی از مسکن امید را به مرحله اجرایی برساند و تنها به کلنگ‌زنی واحدهای مسکونی اکتفا نکند، زیرا که بسیار از متقاضیان مسکن امید، امید به اجرای این طرح دارند تا شاید بخش کوچکی از مشکلات مسکنی آن‌ها حل شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.