رئیس شورای شهر مشهد گفت: از پایان اردیبهشت سامانه«چشم شهر» در شهرداری ایجاد خواهد شد که شهروندان می‌توانند با ورود به‌این سامانه مشکلات محله خود را گزارش کنند.

پایان اردیبهشت سامانه«چشم شهر» در شهرداری ایجاد خواهد شد

به‌گزارش قدس آنلاین ، محمدرضا حیدری ظهر امروز در پیش خطبه‌های نماز جمعه که در حرم مطهر رضوی برگزار شد، گفت: نهاد شوراها بزرگترین دستاورد انقلاب اسلامی ایران است که مبتنی بر آموزه‌های دینی و تعالیم وحیانی، سنت نبوی و سلوک علوی بنا نهاده شده است.

رئیس شورای شهر مشهد با اشاره به‌اینکه در قرآن کریم آیات متعددی در خصوص نقش شوراها در زندگی انسان‌ها وجود دارد،، ابراز کرد: از سوی دیگر نظام شورایی عنوانِ خودش را از قانون اساسی اخذ کرده و یکی از اصولی است که از ابتدای ایجاد انقلاب اسلامی، مورد تاکید امام قرار داشته و ایشان عنوان می‌کردند که کار مردم باید به‌خودِ آنان سپرده شود.

وی هدف نظام شورایی را توسعه مرکز تصمیم گیری از پایتخت به‌تمام کشور دانست و تصریح کرد: به‌ همین منظور در کل کشور حدود 200 هزار نفر در این شوراها برای خدمت به‌مردم مشغول به‌کار هستند.

حیدری ادامه داد: حل مسائل مردم به‌دست خودشان منجر به‌افزایش اعتماد عمومی می‌شود؛ چراکه حضور آنان در صحنه‌های اجتماعی سبب می‌شود خودشان بر اساس آنچه که مد نظر دارند، تصمیم‌گیری کنند.

رئیس شورای شهر مشهد با اشاره به‌ این موضوع که شوراها در راستای حل مشکلات مردم تصمیم می‌گیرند، افزود: محور این تصمیمات هم خودِ مردم هستند.

وی بر تداوم این دستاورد انقلاب(شوراها) تاکید و خطاب به‌ نمازگذاران مهم‌ترین محور در فعالیت شورای شهر مشهد را ترویح امید خواند و تصریح کرد: امروز دشمنان، بیش از گذشته به‌کینه توزی و عناد می‌پردازند و تمام سرمایه خود را برای ایجاد ناامیدی در مردم گذاشته‌اند.

حیدری تاکید کرد: تمام تلاش‌مان بر این بود که با خدماتی که در شهر ارائه می‌شود و با حل مسائل و مشکلات، امید را به‌مردم تزریق و مراقبت کنیم و بکوشیم تا این امید روز به‌روز افزایش یابد.

رئیس شورای شهر مشهد تعامل و هم‌افزایی در درون شهر، اعتماد سازی و شفافیت و کارآمدی را سه عامل مهم در شکل‌گیری امید برشمرد.

وی در خصوص عملکرد شهرداری و شورای شهر درباره ایجاد شفافیت، گفت: مردم باید از آنچه که در مدیریت شهری می‌گذرد مطمئن باشند و چنانچه این اعتماد به‌وجود آید شهر رو به‌پیشرفت خواهد رفت.

حیدری اظهار کرد: از دیرباز شهرداری در معرض این اتهام بوده که مردم برای حل مشکلات خود معطل و یا برای حل آن‌ها مجبور به‌استفاده از راه‌های ناصواب می‌شوند؛ به‌همین علت شهرداری را موظف کردیم تا اطلاعاتش را در اختیار مردم قرار دهد تا در صورت مشاهده تخلف، مردم آن را گزارش کنند.

رئیس شورای شهر مشهد یادآور شد: همچنین مناقصات زیادی در شهرداری انجام می‌شود که مردم باید بدانند شهرداری در این قراردادها با چه قیمتی و با چه کسانی وارد کار شده است به‌همین منظور سامانه «فاش» را ایجاد کردیم.

وی ادامه داد: همچنین حدود یک میلیارد داده که مربوط به‌ املاک می‌شود در سامانه قرار داده شد تا هر زمان مردم درصدد خرید و فروش ملک برآمدند بدانند که ملک مربوطه تخلف دارد یا خیر.

حیدری بیان کرد: در حال حاضر هزاران پرونده وجود دارد که به‌دلیل بی‌اطلاعی مردم از وضعیت ملک، ایجاد شده که دردسرهای بسیاری را ایجاد کرده است، بنابراین ایجاد چنین سامانه‌ای ضروری به‌نظر می‌رسید و ما تنها کلان شهر مجهز به‌این سامانه هستیم.

رئیس شورای شهر مشهد اضافه کرد: همچنین برای حفظ کرامت ارباب رجوع، شهرداری را مجبور کردیم روند خدمت رسانی به‌مردم را کاهش دهد به‌طوری که پس از گذشت 48 ساعت از درخواست مردم، پیامکی به‌آنان داده می‌شود با این مضمون که «آیا کار شما انجام شد یا خیر».

شهرداری الکترونیکی به زودی راه‌اندازی می‌شود

وی در ادامه سخنان خود با اعلام این خبر که در ماه‌های آینده شهرداری الکترونیکی را راه‌اندازی خواهیم کرد؛ گفت: این امر سبب می‌شود تا ارتباط مردم و کارمندان به حداقل برسد.

حیدری خاطرنشان کرد: از پایان اردیبهشت ماه سامانه«چشم شهر» ایجاد خواهد شد که شهروندان می‌توانند با ورود به‌این سامانه اعتباری معادل 80 میلیارد تومان برای سال جاری دارد، هر مشکلی که در محله‌شان رخ می‌دهد را گزارش کنند و یا اینکه با رای دادن به‌پروژه‌های مربوط به‌محله، آن‌ها را اولویت بندی کنند.

رئیس شورای شهر مشهد در خصوص عنصر کارآمدی نیز اظهار کرد: چنانچه مردم احساس کنند مدیریت شهر فعال است، امیدوار می‌شوند.

وی در ادامه با بیان اینکه اسم حاشیه شهر را از مناطق کم برخوردار برداشتیم، گفت: شهرداری در موضوع درآمد، متکی به‌ خودش است و باید از خود درآمد کسب و آن را هزینه کند. در چهار منطقه سه، چهار، پنج و شش در سال گذشته 304 میلیارد تومان درآمد کسب کردیم؛ اما 500 میلیارد تومان فراتر از میزانی که درآمد به‌دست آوردیم همانجا هزینه کردیم و این یعنی از مناطق برخوردار کسب درآمد  و برای مناطق کم برخودار هزینه می‌کنیم.

حیدری اعلام کرد: در سال گذشته 27 بوستان را توسعه داده و یا افتتاح کردیم که 14 بوستان از آنِ مناطق کم برخودار است.

رئیس شورای شهر مشهد با اشاره به‌اینکه سرمایه گذاران را تشویق کردیم تا در مناطق کم‌برخوردار مسکن بسازند، عنوان کرد: طی چهار دوره گذشته شورای شهر، برای ساخت چهار هزار واحد برای خانواده‌های کم بضاعت با سرمایه‌گذاران قرارداد بسته شد که 1500 واحد از این میزان قبل از شورای پنجم و 2500 واحد دیگر در همین دوره تحویل داده شد و برای سال جاری برای ساخت 1000 واحد دیگر قرارداد بسته شده است.

وی به‌ بافت پیرامون حرم مطهر رضوی اشاره کرد و گفت: طی سال‌های گذشته پنج هکتار از اطراف حرم، فضای سبز ایجاد شد، در حالی که در این دوره شورای شهر 1.5 هکتار فضای سبز ایجاد کردیم، همچنین امسال دولت اقدام به‌اختصاص بودجه 1400 میلیارد تومانی از طریق اوراق مشارکت، برای اطراف حرم کرد.

تهاتر 4400 میلیارد تومانی از بدهی‌های شهرداری با بانک‌ها

حیدری در بخش دیگری از سخنان خود ضمن اشاره به‌اینکه امسال 4400 میلیارد تومان از بدهی‌های شهرداری را با بانک‌ها تهاتر شد؛ بیان کرد: چنانچه دست به‌این اقدام نمی‌زدیم باید ماهانه 150 میلیارد تومان پول می‌دادیم که این میزان را یا باید از طریق تراکم فروشی و یا اختصاص پروانه، تامین می‌کردیم.

رئیس شورای شهر مشهد در ادامه به‌افزایش قیمت بلیت اتوبوس و قطار شهری اشاره کرد و گفت: به‌هیچ وجه راضی به‌این امر نبودیم؛ اما برای ادامه ارائه خدمت توسط اتوبوسرانی، مجبور به‌این کار شدیم.

وی ادامه داد: در سال 98، 230 میلیارد تومان یارانه به‌اتوبوسرانی و 80 میلیارد تومان به‌قطار شهری می‌دهیم تا این دو بچرخند.

حیدری بیان کرد: این شهر برای ادامه حیات، روزانه پنج میلیارد تومان هزینه دارد و آنچه که شهرداری از مردم بابت این خدمات اخذ می‌کند بسیار کمتر از آن چیزی است که خود یارانه اختصاص می‌دهد.

فارس

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.