کارشناس امور زیربنایی روستایی دفتر امور روستایی شوراهای خراسان‌رضوی: متاسفانه از سال ۹۷ و ۹۸ سهمیه قیر دهیاری‌ها در قانون بودجه لحاظ نشده است.

سهمیه قیر دهیاری‌ها در بودجه ۹۷ و ۹٨ لحاظ نشده است
به گزارش قدس آنلاین ، حمیدرضا سراجی در چهاردمین جلسه شورای اسلامی استان که در شورای شهر برگزار شد، اظهار کرد: آیین‌نامه اجرایی شورای برنامه‌ریزی استان در سال ۱۳۹۴ اصلاح شد و یکی از ظرفیت‌های خوبی که ایجاد کرد در ماده ۲۶ آیین‌نامه بود. یکی از شاخص‌های این آیین‌نامه، ایجاد کارگروه تخصصی توسعه روستایی و عشایری استان بود. 
وی افزود: این ظرفیت متاسفانه از سال‌های گذشته مغفول مانده بود و با تدابیری که اندیشیده شد از اواخر سال ۹۷ کارگروهی را ایجاد کردیم.در این راستا نهادهای دولتی چون شوراها و دهیاری‌ها در این کارگروه حضور داشته به چنین مسائلی توجه کردند. از سویی دیگر در این کارگروه‌ها به نقش مهم و اثرگذار شورای اسلامی استان و نماینده برگزیده شورا در این کارگروه توجه لازم شده است.
سراجی ادامه داد: نخستین جلسه این کارگروه در سال گذشته برگزار شد، اما براساس خروجی آن قرار براین شد که کمیته‌های تخصصی ذیل کارگروه را با استفاده از ظرفیت شوراهای اسلامی تشکیل دهیم. همچنین دوستان ما در مدیریت اجرایی روستاها و بهیاری‌ها به‌عنوان منتخبان اجرایی شوراهای اسلامی در کمیته‌های تخصصی شرکت خواهند داشت. 
کارشناس امور زیربنایی روستایی دفتر امور روستایی شوراهای خراسان‌رضوی با بیان اینکه ;از میان ۲۹ شهرستانی که درخواست معرفی نمایندگان برگزیده‌شان را داشتیم تنها ۱۱ شهرستان نمایده خود را معرفی کردند گفت: عملا جلسه‌ای که در یکشنبه آتی برگزار شود با ۱۱ منتخب دهیار خواهد بود. از سویی دیگر به دلیل اهمیت ویژه‌ دستگاه‌های اجرایی عضو کارگروه، کمیته‌های تخصصی حوزه اجتماعی، اقتصادی، زیرساختی، فرهنگی و اشتغال را تشکیل دادیم تا در دستگاه‌های اجرایی نمایندگان خود را معرفی می‌کنند.
وی تشریح کرد: خروجی این جلسات کارشناسی و کمیته‌ها، موارد و موضوعاتی است که در کارگروه مطرح و نتایج آن به شورای برنامه‌ریزی استان اعلام می‌شود. در این راستا باید توجه کرد که نقش شوراهای اسلامی و دهیاری‌ها در این زمینه بسیار اهمیت دارد. 
سراجی در رابطه با سهمیه قیر دهیاری‌ها گفت: براساس قانون در رابطه با سهمیه قیر دو بخش وجود دارد. سهمیه قیری که بنیاد مسکن در اختیار دارد و سهم قیری که در اختیار سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها است. متاسفانه از سال ۹۷ و ۹۸ سهمیه قیر دهیاری‌ها در قانون بودجه لحاظ نشد. 
وی اضافه کرد: ما در سال ۹۷ و ۹۸ از سهم قیر رایگان دهیاری‌ها محروم بودیم. در چارچوب ضوابط بودجه سال ۹۷ و ۹۸ در قالب مصوبات شهرستان و همکاری بنیاد مسکن دستورات لازم لحاظ شده است. در این راستا به دلیل دغدغه‌های موجود برنامه‌ریزی‌هایی را انجام و پیشنهاد تفاهم‌نامه‌ای را ارائه دادیم تا قیر سهم بنیاد مسکن به‌صورت هدفمند به سمت روستاها و دهیاری‌ها سوق داده شود تا بیشترین اثر را در این حوزه داشته باشد.
کارشناس امور زیربنایی روستایی دفتر امور روستایی شوراهای خراسان‌رضوی با اشاره به مدیریت بحران در حوزه ساخت‌وسازها و پسماند بیان کرد: باید توجه داشت ساخت‌و سازها در روستاها و خارج از حریم شهرها دارای دو مقوله داخل دهیاری‌ها و حوزه خارج از محدوده روستایی است. براساس اختیاراتی که استاندارها دادند اجازه صدور پروانه ساخت‌وساز در خارج از محدوده شهرها و روستاها به عهده فرمانداری‌ها است. 
سراجی در رابطه با حوادث اخیر گفت: برخی از حوادث اخیر که ناشی از ساخت‌وساز غیرمجاز در حریم رودخانه‌ها بود . در این راستا ۱۰۶۳ پرونده در موضع کمیسیون ماده ۹۹ درج و ثبت شده که متولی پیگیری آن دهیاری‌ها در داخل محدوده روستایی هستند. 
دریاقت حق ۳۰درصدی مالکیت بنیاد مسکن طبق ضوابط است
وی در رابطه با ۳۰ درصد مالکیتی که بنیاد مسکن ابر زمین‌های روستایی به‌دست می‌آورد، افزود: دریافت بخشی از زمین روستاییان توسط بنیاد مسکن، بر طبق ضوابط است. درواقع در عرصه دولتی یا مردمی باید بخشی از این اراضی را به عنوان خدمات چون معابر و...به بنیاد مسکن اختصاص داده شود. درنتیجه براساس ضوابط ۳۰ درصد از این عرصه در سهم خدمات در قالب طرح هادی درنظرگرفته می‌شود. باید توجه داشت که براساس آمار موجود، طرح هادی برای روستاهای بالای ۲۰ خانوار تهیه شده است.
منبع : ایسنا

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.