معاون اداره کل مدیریت بحران استانداری خراسان‌رضوی گفت: باید اذعان کرد که متاسفانه اعتبار پیشگیرانه ما از بحران تقریبا صفر است.

اعتبار پیشگیرانه ما از بحران تقریبا صفر است/ ۴۸ درصد ظرفیت سدهای استان پر شده
به گزارش قدس آنلاین ، سیدمسعود یاوری در چهاردمین جلسه شورای اسلامی استان که در شورای شهر برگزار شد، اظهار کرد: در مورد بارش‌ها، برف و کولاک‌های اخیر که عمدتا در جاده قوچان و درگز اتفاق افتاد، درگیری‌های زیادی را به‌همراه آورد و از همان روزهای پایانی سال ما را درگیر کرد. بارش‌های سال جاری میزان ۲۷۹ میلیمتر بوده که در مجموع سه برابر میزان بارندگی‌های سال گذشته بوده است.
وی افزود: تاکنون ۴۸ درصد ظرفیت سدهای استان پر شده است. میزان بارندگی‌ها در شهرستان‌هایی چون بردسکن در کمتر از ۴۸ ساعت بارندگی ۱۱۱ میلی‌متر بارندگی بوده؛ این درحالیست که میانگین بارش سالانه در این شهرستان کمتر از ۱۵۰ میلی‌متر بوده است.
یاوری با بیان اینکه در سطح استان تلفات جانی نداشتیم خاطرنشان کرد: این عدم تلفات یکی از افتخارات مدیریت بحران است. درواقع ما تمام تلاش خود را به‌کار گرفتیم تا تلفات جانی و خسارات مالی را به حداقل برسانیم. قطعا خسارت‌هایی به مجموعه‌های گوناگون وارد شده است. برای نمونه به استان خراسان رضوی تا پنجم فروردین ماه میزان ۲۰۵ میلیارد تومان خسارات وارد شده است. براساس اخرین آمار خسارات که امروز اعلام شد میزان هزار و ۲۷۷ میلیارد تومان در حوزه‌های گوناگون کشاورزی، اماکن مسکونی و زیرساختی و ... خسارت وارد شده است.
معاون اداره کل مدیریت بحران ستانداری خراسان‌رضوی تصریح کرد: مجموعه مدیریت بحران به نام شورای مدیریت بحران در کشور به ریاست رییس‌جمهور و در استان با ریاست استاندار فعالیت می‌کند. باید توجه داشت که مجموعه اداره کل مدیریت بحران یک دستگاه اجرایی نیست؛ بنابراین ما نه تجهیزات، بلکه ماشین‌آلات و امکانات لازم را در این حوزه نداریم و صرفا هماهنگ‌کننده در حوزه مدیریتی هستیم.
وی با بیان اینکه سال گذشته تنها ۸۵ میلیارد تومان اعتبار مدیریت بحران استان بوده گفت: این اعتبار تنها در حوزه آب بوده است و هیچ اعتبار دیگری در بحث پیش‌گیری و مقابله با بحران و موارد دیگر نداشتیم. باید توجه داشت که در حوادث اخیر، اتحاد و وحدتی در مجموعه همه ارکان کشور دستگاه‌های دولتی، مردمی و ... دیده شد. 
یاوری تشریح کرد: مدیریت بحران ذات همه پروژه‌هاست؛ بدین معنا که اگر ساختمانی احداث شود باید شرایط لازم در برابر زلزله درنظر گرفته شود. نکته اینجاست که عملکرد دستگاه‌های نظامی و مردم از ما جلوتر بود، هرچند مسئولانی بودند که در این زمینه‌ها کوتاهی کردند و چند مورد هم از مسئولان را به دستگاه‌های ذیربط معرفی کردیم. 
معاون اداره کل مدیریت بحران استانداری خراسان‌رضوی خاطرنشان کرد: قرارگاه بازسازی و نوسازی در بحث مقابله‌ای در کشور ایجاد و در استان نیز تشکیل شده است. ذیل این قرارگاه پنج کارگروه بازسازی و نوسازی وجود دارد و با همکاری مدیریت معاون عمرانی استانداری فعالیت می‌کند. ما تلاش داریم تا به جد در این حوزه ورود پی.
وی با اشاره به اقدامات پیشگیرانه در زمینه بارندگی‌های اخیر گفت: از جمله اقدامات پیشگیرانه در استان از ابتدای سال تاکنون می‌توان به صدور ۹ اخطاریه اشاره کرد. این هشدارها در شهرستان‌ها و مجموعه‌های گوناگون صادر شده و بزرگترین کمک بوده است. همچنین بیش از ۱۰۰ کیلومتر لای‌روبی در مسیرهای رودخانه‌ای استان انجام دادیم. استان ما در کشور معین استان گلستان بوده و بیش از ۱۹۰۰ تن امکانات و کمک مردمی به این استان فرستاده است. 
یاوری در رابطه با صفر بودن اعتبار سازمان مدیریت بحران در زمینه پیشگیری از بحران گفت: امروز راه برخی از روستاهای بالای ۱۰۰ خانوار ما در استان همچنان مسدود است. متاسفانه هنگامی که راهی ساخته می‌شود به این نکته توجه نمی‌شود که قرار است ۵۰ سال از این راه استفاده شود درواقع تنها می‌خواهند بهره برداری کنند. باید اذعان کرد که متاسفانه اعتبار پیشگیرانه ما از بحران تقریبا صفر است.
منبع : ایسنا
انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.