پروژه کمربند جنوبی شهر مشهد موضوعی است که شکل گیری و اجرای آن از ابتدای شروع باموضع گیری هایی از ناحیه مردم، کارشناسان و دغدغه هایی که در این خصوص وجود داشته و دارد مواجه بوده است.

چند راهکار برای پروژه متوقف شده کمربند جنوبی مشهد

بر این اساس پیگیری هایی که در این حوزه چه از طریق سازمان‌های مردم نهاد، چه نهادهای نظارتی و قوه قضائیه صورت پذیرفت و البته دغدغه مندی که برخی از رسانه‌ها در این خصوص داشتند کار را به اینجا کشاند که برخی مسئولان نیز از توقف اجرای کمربند جنوبی سخن به میان آوردند تا عملاً این پروژه سرنوشتش دستخوش تغییرات شود.

حال با توجه به شرایط فعلی که به وجود آمده و با در نظر داشتن این موضوع که تا همین جای کار برای اجرای پروژه کمربند جنوبی شهر مشهد مبلغی در حدود ۱۸۰ میلیارد تومان هزینه شده است باید چه کرد تا هزینه هایی که در این زمینه انجام شده هدر نرفته و مردم بتوانند از آن انتفاع لازم را ببرند.

  پارک موضوعی، جایگزینی برای کمربند جنوبی

لیلا نوروزی، عضو پژوهشکده ثامن در این خصوص معتقد است با اتفاقاتی که در خصوص کمربند جنوبی مشهد افتاده است و هزینه هایی که برای پروژه پرداخت شده، حتماً می‌بایست فکر و بررسی درستی صورت بگیرد که با توجه به تجربه و شناختی که من ازشهر مشهد دارم، بهترین کاری که می‌توان در موضوع ساماندهی پروژه کمربند جنوبی انجام داد این است که منطقه را تبدیل به پارک نمود تا خود به جاذبه‌ای برای شهر مشهد تبدیل شود.

وی ادامه داد:هر چند که نمی‌خواهم از واژه گردشگری در این مورد استفاده کنم، اما می‌شود به مانند آنچه که برای پارک جمشیدیه تهران وجود دارد، این قسمت از ارتفاعات جنوب شهر مشهد را به پارک‌های لویزان و خورشید متصل نمود یا اینکه از آن به عنوان پارک موضوعی با رویکرد استفاده تمامی مردم بهره برد.

 نوروزی تصریح کرد: گام نخست البته در این خصوص اصلاح بستر و شرایطی هست که با عنوان کمربند جنوبی ایجاد شده است.

  پیاده محور شدن کمربند جنوبی

دکترسعید شعرباف، استاد دانشگاه و پژوهشگر هم در این زمینه می‌گوید: ادامه پروژه کمربند جنوبی به هر تقدیر به ضرر بوده و هست، با این وجود جلوی ضرر را از هرکجا که بگیریم، منفعت خواهد داشت.

وی ادامه می‌دهد:در این سه سال اخیر نیز در تمامی مطالعاتی که صورت گرفته اعم از زیست‌محیطی و غیره و با توجه به مستندات غیر قابل انکار ادامه این پروژه با این شکل و کاربری به نفع شهر نیست. با این تفاسیر و با توجه به اینکه معاون شهردار مشهد به اصل این موضوع رسیده قابل قدردانی است، ضمن اینکه اظهار تمایل شهردار به ضرورت ایجاد گردشگری کم بار که مردم بتوانند از این مکان استفاده کنند نیز نشانه مثبتی بود، اما تعدادی از رسانه‌ها که عملکردشان قابل تأمل است، به این موضوع دامن زده‌اند که چرا باید پروژه کمربند جنوبی را از بین برد.

وی افزود: قطعاً همه این‌ها فضا سازی است و تقریباً منتقدی وجود ندارد که ادعا کند این هزینه ۱۸۰ میلیاردی را باید از بین برد. وی در ادامه افزود: قطعاً با طراحی مناسب و نگاهی به موضوع پیاده محور شدن کمربند جنوبی و اندکی تغییر در طراحی اصلی می‌شود شرایط را برای استفاده مردم فراهم ساخت.

دکتر شعرباف اظهار داشت: متأسفانه آنچه وجود دارد این است که روابط بین قدرت و ثروت و جدیداً برخی رسانه‌ها دوست ندارد و نمی‌خواهد این اتفاق بیفتد، حتی اگر تمایلی در حوزه شهرداری مشهد وجود داشته باشد. در چنین شرایطی باید مخاطبان حواسشان به خوراک این رسانه‌ها باشد.

وی با اشاره به اینکه مطالعاتی در خصوص جایگزینی این پروژه نیز موجود است، تصریح کرد: صاحبنظران حوزه‌های مختلف باید در خصوص تغییر کاربری کمربند جنوبی مشهد ارائه طریق کنند تا این پروژه که هزینه زیادی برای آن انجام شده، به نحو مطلوبی مورد استفاده مردم قرار گیرد.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.