روز گذشته پیامی از سوی شهروندی مشهدی به دستمان رسید که حکایت از ادعای تخلف پزشکی در یکی از بیمارستان‌های مشهد و فوت یک بیمار داشت. از همین رو برای آگاهی از موضوع تماسی با مادر این بیمار در اهواز انجام دادیم.

آیا قصور پزشکی در کار بوده است؟

فاطمه فرجی‌پور با تأیید این ماجرا ضمن تشریح مبسوط واقعه می‌گوید: بستگان من در مشهد اقامت دارند و دخترم در سفری که به مشهد داشت از طریق اینترنت با کیفیت جراحی‌های دکتر «ش» آشنا شد و اصرار کرد که پایش را که به دلیل تصادف دچار حادثه شده در این شهر عمل کند و پروتز بگذارد ما هم قبول کردیم. دکتر معالج هم در روند معاینه و آمادگی برای جراحی همواره به انجام این عمل اطمینان می‌داد و تأکید داشت: «طوری عمل می‌کنیم که از روز اولش هم بهتر شود!». به این ترتیب هدی تنها دختر من که ۳۴ سال داشت، روز چهارشنبه ۲۰ فروردین امسال در ساعت ۱۶ در بیمارستان «ب» به اتاق عمل رفت و ساعت ۲۴ به بخش منتقل شد. در این زمان من نتوانستم او را بخوبی ببینم چون پرستاران گفتند: بروید چون می‌خواهیم لباس‌هایش را عوض کنیم. ما هم بیرون آمدیم که در همین موقع صدای جیغ دخترم را شنیدم برای آگاهی از وضعیتش برگشتم که راهم ندادند و اصرار داشتند هیچ مسئله‌ای نیست. همین موقع پزشکان آمدند و بدون آنکه حتی تختش را عوض کنند، دوباره دخترم را بردند.

این مادر ادامه می‌دهد: پزشکی همراه پرستارها بود که از او وضعیت دخترم را جویا شدم و او نیز جواب داد که دخترم دچار افت فشار شده و باید به بخش مراقبت‌های ویژه برود. به هر روی من سرگردان و آشفته بودم و هیچ کس خبری به من نمی‌داد تا اینکه ساعت سه صبح بار دیگر دخترم را به اتاق عمل بردند. به هر حال ساعت ۶ صبح پرستاری به من اعلام کرد که بروم پشت در اتاق عمل چراکه دکترش با من صحبتی دارد. زمانی که با دکتر «ش» پشت در اتاق عمل روبه‌رو شدم او گفت: «دخترتان دچار خونریزی داخلی شده و از ساعت سه صبح عملش کردیم تا خونریزی قطع شود تا دو ساعت دیگر هم به اتاق مراقبت‌های ویژه منتقل می‌شود و شما می‌توانید ببینیدش. او مشکلی ندارد اما کمی ضعیف شده است».

فرجی‌پور می‌افزاید: من بی‌خبر و سرگردان همان طور پشت در اتاق‌ها راه می‌رفتم که ساعت ۳۰/۱۱ دوباره دکتر آمد و گفت: سطح هوشیاری دخترتان افت کرده و به کما رفته است. من از شوک این صحبت‌ها به دلیل مشکلات قلبی که دارم از هوش رفتم و پس از ساعتی که وضعم بهتر شد دوباره دنبال دخترم رفتم اما در بخش مراقبت‌های ویژه دیدم بر روی او ملافه‌ای سفید انداخته‌اند. به دکتر گفتم مگر مرده که رویش ملافه کشیده‌اید که جواب داد: بله! متأسفانه تازه تمام کرده است. این مادر با بی‌قراری از این وضعیت خاطرنشان می‌کند: من فقط می‌خواهم بدانم چرا مشکلات دخترم را حین جراحی به من اطلاع ندادند؟ مگر پیش از عمل بررسی، آزمایش و مشاوره نکردند که ناچار شدند دو بار او را عمل کنند؟

وی با اشاره به اینکه همسرش فوت شده، ادامه می‌دهد: علاوه بر هزینه‌های متعارف جراحی همانند تصویربرداری و آزمایش‌های مختلف، ۱۳ میلیون تومان هزینه خرید پروتز دادیم اما به دلیل فوت فرزندم هزینه جراحی را پرداخت نکردیم.

  در انتظار بررسی‌های کارشناسانه

بنا بر شنیده‌ها قرار بوده جراحی بیمار، هدی فرجی‌پور ۳۴ ساله توسط دکتر «ش» انجام شود که توسط دکتر «الف» که حق طبابت در سرویس خصوصی را نداشته؛ صورت گرفته است.

دکتر علی بیرجندی‌نژاد، رئیس سازمان نظام پزشکی مشهد نیز به گزارشگر ما اظهار می‌کند: هر روزه صدها خدمات پزشکی و درمانی در مراکز درمانی شهر ما ارائه می‌شود که در این میان ممکن است برخی موارد خواسته و یا ناخواسته دچار عارضه شوند. از همین رو به سازمان نظام پزشکی بنا بر وظیفه سازمانی خود از مجاری غیررسمی نیز این گونه موارد منعکس شود. البته آنچه مسلم است وظیفه سازمان مزبور زمانی آغاز می‌شود که موارد یاد شده از کانال مراجع رسمی اطلاع داده شود.

وی توصیه می‌کند: بهتر است پیگیری چنین مواردی از طریق مراجع رسمی صورت بگیرد چراکه ورود چنین مباحثی بدون توجه به این مقوله به رسانه‌ها نمی‌تواند نتایج چندان مطلوبی داشته باشد. زیرا همه روزه تعداد بسیاری از بیماران تحت عمل جراحی قرار می‌گیرند که انعکاس رسانه‌ای این مطالب می‌تواند منجر به افزایش اضطراب‌های بیماران شود که مطلوب ما و اصحاب رسانه نیست.

بنابراین در خصوص موضوع مورد اشاره شما بهتر است که منتظر بمانیم تا از سوی مراجع رسمی ارائه شود و ما نیز پیگیری می‌کنیم. بنابراین چنانچه محرز شود که قصور و کوتاهی صورت گرفته به طور قطع، برخورد مناسب و متناسب با تخلف انجام می‌گیرد.

این متخصص تأکید می‌کند: فرایند رسیدگی و بررسی خطاهای پزشکی نیازمند کار کارشناسی است. چنان که به طور قطع باید محتویات پرونده، اظهارات شهود در قالب تیم کارشناسی بررسی شود. سپس در تیم انتظامی با حضور قاضی مربوطه هم در دادگاه بدوی و هم در دادگاه تجدیدنظر بررسی شده و رأی صادر می‌شود. در واقع نمی‌توان در این خصوص بدون بررسی کارشناسانه پیشداوری کرد. بنابراین باید صبر کرد تا پرونده مذکور مورد بررسی قرار بگیرد و تا زمانی که به مرحله رسیدگی نرسیده، نمی‌توان درباره آن اظهارنظر کرد. بنابراین باید فرصت دهیم که سیستم‌های قضایی موارد مورد نظر را بررسی کرده و در نهایت اعلام نتیجه کنند.

  سخن آخر

گفتنی است برای اطلاع از زوایای این قضیه؛ مکرر با پزشک مرتبط و دیگر مسئولان بیمارستان یاد شده تماس گرفتیم که موفق به دریافت پاسخ نشدیم. بنابراین همچنان منتظر صحبت‌ها و نظرات آنان نیز هستیم.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.