فریدون حسنوند با بیان اینکه وعده آمریکایی‌ها مبنی بر تهیه نفت از برخی کشورها پوشالی است، گفت: قطعاً تولیدمان را افزایش می‌دهیم و حتماً کاهش تولید نفت نخواهیم داشت و فروش نفت‌مان هم یک فروش مناسب خواهد بود.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس: تولید نفت را افزایش می‌دهیم

به گزارش گروه سیاسی قدس آنلاین، فریدون حسنوند رئیس کمیسیون انرژی مجلس، در ارزیابی و تحلیل خود درباره تصمیم آمریکا مبنی بر «عدم تمدید معافیت خریداران نفتی ایران» گفت: آمریکا در بحث تحریم و عدم تمدید معافیت‌ها نفتی چند مرحله را طراحی کرده بود.

وی با اشاره به مرحله اول تصریح کرد: آمریکا در مرحله اول و پس از خروجش از برجام برای ۸ کشور معافیت نفتی صادر کرد و به نوعی قصد داشت با این اقدام ارزیابی کند که آیا می‌تواند در این مسئله موفق شود یا خیر؟

این نماینده مجلس بیان داشت: البته پس از این معافیت نفتی بسیاری از این کشورها مقاومت کردند و این تصمیم را غیر عادلانه و غیر قانونی دانستند. با این حال از آن زمان تا به امروز ما با شرایط بسیار خوبی نفت خود را به فروش رساندیم و مشکلی نداشتیم.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس درباره تصمیم اخیر آمریکا مبنی بر عدم تمدید معافیت‌های نفتی گفت: به اعتقاد بنده برای این اقدام آمریکا از قبل بستر و شرایطی فراهم شد. ما اگر نگاهی به تحولات در ونزوئلا داشته باشیم؛ یعنی کودتا، دخالت و سرنگونی و تحریک برخی از افراد به حضور در خیابان‌ها در این کشور را تحلیل کنیم، می‌بنیم که آمریکا قصد داشت با این اقدام به نفت این کشور دسترسی پیدا کرده و از این طریق برحوزه اوپک و غیر اوپک تاثیر بگذارد.

حسنوند اظهار داشت: همچنین اگر به تحولات کشور لیبی نیم نگاهی بیاندازیم متوجه می‌شویم که طی سه هفته اخیر«حفتر» که به نوعی عنصر سرسپرده در ارتباط با برخی از کشورها اعم از حوزه خلیج فارس و آمریکا است، حملات خود را در لیبی تشدید کرده است. بنابراین  آمریکا با شکل‌گیری این اقدامات و شرایط هم به دنبال تسلط بر نفت لیبی است.

وی افزود: همچنین در کنار این عوامل نیز یک حرکت مشکوک در سودان صورت گرفت که رد آمریکا و برخی از کشورهای عربی را در آنجا مشاهده شد. البته در سال‌های قبل و زمانی که سودان شمالی و جنوبی تفکیک شدند، نفت در سودان جنوبی تحت تأثیر رژیم صهیونیستی بود، اما بنابر برخی توافقات، بخشی از نفت سودان جنوبی به سودان شمالی داده می‌شد و تحرکات و حکومت نظامی در آنجا پازلی را تعریف می‌کند که اهداف آمریکایی‌ها را بر حوزه نفت در دنیا و تأثیر گذاری برای اوپک و غیر اوپک مسلط کند، تا در ادامه فشار بر جمهوری اسلامی ایران شکل گیرد.

حسنوند با بیان اینکه وعده آمریکایی‌ها مبنی بر تهیه نفت از برخی کشورها پوشالی است بیان داشت: باید گفت: نفت این کشورها عمدتا ذخایر آن کشورهاست نه تولیدشان. به دو دلیل فنی و اقتصادی به هیچ وجه این کشورها نمی‌توانند میزان تولیدشان را افزایش دهند.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس بیان داشت: در برخی از این کشورها برای افزایش تولید ۱۰۰ میلیارد دلاری نفت، باید در یک پروسه زمانی ۵ ساله سرمایه گذاری شود تا به نتیجه برسند. به لحاظ فنی و اقتصادی و همچنین زمان‌بندی، نفت این کشورها نمی‌تواند توزان نفتی را بر هم زند و به نوعی تأمین‌کننده نفت آمریکا در بحث تحریم جمهوری اسلامی و عدم معافیت‌ها باشد.

وی ادامه داد: با این حال باید گفت که این بار هم به لطف خدا از این مرحله عبور می‌کنیم. ضمن اینکه یک نکته سیاسی هم در بحث انتخابات آمریکا نهفته است و آن این است که ترامپ باید پس از چند سالی که در مسند ریاست جمهوری آمریکا بوده اعلام کند که سرنوشت مذاکره با کره شمالی به کجا انجامید؟ موضوع یمن چگونه شد؟ موضوع عراق و سوریه چه شد؟ موضوع پاکستان و افغانستان به کجا منتهی شد و سرانجام نظام جمهوری اسلامی با وجود همه اقدامات چه شد؟ قطعا پاسخ ترامپ به تمام این سوالات منفی است و به دنبال آن است که با این فشارها، شرایط را تغییر دهد تا در انتخابات موفق شود.

وی با بیان اینکه کشورهایی که قبلاً معافیت تحریم گرفته بودند، همگی بالاتفاق معترض و به عنوان تقابل با تصمیم آمریکا اعلام کرده‌اند که این اقدام را قبول ندارند و طبق روال قبلی اقدام خواهند کرد، تاکید کرد: این کشورها طی بیانیه‌ها و اظهارنظرهایی انتقاد خود را به این تصمیم اعلام کردند.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس تاکید کرد: به لطف خدا، پایداری ملت و ارتباط بین مردم و مسئولان این مسیر را هم مقتدرانه دنبال می‌کنیم و قطعاً تولیدمان را افزایش می‌دهیم و حتما کاهش تولید نفت نخواهیم داشت و فروش نفتمان هم یک فروش مناسب خواهد بود.
 

منبع: میزان

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.