نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: جمهوری اسلامی ایران ابزارهای مقابله با برخوردهای خلاف قانون آمریکا را دارد.

ایران ابزار مقابله با رفتارهای خلاف قانون آمریکا را دارد

به گزارش گروه سیاسی قدس آنلاین، کمال دهقانی‌فیروزآبادیدرباره تلاش آمریکا برای به‌صفر رساندن فروش نفت ایران گفت: آمریکا قادر نیست چنین نیتی را در مورد نفت ایران عملی کند، دولتمردان آمریکا با این اقدام آبروی خودشان در جامعه جهانی را به‌صفر می‌رسانند.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: بازارهای اقتصاد جهانی بر اساس عرضه و تقاضا اداره می‌شوند و موضوع نفت هم بسیار پیچیده‌ است. نفت کالایی نیست که دیروز و امروز به بازار جهانی  آمده باشد و از این به بعد هم چنین نیازی در کشورها مستمر و ادامه‌دار است.

نماینده مردم تفت و میبد در مجلس شورای اسلامی با تأکید براینکه جمهوری اسلامی ایران ابزارهای مقابله با برخوردهای خلاف قانون آمریکا را دارد، گفت: اقدام‌های آمریکا خلاف قوانین بین‌الملل است و به نتیجه نمی‌رسد.

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس با تأکید براینکه چنین سیاست‌هایی میان کشورهای جهان جایگاهی ندارد،‌ خاطرنشان کرد: برای کشورهای دیگر الزامی نیست که بخواهند حرف آمریکا را گوش دهند، مگر دنیا توسط آمریکا اداره می‌شود، دولت‌مردان کاخ سفید دچار توهم هستند و گمان می‌کنند هرچه می‌گویند همان است.

دهقانی‌فیروزآبادی تصریح کرد: آمریکا با چنین سیاست‌هایی جایگاه خود را میان کشورهای دنیا از دست داده و اکنون قدرت‌های دیگری در عرصه بین‌الملل بروز و ظهور می‌کنند.

وی با اشاره به قدرت گرفتن کشورهایی مانند چین، برزیل، هند و کشورهای اروپایی در عرصه اقتصادی گفت: جالب اینجاست که آمریکا در مسائل اقتصادی با همه این کشورها درگیر و دلیلش هم سیاست‌های یکجانبه‌گرایانه آنها در عرصه روابط بین‌الملل است و هیچ کشوری این مبنا را قبول نمی‌کند.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خاطرنشان کرد: قطعاً واکنش‌ها به این تصمیم آمریکا زیاد می‌شود و این حتماً فرصتی برای جمهوری  اسلامی ایران است.

به گزارش آنا؛ سناریوی آمریکا برای به صفر رساندن صادرات نفت ایران از ۱۳ آبان ۱۳۹۷ آغاز شد که آمریکایی‌ها با استفاده از ابررسانه‌های خود تلاش کردند دنیا را علیه نفت ایران با خود همراه کنند، اما شکست در این پروژه سبب شد تا دو روز قبل ضرب‌الاجل تعیین‌شده، خودشان هشت کشور کره‌جنوبی، چین، هند، ژاپن، تایوان، ترکیه، ایتالیا و یونان را از تحریم‌های نفتی معاف کنند و این در واقع اقدامی برای سرپوش گذاشتن روی شکست پروژه صفر کردن خرید نفت ایران بود.

۱۲ اردیبهشت سال جاری هم آمریکایی‌ها این معافیت‌ها را برای هشت کشور تمدید کردند،‌ این در حالی است که در دوره قبل اخباری از سوی کاخ سفید منتشر شده بود که بعد از ۱۳ آبان معافیت‌ها تمدید نمی‌شود. 

کاخ سفید اما دوم اردیبهشت ماه جاری در بیانیه‌ای اعلام کرد که دونالد ترامپ معافیت‌های خریداران نفت ایران، از تحریم‌های آمریکا را که مهلت آن‌ها ۱۲ اردیبهشت (دوم می) به‌پایان می‌رسد، تمدید نمی‌کند.

وزیر امور خارجه آمریکا هم ادعا کرده آمریکا با فشار حداکثری درصدد است صادرات نفت ایران را به صفر برساند.

بیژن‌ نامدارزنگنه وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران در مجلس شورای اسلامی در این‌باره گفت: تصور یا رؤیای به صفر رساندن صادرات نفت به یاری خدا تحقق نمی‌یابد. بیانیه‌هایی که آمریکا و شرکای منطقه‌ای‌اش در بازار نفت منتشر می‌کنند نشان‌دهنده نگرانی آنان از شکنندگی بازار نفت است.

وی گفت: برخی کشورهای منطقه ظرفیت مازاد خودشان را برای واردکردن فشار به ایران و آرامش‌خیال مصرف‌کنندگان، بیشتر از آنچه واقعیت دارد اعلام می‌کنند. لذا تأکید می‌کنم خواب آمریکایی‌ها در این زمینه تعبیر نمی‌شود و آمریکا با سیاسی‌کردن نفت و استفاده از آن به‌عنوان سلاح اشتباه بزرگی را مرتکب شد که دودش به چشم خیلی‌ها می‌رود.

منبع: آنا

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.