به کارگاه چرم دوزی طبیعی می‌روم که به همت یک خواهر و برادر، کمتر از دو و اندی سال از راه‌اندازی آن می‌گذرد. اما امروز بیش از ۲۰ نفر از همین کارگاه کوچک و نوپا امرار معاش می‌کنند.

خواهر و برادری که ۲۰ فرصت شغلی فراهم کردند

«طاهره رفیعی» متولد ۶۱ و کارشناس مدیریت بازرگانی و «مصطفی رفیعی» هم متولد ۶۵ و کارشناس ارشد برق از دانشگاه صنعتی شریف است. به طور قطع نخستین پرسشی که به ذهن می‌رسد بحث رشته‌های تحصیلی و از مدیریت و رشته برق تا راه‌اندازی تولید کارگاه چرم و این تصمیم چگونه صورت گرفته است، می‌باشد.

  راه‌اندازی کارگاه تولید چرم دوزی

طاهره رفیعی می‌گوید: من هشت سال مسئول اسناد یک شرکت حمل و نقل بین‌المللی بودم اما در کنار آن به هنرهای نقاشی، خیاطی و چرم دوزی و خطاطی هم می‌پرداختم و در حال حاضر مدرس انجمن خوشنویسان هم هستم.

وی می‌افزاید: همزمان با کارم گاهی به دوخت کیف چرم هم می‌پرداختم. به یاد دارم آن زمان حقوق ماهیانه من ۵۰۰ هزار تومان بود و اما من گاهی با دوخت یک کیف معادل حقوقم درآمد از دوخت یک تا دو کیف چرم داشتم. وی می‌افزاید: دو سال پیش برادرم در کارشناسی ارشد رشته برق دانش‌آموخته شد و در این دوران نیز به تجربه‌های مختلف کار تولیدی فکر کرده بود.

این بانوی کارآفرین خاطرنشان می‌سازد: با برادرم تصمیم به راه‌اندازی کارگاه تولید چرم‌دوزی گرفتیم؛ بنابراین این کار نیاز به زمان گذاشتن زیادی داشت از این رو از محل کارم استعفا دادم و اگرچه بعد از آن هم پیشنهادهای کاری زیادی مرتبط با مدرک تحصیلی هم به من و هم به برادرم داده شد، اما هر دو احساس کردیم می‌توانیم خودمان تولیدکننده باشیم.

  یک شروع کوچک

وی با بیان این نکته که برای شروع از اتاقی که برادر دیگرشان برای خواندن کنکور ارشد اجاره کرده بود، کار را آغاز کرده‌اند، اظهار می‌دارد: برادرم صبح‌ها سرکار بود و ما صبح اتاق او را به کارگاه‌ تبدیل می‌کردیم. چون سرمایه‌مان محدود بود بخشی از آن همان رقمی که با خرید سنوات به من تعلق گرفته بود آغاز کارمان شد و هشت ماه به این شکل گذشت.

وی اظهار می‌دارد: در این مدت به بانک‌های مختلفی برای گرفتن وام جهت توسعه و گرفتن مکان مناسبی برای کارگاه مراجعه کردیم و بانک به ما گفت، باید یک مکان مستقل بگیرید و ما همین مکان فعلی کارگاهمان را رهن و اجاره کردیم اما با وجود یک سال رفت و آمد وامی به ما پرداخت نشد.

  وام خودکفایی جهت اشتغال‌زایی

وی توضیح می‌دهد: خیلی اتفاقی در همان بانک یکی از مسئولان وام کمیته امداد را دیدیم واو که متوجه خواسته ما برای توسعه کارگاهمان شد به ما پیشنهاد مراجعه به واحد خودکفایی برای گرفتن وام خود اشتغال‌زایی را داد و پس از بازدید از کارگاهمان، طرح ما مورد استقبال قرار گرفت و در ابتدا ۲۰ میلیون تومان به ما وام تعلق گرفت که خوشبختانه توانستیم دستگاه برش لیزری را خریداری کنیم، زیرا تا آن زمان با دست چرم را برش می‌زدیم.

  تجربه‌های جدید و عزم جدی‌تر

مصطفی رفیعی هم در ادامه این گفت‌وگو می‌گوید: تا خرداد سال گذشته فروشمان به صورت پخش به فروشگاه‌های مشهد یا شهرهای دیگر بود، اما به هرحال این نوع کار احتمال برگشت چک و ضرر داشت که سه تا از چک‌ها هم برگشت و به همین دلیل تصمیم گرفتیم تولیدمان را به صورت مستقیم به دست خریدار برسانیم.

این کارآفرین توضیح می‌دهد: از این رو مجدد تقاضای وام به کمیته امداد دادیم و خوشبختانه توانستیم در برج آلتون فروشگاهی را رهن و اجاره کنیم و تولیداتمان را در آنجا به صورت مستقیم به فروش برسانیم.

  ۲۰ نفرهمکار در این کارگاه

وی تصریح می‌کند: در حال حاضر ۱۶ خانم با ما همکاری دارند که در خانه کنار فرزندانشان به دوخت کیف مشغول هستند و علاوه بر آن‌ها یک نفر فروشنده و یک نفر اپراتور دستگاه برش و خودمان، در مجموع ۲۰ نفر در این کارگاه با هم کار می‌کنیم و خوشحالیم که شرایطی مهیا شده است و این در حالیست که در صورت بهتر شدن شرایط امکان افزایش تولید و حضور افراد بیشتری را در کارگاه داریم.

  وام توسعه و مشکلات ضامن

وی درباره مشکلات توسعه کارشان نیز توضیح می‌دهد: ما امکان سفارش کار داریم و به همان نسبت امکان گرفتن نیروی کار و اشتغال‌زایی را هم داریم، اما متأسفانه یکی از مشکلات ما گرفتن وام توسعه است که امکان بازپرداخت اقساط آن را داریم، اما شرایط گرفتن آن بسیار سخت و تا حدی غیر ممکن است برای مثال وام توسعه واحد خودکفایی ۷۵ میلیون تومان است اما پنج تا ضامن کارمند می‌خواهد که نظامی هم نباشند که در عمل امکان ضامن‌هایی این‌گونه برای جوانانی چون ما میسر نیست.

  نوسانات ارز و مشکلات تولید

وی درباره مشکلات نوسانات ارز در کار محصولات تولیدی چرم نیز بیان می‌کند: متأسفانه در کار ما هم همانند سایر مشاغل نوسانات ارز و مشکلات اقتصادی روی مواداولیه تأثیر زیادی گذاشت، اما در عین حال بازهم خدا را شاکریم.

این کارآفرین ادامه می‌دهد: اصل مواد اولیه ما چرم و یراق است که چرم را از مشهد و یراق چینی است که آن را هم از مشهد یا تهران تهیه می‌کنیم و این درحالیست که متأسفانه یراق حدود سه برابر و چرم دو برابر افزایش قیمت داشته است و از طرفی در کار ما موجود بودن مواد اولیه هم خیلی مهم است چرا که متأسفانه گاهی ۲۰۰۰ تومان ارز افزایش یا کاهش می‌یابد، کسی مواد اولیه را تا ثبات ارز نمی‌فروشد. رفیعی توضیح می‌دهد: گاهی ما سفارش داریم اما حتی برای خرید دوک نخ، قفل و حلقه کیف سفارشمان معطل می‌مانیم، چرا که این مواد را نمی‌توان در بازار پیدا کرد.

  راز موفقیت

رفیعی در خصوص دلایل موفقیتشان در بین برندهای قدیمی و مشهور چرم می‌گوید: ما بیشتر چرم شتر کار می‌کنیم که برندهای دیگر این کار را نمی‌کنند و به نوعی کار جدید است و از طرفی ویژگی این چرم آن است که بسیار به سایر چرم‌های طبیعی شبیه و از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه‌تر و مناسب‌تر است. همچنین ما تنوع مدل‌هایمان زیاد است و چون خودم طراح هستم امکان تغییرطرح در هر کیف را دارم و بنا به سلیقه مشتری می‌توانیم مدل را تغییر، کم یا زیاد کنیم و یا حتی مدل انتخابی مشتری را برایش طراحی و اجرا کنیم و در حال حاضر بیش از ۹۰ مدل کیف را در برندمان که به نام قدیم خراسان است، داریم.

  تولید ۱۰۰ تا ۳۰۰ کیف در ماه

وی درخصوص میانگین فروش ماهیانه نیز بیان می‌دارد: میانگین میزان فروش ماهیانه مان حدود ۴۰ میلیون تومان است که بستگی به نوع، مدل، اندازه کیف بین ۱۰۰ تا ۳۰۰ کیف تولید ماهانه شرکت ما است.

وی درباره سرقیچی‌ها و ضایعات چرم نیز می‌گوید: از مازاد سرقیچی‌های چرم به طور معمول هفته‌ای یک بار از آن‌ها برای دوخت جاکارتی، جاسوئیچی و دستبند استفاده می‌کنیم.

  امکان همکاری

آقای رفیعی توضیح می‌دهد: یکی از قانون‌های بازاریابی این است که اگر بخواهیم موفق باشیم باید خدماتی را ارائه دهیم که برای شرکت‌های بزرگ به صرفه نباشد.

وی تأکید می‌کند: همیشه دلمان می‌خواست شغلی پویا داشته باشیم و خوشحالیم که شرایطی مهیا شد که برای تعدادی هم امکان همکاری‌شان فراهم شده است.

وی با اشاره به امکان حضور کارآفرینان جوان به نمایشگاه‌های ملی و بین‌المللی می‌گوید: متأسفانه بهمن سال گذشته با اعلام سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی برای حضور در نمایشگاه HOME MILLANO ایتالیا دعوت شدیم و کارهایی با کیفیت قابل رقابت تولید کردیم و هزینه رزرو هتل و بلیت رقمی حدود ۱۵ میلیون تومان شد، اما روز قبل از پرواز به ما اطلاع داده شد که ویزا تأیید نشده است و ما متضرر شدیم و این درحالیست که زمان برگزاری نمایشگاه‌ها در طی سال از قبل مشخص است، اما متأسفانه زمان آن‌ها توسط میراث فرهنگی خراسان رضوی به کارآفرینان چند روز قبل اعلام می‌شود که امکان شرکت وجود ندارد.

  صادرات به کشورهای دیگر

وی درخصوص چشم‌انداز آینده کاری‌شان نیز می‌گوید: ما هدفمان را در گام بعدی صادرات قرار داده‌ایم اگرچه در حال حاضر به صورت غیرمستقیم صادرات را در کشورهای ازبکستان، گرجستان، عراق، صربستان، دبی و... داریم اما امیدواریم به صورت مستقیم ورود به بازار صادرات را در کشورهای دیگر هم داشته باشیم.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.