یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: اروپا هیچ‌گونه اقدام خاصی در راستای انجام تعهدات برجامی خود انجام نداده است بلکه در مسیر افزایش فشار مضاعف بر ایران با آمریکا همراهی می‌کند.

اروپا در فشار مضاعف به ایران، آمریکا را همراهی می‌کند

به گزارش گروه سیاسی قدس آنلاین، اصغر زارعی کارشناس مسائل بین‌المللدر خصوص چرایی عدم واکنش جدی اروپا به سیاست‌های تحریمی آمریکا علیه ایران و تناقضی که در رفتار و عملکرد سیاسی آنها در این رابطه وجود دارد، اظهار داشت: اروپا و آمریکا پس از جنگ جهانی دوم در بسیاری از مناطق جهان منافع زیادی را برای یکدیگر به صورت مشترک تعریف کردند و در دهه‌های اخیر کمتر شاهد تناقض منافع این دو در سیاست‌ها و راهبردهای کلان بودیم و این در حالی است که در برخی موارد به طور طبیعی دچار اختلاف نظر و دیدگاه هستند.

وی گفت: در برخی موارد حتی شاهد تقسیم نقش پلیس خوب و بد میان این دو هستیم تا بتوانند منافع حداکثری و مشترک خود را از سیاست‌های جهانی داشته باشند.

زارعی افزود: در خصوص به رسمیت شناختن برخی گروه‌های مقاومت چون حزب الله لبنان، حشد الشعبی، حماس و موارد دیگر به عنوان گروه‌های تروریستی، ما شاهدیم که اروپا نه تنها واکنش خاصی در قبال آن ندارند بلکه همراهی هم کردند. به طور مشخص انگلیس در این موضوع کاملاً همسویی داشت.

این کارشناس مسائل بین‌الملل تصریح کرد: تروریستی خواندن سپاه از سوی آمریکا اقدامی خطرناک به حساب می‌آید چرا که آمریکا بخشی از بدنه حاکمیت مستقل یک کشور را در لیست گروه‌های تروریستی قرار داده و تلاش می‌کند مقررات داخلی خود را به خارج از مرزهای خود تسری دهد. در این میان اروپا به طور رسمی واکنشی نشان داد ولی به نوعی با سکوت و اتخاذ مواضع ضد و نقیض از کنار این موضوع عبور کرد تا با آمریکا دچار چالش جدی نشود.

وی با اشاره به عدم واکنش مناسب اروپا نسبت به تحریم‌های آمریکا علیه ایران هم، بیان کرد: ما عملاً می‌بینیم که پس از خروج آمریکا از برجام، اروپا هیچ‌گونه اقدام خاصی را در راستای انجام تعهدات برجامی خود انجام نداده بلکه در مسیر افزایش فشار مضاعف بر ایران با آمریکا همراهی می‌کند و این علیرغم وعده‌های بسیاری است که تاکنون به ما داده اند.

زارعی ادامه داد: در خصوص اینستکس هم پس از گذشت چندین ماه از زمان اعلام آن مکانیسم از سوی اروپا، ما حرکت و اقدام جدی از آنها نمی‌بینیم.

این کارشناس مسائل بین الملل در پایان خاطرنشان کرد: اروپا کاملاً همسو و هماهنگ با آمریکا حرکت می‌کند و هرگونه انتظاری دال بر عدم همراهی اروپا با سیاست‌ها و مواضع آمریکا، انتظاری بعید و غیر منطقی به نظر می‌آید.

منبع: مهر

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.