فرماندار طرقبه‌وشاندیز گفت: متاسفانه در سال‌های گذشته شرکت‌های مختلف تعاونی مسکن از سراسر ایران مانند بوشهر و اصفهان در این منطقه اقدام به خرید اراضی کشاورزی و باغی کرده‌اند و قصد قطعه‌بندی و تغییر کاربری و تقسیم اراضی بین اعضای خود را دارند.

جولان تعاونی‌های مسکن بلای جان اراضی طبیعی طرقبه‌وشاندیز/ پدیده، خانه پاسارگاد و گردشگری ابرده مهم‌ترین پروژه‌های تجاوز به طبیعت

به گزارش قدس آنلاین، سید حسن حسینی گفت: دو شهرستان طرقبه‌وشاندیز به دلیل داشتن وسعتی حدود یک هزار و ۲۰۰ کیلومتر مربع و ۷۰ هزار نفر جمعیت، ۴۰ روستا، دو شهرک صنعتی و هفت رودخانه دائمی، ۸۰۰ هزار هکتار باغ مثمر و برخورداری از طبیعت و اقلیم مطلوب و زیبا و مجاورت با شهر مقدس مشهد، در سال گذشته میزبان ۶۰ میلیون گردشگر بود.

فرماندار طرقبه‌وشاندیز با بیان اینکه این دو شهرستان از شرایط ویژه و منحصر به فردی در استان برخوردار هستند، اظهار کرد: اولویت کاری فرمانداری طرقبه‌وشاندیز، سه موضوع حفظ اقلیم طبیعی مانند باغات و اشجار و رودخانه‌های این دو شهرستان، حفظ و نگهداری فرهنگ و آداب و رسوم مردم منطقه و ارتقا راه‌ها و دسترسی‌ها در این دو شهرستان به شهر مشهد، است.

وی در زمینه احداث و ارتقا راه‌ها در این شهرستان و حل معضل ترافیک این منطقه عنوان کرد: طبق امکان سنجی‌های دو شهرداری طرقبه‌وشاندیز، امکان اینکه ما مسیری را از بلوار امام علی(ع) و میدان نمایشگاه به شاندیز امتداد دهیم، وجود دارد تا مسافرانی که از شمال و غرب مشهد قصد ورود به شاندیز را دارند، بتوانند از این راه، انتخاب مسیر داشته باشند.

حسینی افزود: مسیر دیگری که در این امکان‌سنجی برای دسترسی راحت‌تر به طرقبه در نظر گرفته شده است، جاده‌ای است که روستای زشک شاندیز را به روستای نغندر طرقبه وصل می‌کند و امتداد آن به روستای حصار گلستان می‌رسد و بعد از پشت سر گذاشتن ارتفاعات به جنوب جغرافیای شهر مشهد اتصال پیدا می‌کند.

فرماندار طرقبه‌وشاندیز با بیان اینکه در صورت بهره‌برداری از این مسیر مسافرانی که از جنوب مشهد قصد ورود به طرقبه‌وشاندیز را دارند، سریع‌تر و راحت‌تر به مقصد می‌رسند، اشاره کرد: امکان اینکه ما مسیری را از بلوار امام علی(ع) و میدان نمایشگاه به شاندیز امتداد دهیم نیز وجود دارد.

وی ادامه داد: در صورت ایجاد این مسیر، مسافرانی که از شمال و غرب مشهد به شاندیز وارد می‌شوند، می‌توانند از این راه انتخاب مسیر داشته‌ باشند.

حسینی خاطرنشان کرد: اگر این دو مسیر ساخته شود، به کاهش حجم بار ترافیکی بلوار وکیل‌آباد به طرقبه‌وشاندیز کمک شایانی می‌کند.

فرماندار طرقبه‌وشاندیز تصریح کرد: این طرح را به استانداری ارائه کردیم و در نهایت تصمیم بر این شد که برای کار ساخت مسیرهای جدیدی که به طرقبه‌وشاندیز ختم می‌شوند، ۲۵ درصد هزینه را شهرداری مشهد، ۲۵ درصد دیگر این مخارج را شهرداری‌های طرقبه‌وشاندیز و ۵۰ درصد باقیمانده هزینه را استانداری از محل اعتبارات استانی پرداخت کنند.

صدور ۳۰۰ رأی تخریب جهت جلوگیری از تخلفات

وی با بیان اینکه قانون حفظ اراضی زراعی و باغی سال ۱۳۷۴ به صراحت هرگونه تجاوز و دخل و تصرفی را در این اراضی جرم محسوب می‌کند، خاطرنشان کرد: از سال ۱۳۹۴ به بعد هیچ تغییر کاربری گسترده‌ای را در این منطقه نداشته‌ایم اما متاسفانه به دلیل ضعف در نظارت در سال‌های گذشته تخلفات بسیار بالایی در زمینه تصرفات اراضی باغی و زراعی در این منطقه اتفاق افتاده است.

حسینی به تخلفات گسترده در این منطقه اشاره کرد و گفت: پروژه‌های پدیده، خانه پاسارگاد و گردشگری ابرده از جمله مهم‌ترین پروژه‌های تجاوز به طبیعت در این منطقه محسوب می‌شود.

فرماندار طرقبه‌وشاندیز با بیان اینکه در زمینه برخورد با تخلفات با کمک دادستانی و جهاد کشاورزی بیشترین اجرای آرای کمیسیون ماده ۹۹ و ۱۰۰ و شورای حفظ حقوق بیت‌المال را در سال‌های اخیر داشته‌ایم، تاکید کرد: با تشریک مساعی دستگاه‌های مرتبط توانسته‌ایم جلوی خیلی از تغییر کاربری‌های گسترده را بگیریم و گامی مهم در جهت حفظ طبیعت منطقه برداریم.

وی بیان‌کرد: متاسفانه در سال‌های گذشته شرکت‌های مختلف تعاونی مسکن از سراسر ایران مانند بوشهر و اصفهان در این منطقه اقدام به خرید اراضی کشاورزی و باغی کرده‌اند و قصد قطعه‌بندی و تغییر کاربری و تقسیم اراضی بین اعضای خود را دارند.

حسینی اظهار کرد: نزدیک به ۵۰۰ تعاونی مسکن در این شهرستان وجود دارد و نزدیک به ۳ هزار رای، برای جلوگیری از این تخلفات صادر شده است.

فرماندار طرقبه‌وشاندیز افزود: در همین خصوص برای باغ ویلاهای زشک ۳۰۰ رای را فرمانداری اجرا و نسبت به تخریب دیوارها اقدام کرده است و دادگستری این دو شهرستان نیز نسبت به آزاد سازی اراضی تصرف شده سوران اقدام و از اجرایی شدن پروژه قاصدک جلوگیری کرد.

اختصاص بودجه ۲ میلیارد تومانی برای پاک سازی حریم رودخانه‌ها

وی با اشاره به ضعف نظارت‌ها در سال‌های گذشته بیان کرد: مقابله با تصرفات داخل و حریم بستر رودخانه‌ها برای ما تا قبل از وقوع سیل‌های اخیر بسیار مشکل بود و مردم در این خصوص مقاومت داشتند اما با مشاهده عواقب این تجاوزات در هنگام وقوع سیل و حوادث ناشی از آن هم‌اکنون همکاری بهتری با ما دارند.

حسینی افزود: ۲ میلیارد تومان اعتبار برای پاک‌سازی حریم و بستر رودخانه‌های این دو شهرستان به آب منطقه‌ای طرقبه‌وشاندیز اختصاص و خوشبختانه از شروع سال جدید اقدامات بسیار خوبی در زمینه تخریب و پاک‌سازی پل‌های غیر مجاز و موانع و دکه‌های مجاور و داخل بستر رودخانه‌ها انجام شده است.

خطاهای شهرستان ما برجسته‌سازی می‌شود

فرماندار طرقبه‌وشاندیز با بیان اینکه مناطق طرقبه و شاندیز حیات خلوت امن خانواده‌های مشهدی است، تصریح کرد: این دو شهرستان به لحاظ اخلاقی مشکل خاصی ندارد، اما به لحاظ مساحت کم است و رقابت بعضی صنوف در مناطق دیگر، نسبت به کوچکترین خطای صورت گرفته در این منطقه برجسته‌سازی می‌شود.

وی ادامه داد: در سال ۹۷، فقط دو مورد برگزاری پارتی و مجلس لهو و لعب در باغات این منطقه گزارش شد که از طریق قانونی برخورد شده است.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.