دراین میان روستای چاله زرد شهرستان سرخس بیشترین خسارت را داشته و به گفته سمیه نصیری، دهیار این روستا، ۸۰ خانه در این روستا به دلیل سیلاب کاملاً آسیب دیده و ۴۰ واحد مسکونی نیز دچار آبگرفتگی و آسیب جزئی شده است.

چاله زرد؛ رها از سیل، گرفتار در بحران

 فعالیت سامانه بارشی پرباران در نقاط مختلف خراسان رضوی پیامدهایی از جمله سیلاب، انسداد جاده، آبگرفتگی خانه‌های روستایی و تخلیه چند روستا را در پی داشت.

 شهرستان مرزی سرخس در گوشه شمال شرقی خراسان رضوی به خاطر شدت بارندگی که در مقطعی به ۳۸ میلیمتر به عنوان بیشترین حجم بارش در میان شهرستان‌های خراسان رضوی رسید دومین نقطه در این استان پس از کلات بود که جریان سیلاب در روستاهای کلاته حاجی مدد، صمدآباد و چاله زرد آن خسارت‌هایی بر جای گذاشت.

دراین میان روستای چاله زرد شهرستان سرخس بیشترین خسارت را داشته و به گفته سمیه نصیری، دهیار این روستا، ۸۰ خانه در این روستا به دلیل سیلاب کاملاً آسیب دیده و ۴۰ واحد مسکونی نیز دچار آبگرفتگی و آسیب جزئی شده است و جریان سیلاب همچنین علاوه بر تلف کردن حدود ۱۰۰ رأس دام، تخریب تأسیسات دامداری و کشاورزی مردم از جمله یک واحد جوجه کشی، و نیز آب دو دستگاه خودرو شامل یک دستگاه پراید سواری و یک دستگاه وانت پیکان را با خود برد.

  سیل بی‌سابقه طی۵۰ سال گذشته

برای اطلاع از وضعیت فعلی روستای ۳۴۰ خانواری چاله زرد در دهستان خانگیران بخش مرکزی شهرستان سرخس به سراغ حجت الاسلام سید مهدی صفدری، روحانی اعزامی از دفترتبلیغات اسلامی مشهد که از دو سال پیش در این روستا فعالیت دارد می‌رویم. وی می‌گوید: روستای چاله زرد با۱۲۰۰ نفر جمعیت از روستاهای تلفیقی است که اهل سنت و شیعیان در کنار هم زندگی می‌کنند و شغل مردم کشاورزی و دامداری است و از ساعت ۲۱ روز ۲۴ فروردین امسال سیل از سه محور روستا را تحت تأثیر قرار می‌دهد و طبق فهرستی که تأیید شده به ۹۴خانواده، تأسیسات، دام دامداران، زمین‌های کشاورزی و محصولات آن‌ها آسیب‌های فراوانی می‌رساند.

وی می‌افزاید: به گفته اهالی چنین سیلی از ۵۰ سال گذشته در این منطقه بی‌سابقه بوده است ولی علت این حجم از خسارت پرشدن کالی بوده است که از ۴۰ سال پیش برای مسیل سیل پیش‌بینی شده بوده و چون این منطقه تحت تأثیر توفان‌های شن کویری قرار دارد این اتفاق رخ داده است و اگراین مسیل لایروبی می‌شد این حجم ازخسارات به بار نمی‌آمد وعلت دیگراین سیل ساخته شدن چند سد خاکی در بالادست این روستا بوده که مقاوم نبودند و بر اثر این سیل می‌شکنند و سیلاب روان شده بدون مهار که مسیل هایش هم جوابگو نبوده به روستا می‌زند و بعضی خانه‌ها تا یک متر گل ولای واردش می‌شود.

حجت الاسلام صفدری با اشاره به اینکه بعضی از خانه‌ها تا نیمه از گل ولای پر شده و نیمی دیگر هم بر اثر اتصال برق آتش گرفته بود، می‌افزاید: لوازم منزل مردم بر اثر این سیل از بین رفت، تعدادی از دام‌ها که در روستا بودند زیر گل و لای غرق شدند و بیش از ۱۰۰ رأس دام تلف شدند و مرغ و خروس‌های زیادی هم از بین رفتند و حالا همه اهالی نیاز شدیدی به لوازم منزل نظیر یخچال، لوازم برقی، قابلمه، کپسول، چراغ نفتی و پتو دارند.

  نابود شدن گندم و پسته

وی با اشاره به ابعاد دیگر خسارت سیل ویرانگر چاله زرد می‌گوید: در بخش کشاورزی طبق نامه‌ای که شورا برای جهاد کشاورزی نوشته، به بیش از ۱۰۰۰ هکتار زمین‌های ۱۰۰ کشاورز که همه کشت دیم بوده است آسیب رسیده است و گندم‌ها از بین رفته و حتی خاکش را هم سیل برده است و بعضی از زمین‌ها مثلاً یک باغ ۱۰ هکتاری پسته را کلاً ویران کرده است. حجت الاسلام صفدری با تأکید بر اینکه در این سیل یک ساعته عمق آب در بعضی مناطق بین ۱۰ تا ۱۵ متر بوده است، خاطرنشان می‌کند: سنگ‌های فراوانی با سیلاب به زمین‌های کشاورزی وارد شده است و این زمین‌ها دیگر قابل کشت نیست.

   گرم شدن هوا و معضل پیش روی بهداشت

وی با اشاره به اینکه معضل دیگر هم که با گرم شدن هوا در این روستا رخ خواهد داد بحث بهداشت است، تصریح می‌کند: اکنون چون زباله روستا جمع‌آوری نمی‌شود و در بحث فاضلاب هم که اصلاً فاضلاب کشی ندارد و هرکس برای خود چاهی زده است و همان گونه که مستحضرید سیل حیواناتی مثل مار، عقرب، قورباغه، مارمولک و موش را با خود می‌آورد و اجساد این‌ها لا به لای گل و لای تعفن ایجاد می‌کند و این منطقه پشه‌های مختلفی هم دارد قطعاً وضعیت بهداشت خطرناک می‌شود؛ بنابراین شبکه بهداشت باید در این منطقه اقدامی جدی انجام دهد و اجازه ایجاد بحرانی دیگر را درمنطقه ندهد.

  سیل محرومیت قبل از سیل طبیعت

حجت الاسلام صفدری با اشاره به اینکه در بازدیدی که آقای قاضی‌زاده، نماینده مجلس چند روز پیش ازاین منطقه داشتند، گفت:این روستا را در این چند روز سیل نبرده بلکه چندین سال است سیل محرومیت آن را برده است. وی خاطرنشان کرد: شایسته نیست در روستایی که کمتر از ۶۰ کیلومتر با پالایشگاه شهید هاشمی‌نژاد خانگیران فاصله دارد این حجم از محرومیت دیده شود و با انبوهی از بیکاران این روستا یک نفر در آنجا مشغول به کار نباشد و در حالی که این پالایشگاه گاز۹ استان را تأمین می‌کند این روستا از آب شرب بهداشتی بی‌بهره باشد، خیابان کشی نشده باشد، فقر فرهنگی هم بشدت در آن بیداد کند و مردم در نهایت فقر و فلاکت قرار داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه تنها سه روستا در این منطقه دچار سانحه شده‌اند و مردم توقع دارند سریع‌تر به مشکلاتشان رسیدگی شود، تصریح می‌کند:مردم از مسئولان می‌خواهند که به مشکلات  آن‌ها هرچه سریع‌تر رسیدگی کنند.

  اقدامات چشمگیر آستان قدس رضوی

حجت الاسلام صفدری با تشکر از اقدامات انجام شده توسط گروه‌های جهادی مردمی و بسیج، امام جمعه، نیروهای سپاه و هلال‌احمر، فرماندار و بخشدار، تصریح می‌کند: از آنجایی که آستان قدس رضوی معین شهرستان سرخس برای محرومیت‌زدایی است در قضیه سیل هم بیش از همه زحمت کشیده است و فعالیت چشمگیرتر و بهتری داشته است و با پشتیبانی غذایی که چندین روز است برقرار کرده‌اند خدمات شایانی به مردم محروم این مناطق کرده‌اند.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.