قائم مقام معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: با ایجاد پرونده الکترونیک سلامت اطلاعات سلامتی کل مردم به روش علمی تجمیع شده و کلیه تهدیدات سلامت چه در بیماری‌های واگیر و چه در بیماری‌های غیرواگیر رصد می شود.

بیش از ۷۰ میلیون نفر در کشور تحت پوشش پرونده الکترونیک سلامتند
به گزارش قدس آنلاین، سید کاظم فرهمند اظهار کرد: بار هر بیماری مجموعه‌ای از هزینه‌های اقتصادی، روانی، عاطفی و اجتماعی است که آن بیماری بر یک جامعه وارد می‌کند و بر اساس شاخصی تحت عنوان سال‌های از دست رفته عمر به علت ناتوانی یا مرگ زودرس محاسبه می‌شود.
وی ادامه داد: به زبان ساده می‌توان گفت بار هر بیماری مجموع هزینه‌هایی است که از نظر اقتصادی بر جامعه و خانوار وارد می‌شود همچنین شامل آسیب‌هایی است که از نظر روانی، عاطفی و اجتماعی به دنبال هر بیماری به جامعه و خانواده‌ها وارد و موجب مرگ زودرس، از کارافتادگی و کاهش کیفیت زندگی افراد می شود.
قائم مقام معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد در خصوص تاریخچه مراقبت‌های سلامت خاطر نشان کرد: در سال ۱۹۴۸ که سازمان جهانی بهداشت در شهر ژنو از کشور سوئیس با حضور حدود ۶۱ کشور از کشورهای عضو سازمان ملل متحد تاسیس شد، بیماری‌های واگیر در راس مشکلات سلامت جهان بودند.
فرهمند با اشاره به اینکه «یکی از اولین ماموریت‌های سازمان جهانی بهداشت ریشه‌کنی بیماری آبله بود»، افزود: این اقدامات حدود ۲۳ سال به طول انجامید. ماموریت‌های بعدی سازمان جهانی بهداشت کنترل و ریشه‌کنی بیماری‌هایی مانند فلج اطفال، سل، کزار، مالاریا و بیماری ایدز است. از طریق بالا بردن سطح بهداشت عمومی جامعه و واکسیناسیون همگانی رفته رفته بیماری‌های عفونی (واگیر) محدود شدند و بار بیماری‌ها از سمت بیماری‌های واگیر به غیرواگیر تغییر کرد.
وی تصریح کرد: امروزه همچنان بیماری‌های واگیر به عنوان یک عامل بحران‌زا و تهدید سلامت حائز اهمیت هستند و می‌توانند در جامعه بحران سلامت روانی ایجاد کنند. با این حال آنچه که موجب از کار افتادگی و مرگ زودرس مردم می‌شود بیماری‌های غیرواگیر است (در اینجا سوانح و حوادث را مستثنی نموده و فقط در مورد بیماری‌ها صحبت می‌کنیم، خصوصا حوادث جاده‌ای که در کشورهای در حال توسعه آمار بالایی دارد موضوع بحث امروز نیست).
قائم مقام معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد اضافه کرد: آترواسکلروز عروق قلبی، فشار خون بالا، دیابت، اختلالات و بیماری‌های روانی در راس بیماری‌های غیر واگیر قرار دارند. شایع‌ترین علت مرگ در حال حاضر مرگ به دنبال بیماری‌های قلبی و عروقی است. دیابت و فشار خون بالا دو بیماری هستند که به عنوان ام الامراض موجب عوارض زیادی در کل بدن می‌شوند. این بیماری‌ها می‌توانند در مغز، قلب، کلیه‌ها، چشم و اندام‌های بدن مشکلات عدیده‌ای ایجاد کنند و موجب مرگ یا کاهش کیفیت زندگی بشوند. این مسائل  علاوه بر تحمیل هزینه‌های زیاد به جامعه و خانواده باعث تاثیر منفی بر سلامت روانی افراد جامعه می شود.
فرهمند در خصوص اهمیت مراقبت‌های بهداشتی اظهار کرد: بعد از طرح تحول سلامت در کشور جمهوری اسلامی ایران مراقبت‌های بهداشتی حیطه وسیع‌تری پیدا کرد و کلیه گروه‌های سنی تحت مراقبت‌های خاص آن گروه قرار گرفتند. برای هر فرد ایرانی از قبل تولد تا هنگام مرگ برنامه مراقبت‌های بهداشتی با کمترین هزینه و بیشترین اثربخشی در نظر گرفته شده است که به تفکیک می‌توان مراقبت‌های پیش از بارداری، مراقبت‌های دوره بارداری، دوره نوزادی، دوره کودکی، نوجوانی، جوانی، میانسالی و سالمندی را نام برد.
وی ادامه داد: این مراقبت‌ها باعث می‌شود که ما عوامل خطر را در هر گروه سنی شناسایی کنیم و با آموزش، حساس‌سازی،   افزایش سطح آگاهی و سواد سلامت مردم موجب شویم اولاً در حیطه خود مراقبتی به میزانی از توانایی دست یابند که بتوانند سلامت خود را مدیریت کنند و ثانیاً با حضور در مراکز خدمات جامع سلامت و با راهنمایی و عملکرد مراقبین سلامت و گشایش پرونده الکترونیک برای هر فرد از موعد مراقبت خاص هر گروه سنی خود مطلع شوند و سلامت خود را تضمین کنند.
قائم مقام معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد در خصوص پرونده الکترونیک سلامت عنوان کرد: یکی از برکات طرح تحول سلامت در دولت یازدهم و دوازدهم ایجاد پرونده الکترونیک سلامت برای تمامی مردم کشور است. مطابق آمار موجود تقریباً بیش از ۷۰ میلیون از جمعیت کل کشور تحت پوشش پرونده قرار گرفته‌اند. با ایجاد پرونده الکترونیک سلامت اطلاعات سلامتی کل مردم به روش علمی تجمیع شده و کلیه تهدیدات سلامت چه در بیماری‌های واگیر و چه در بیماری‌های غیرواگیر رصد می شود و به سیاستگذاران حوزه بهداشت و درمان در امر برنامه¬ریزی سلامت و ارائه خدمات بیشتر و بهتر به مردم کمک شایانی می‌کند.
منبع: ایسنا
انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.