۷ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۱
کد خبر: 653663

عضو هیات علمی دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه گفت: جا دارد در خصوص حوزه اقتصاد فرهنگ به صورت جدی اندیشیده شود.

اقتصاد فرهنگی نیازمند توجه است

به گزارش گروه فرهنگی قدس آنلاین به نقل از روابط عمومی دانشکده ارتباطات و رسانه، دکتر مهناز رونقی در چهارمین کرسی آزاداندیشی رسانه ای که با موضوع نئولیبرالیسم و اقتصاد سینما در دانشکده ارتباطات و مطالعات رسانه برگزار شد اظهار کرد: بحث سرمایه و فرهنگ از مباحث مهم عصر حاضر بوده و در چرخه تولید، توزیع و مصرف هنری باید در نظر داشت که سینما یک هنر، صنعت است که مناسبات اقتصادی نقش تعیین‌کننده‌ای در آن دارد.

وی افزود: زیر ساخت‌هایی که به توسعه پردیس‌های سینمایی منجر می‌شود با خود سینمای تجاری را ترویج می‌دهد. این نوع سینما فروش را بالا می‌برد و به اقتصاد سینما کمک می‌کند اما باید در نظر داشت سینمای گیشه و عامه‌پسند سلیقه مخاطب را تنزل می‌بخشد.

استاد دانشگاه خاطر نشان کرد: مصرف در لحظه زندگی کردن است‌، مدرنیته با خود فرهنگ مصرف را ترویج داده است. همه چیز مصرف می‌شود و به سرعت به پایان می‌رسد. هنر مصرفی همین است و این از مختصات ظهور سوژه نئولیبرال است و سینما نیز چنین حکایتی دارد.

رونقی گفت: مردم به دیدن فیلم‌های کمدی می‌روند. لحظاتی می‌خندند اما هیچ اثردیرپایی با آنها باقی نمی‌ماند چراکه با اثر فاخر یا کمدی اجتماعی همراه نبوده‌اند.

حال این پرسش به ذهن می‌رسد که از منظر جامعه‌شناسی گفتمان سینمای کمدی چگونه است؟ کمدی سعی می‌کند سلسله مراتب اجتماعی را بشکند و به سمت مردم برود آیا این اتفاق افتاده است؟

وی با بیان اینکه طبقه متوسط ذایقه هنری را تعیین می‌کند گفت: تحولات و تغییرات قشر متوسط ذایقه را از سطحی به سطح دیگر می‌برد. در مورد جوان‌ها هم باید فکر کرد. اگر کار جدی فرهنگی رخ ندهد در بلند مدت سینمای جدی دیگر مخاطب ندارد.

عضو هیئت علمی دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه در خاتمه گفت: در جامعه‌شناسی هنر سه نسل وجود دارد. نسل اول زیبایی‌شناسی جامعه‌شناسی است. نسل دوم تعیین جایگاه هنر است و نسل سوم هنر را به مثابه جامعه می‌دانند: آیا سینمای ما به مثابه جامعه‌مان است؟

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.