سه عضو باند کلاهبرداری که از متقاضیان خرید خودرو به صورت پیش فروش چندین میلیارد تومان در مشهد کلاهبرداری کرده بودند، سرانجام پس از حدود 1000 روز فرار توسط کارآگاهان اداره عملیات ویژه پلیس آگاهی خراسان رضوی رد زنی و در یک سلسه عملیات هماهنگ دستگیر شدند.

دستگیری عاملان کلاهبرداری میلیاردی در پوشش پیش فروش خودرو

عقیل رحمانی/

سه عضو باند کلاهبرداری که از متقاضیان خرید خودرو به صورت پیش فروش چندین میلیارد تومان در مشهد کلاهبرداری کرده بودند، سرانجام پس از حدود 1000 روز فرار توسط کارآگاهان اداره عملیات ویژه پلیس آگاهی خراسان رضوی رد زنی و در یک سلسه عملیات هماهنگ دستگیر شدند.

*ماجرای فرار کلاهبرداران شرکت (الف.د)

سال 95 بود که سه عضو یک باند کلاهبرداری نقشه سرکیسه کردن برخی از شهروندان مشهدی را ریختند. در آن زمان آن‌ها باتوجه به تب و تاب داغ بازار خرید و فروش خودرو و در پوشش یک شرکت با نام (الف.د) اقدام به تبلیغات گسترده‌ای در فضای مجازی تحت عنوان فروش اقساطی خودرو می‌کنند. در ادامه هم برای موجه جلوه دادن اقدامات مجرمانه‌شان در ساختمان اجاره‌ای شرکت خود چندین نمونه از خودروهای لوکس خارجی را به نمایش می‌گذارند؛ این اقدام متقلبانه تنها شیوه آن‌ها برای به دام انداختن متقاضیان خرید خودرو از شرکت غیرقانونی (الف.د) نبود و عاملان کلاهبردای به چندین نفر ازمتقاضیان خودرو هم تحویل دادند.

کمی بعد و زمانی که متهمان حدود 5 میلیارد تومان در پوشش پیش فروش خودرو از چند صد نفر از شهروندان مشهدی دریافت کردند، یکشبه همه چیز را جمع و از مشهد متواری شدند.

*بیش از 200 شاکی چشم انتظار دستگیری

درادامه وقتی افرادی که برای خرید خودرو وجوهی را پرداخت کرده بودند، با درهای بسته شرکت غیرقانونی روبه‌رو شدند و پی بردند چه کلاهی سرشان رفته، باتوجه به اینکه محل جرم در محدوده دادسرای ناحیه 6 مشهد بود، شکایت مالباختگان در این دادسرا مطرح شد.

بر همین اساس و با توجه به اهمیت ماجرا بود که پرونده این کلاهبرداری میلیاردی به شعبه 631 دادسرا ارجاع و در پی آن دادیار «رضایی» بررسی‌های قضایی را روی این پرونده آغاز کرد.

درحالی تمامی مستندات این جرم روی میز قاضی قرار می‌گرفت که هر روز برتعداد شاکیان پرونده افزوده و همچنین مشخص شد که سه عامل اجرای نقشه پیش فروش خودرو، سر بیش از 200 نفر را در مشهد کلاه گذاشته‌اند.

با توجه به تعداد شکات پرونده و میزان کلاهبرداری صورت گرفته، قاضی شعبه 631 دادسرای ناحیه 6 مشهد در ارسال دستوری به مأموران عملیات ویژه پلیس آگاهی خراسان رضوی، از آن‌ها خواست تا شناسایی و دستگیری سه متهم پروند که هیچ ردی از آن‌ها نبود را در دستورکار خود قرار دهند.

*مأموران عملیات ویژه در تعقیب مجرمان

همزمان با ارسال بدلی از پرونده به پلیس آگاهی استان، سرهنگ حسین جوانبخت رئیس اداره عملیات ویژه از مأموران تیم دوم عملیات ویژه خواست اقدامات فنی و پلیسی خود را برای شناسایی متهمان آغاز کنند.

بر همین اساس سرگرد «قرائی» تمامی مستندات پرونده را به صورت دقیق مورد تحقیق پلیسی قرارداد. ورود کارآگاهان به تمامی زوایای تاریک پرونده سرانجام به بن بست ختم می‌شد. به دست آمدن این نتایج گویای این واقعیت بود که مأموران پلیس با سه کلاهبردار فوق حرفه‌ای طرف هستند.

در ادامه پیگیری‌ها هر بار که ردی از متهمان به دست می‌آمد، کلاهبرداران به سرعت محل اختفایشان را با اجاره ساختمان‌های متعدد تغییر می‌دادند.

تحقیقات پلیسی کمی بعد نشان داد که کلاهبرداران مذکور با همین شیوه به چهار فقره کلاهبرداری مشابه در مناطق مختلف کشور دست زده و پس از اجرای نقشه در یک چشم به هم زدن محل وقوع جرم را ترک و به مکانی نامعلوم می‌گریختند.

*عملیات همزمان پلیسی در مشهد و تهران

رد زنی‌های بدون وقفه تیم دوم عملیات ویژه پلیس آگاهی استان برای به دام انداختن عاملان کلاهبرداری 5 میلیارد تومانی همچنان ادامه داشت تا اینکه مأموران توانستند رد دومجرم را در مشهد و یکی از اعضای باند را هم در تهران بزنند.

از همین رو بود که کارآگاهان بدون هیچ فوت وقتی دست به کار شدند و یکی از تیم‌های عملیاتی پس از کسب نیابتی قضایی به تهران و تیم دوم هم همزمان به صورت نامحسوس محل حضور متهمان دیگر را در مشهد تحت کنترل گرفت.

گزارش قدس حاکی است، زمانی که مأموران عملیات ویژه پلیس آگاهی استان حلقه محاصره تمامی متهمان را کامل کردند، در یک عملیات غافلگیرانه و ضربتی عاملان کلاهبرداری در پوشش پیش فروش خودرو را دستگیر کردند. پس از این اقدام تمامی متهمان به مقر پلیس آگاهی منتقل و مورد بازجویی قرار گرفتند و باتوجه به حجم مستندات چاره‌ای جز به اعتراف نداشتند.

کمی بعد پس ازانجام اقدامات انتظامی متهمان به شعبه 631 دادسرای مشهد اعزام و روند قضایی پرونده هم مسیر خود را طی کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.