طی جلسه ای که میان نماینده مالکان و معاون میراث فرهنگی کشور برگزار شد، هر دو طرف بر سر نحوه حفظ و احیای اثر موسوم به 《حسینیه فروشانی ها》یا همان 《خانه کوزه کنانی》 مشهد توافق کردند.

توافق بر سر نحوه حفظ و احیای اثر موسوم به حسینیه فروشانی هامشهد

به گزارش قدس آنلاین  در این جلسه که محمدحسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی کشور، براتی، معاون گردشگری و زیارت استانداری، مکرمی فر، مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری خراسان رضوی، اکبری معاون میراث فرهنگی خراسان رضوی، دیناری، معاون سرمایه گذاری و تامین منابع خراسان رضوی، زمانی، رئیس اداره میراث فرهنگی مشهد و نماینده های انجمن توسعه گردشگری چهارباغ حضور داشتند، دو طرف توافق کردند، طرحی ارائه دهند که هم حفظ و ترمیم این اثر تاریخی مدنظر قرار داده شود و هم نیازهای مالکان فعلی بنا که جمعی از اهالی مردم خمینی شهر اصفهان هستند، تأمین شود.
 حیدرعلی پیمانی رئیس هیئت امنای حسینیه فروشانی های خمینی شهر درباره این توافق چنین گفت: من پیش از این هم گفته بودم نظر ما بر این است، طرحی اجرا شود که متضمن هر دو اولویت باشد؛ یعنی از طرفی این اثر تاریخی فرهنگی را برای مشهد حفظ و از دیگرسو نیازهای مالکان فعلی بنا را نیز تأمین کنیم؛ در راستای همین هدف نیز طرحی به اداره کل میراث فرهنگی استان پیش تر تحویل شده است و امادگی داریم طرحی را در چارچوب نظرات طالبیان معاون میراث فرهنگی کشور ارایه کنیم.
 پیرو همین صحبت، معاون میراث فرهنگی کشور هم قبول کرد دو طرف مطیع نظر نهایی هییتی از متخصصان مورد تایید دو طرف باشند. تلاش می کنیم که این موضوع تا پایان ماه مبارک رمضان تعیین تکلیف شود. به گفته پیمانی قرار شده است طی هفته های آینده پس از بازید میدانی بنا، نظر نهایی اعلام شود.
ابوالفضل مکرمی فرمدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی در این باره گفت: « از ماجرای این اثر تاریخی فرهنگی و سرگذشت آن آگاه هستم و می دانم که آنان آماده همکاری هستند و میراث هم از این همکاری استقبال می کند و برای حفظ این یادگارِ تاریخی پای کار می آید.»
سال گذشته خبرِ احتمال تخریب خانه از ثبت خارج شده  ی «کوزه کنانی» به عنوان یکی از اندک خانه های تاریخی شهر که معماری منحصر به فردش، زبان زد خاص و عام است، حاشیه تخریبِ یادگارهای تاریخی شهر را پُر رنگ کرد. خبرها پیرامون اینکه مالکان فعلی این بنا قصد دارند آن را تخریب کنند، در اندک زمانی آن چنان داغ شد که سر از فضای مجازی و سایت های مختلف خبری درآورد.
امید می رود که با توافقی که پنجشنبه ۵ اردیبهشت میان میراث فرهنگی و مالکان خانه کوزه کنانی صورت گرفت، به زودی شاهد خبرهای خوبی در رابطه با حفظ و مرمت این بنای تاریخی باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.