حجت‌الاسلام علی‌رضا پناهیان گفت: روشی که در نظام آموزشی ما وجود دارد، با توجه به امتحاناتی که گرفته می‌شود، نابودکننده استعدادهای کشور است.

نظام آموزشی ما نابودکننده استعدادهاست

به گزارش قدس آنلاین، این خطیب در مراسم بزرگداشت مقام معلم با محوریت تبیین نقش اساتید و دانشگاهیان در تحقق رسالت های انقلاب اسلامی که در دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع) با حضور برخی از اساتید این دانشگاه برگزار شد، خاطرنشان کرد: چرا باید برای درجه‌بندی دانش‌آموزان از آن‌ها امتحان گرفته شود؟ ممکن است دانش‌آموزی دارای استعداد باشد اما از ترس امتحان و یا مسائل دیگر، به دنبال آنچه ‌که علاقه او است و نسبت به آن انگیزه دارد، نباشد. بر این اساس امیدواریم که در آینده دیگر هیچ امتحانی وجود نداشته باشد و این کار از جامعه حذف شود.

وی ادامه داد: اگر با این روش‌های اشتباه به دانشجویان فشار وارد نشود، این امر موجب خواهد شد که آن‌ها خلاق رشد کنند اما در صورت عدم شکل‌گیری اینگونه فشارها و سخت‌گیری‌ها، ۹۹ درصد دانشجویان دانشمند می‌شدند اما متأسفانه نظام ما باعث نابودی این افراد شده است. بنابراین ما باید مبنای کار خود را بر این اصل قرار دهیم که دانشجویان را دانشمند تربیت کنیم.

این خطیب بیان کرد: می‌توان بهترین نظام آموزشی دنیا را نظام آموزشی فنلاند دانست چرا که آن‌ها این اجازه را به دانشجویان می‌دهند که آنچه را علاقه دارند، انجام دهند اما در اینجا شرط را بر این می‌گذارند که بیش از سه جلسه غیبت منجر به مشروط شدن می‌شود. این مسائل می‌تواند روحیه آن‌ها تضعیف کند.

معلم باید دانش‌آموز خود را قدم به قدم وارد عرصه تولید علم کند

وی اظهار کرد: همواره یکی از خدمت‌های شایسته و ارزشمندی که معلم باید برای دانش آموز و دانشجوی خود انجام دهد، این است که دانش‌آموز را قدم به قدم وارد عرصه اندیشه و تولید علم کند. برای تحقق این امر باید از همان ابتدای آموزش شروع به تفکر خلاق درونی دانش‌آموزان کند و به نوعی نباید معلمان و اساتید دانشجویان خود را مرعوب دانایی‌ها و علم خود کنند.

پناهیان اضافه کرد: این در حالی است که دانشجو با معلم خود فاصله‌ دارد و وقتی این امر صورت گیرد و معلم همه آنچه را که می‌داند، به دانشجویان خود منتقل کند؛ در آن صورت، دیگر زایندگی در دانشجویان و دانش‌آموزان شکل نخواهد گرفت و در این هنگام دانشجو رغبتی ندارد که به سراغ مطالبی که به دانایی او کمک می‌کند، برود. در این صورت پیشرفت نخواهد کرد و به نوعی گمان می‌کند که همه آنچه را که باید بداند را می‌داند و در نهایت هم امید خود را از دست می‌دهد.

وی تصریح کرد: همانطور که مقام معظم رهبری با آن همه سواد و علمی که دارند، در هنگام سخنرانی‌های خود هیچ یک از مخاطبان خود را مرعوب علم خود نمی‌کنند، فخرفروشی نمی‌کنند و به نوعی به جای استفاده از اصطلاحات پیچیده از آن‌ها به راحتی استفاده می‌کنند. بر همین اساس ما نیز باید آن راه را در مدارس و دانشگاه‌های خود بکار گیریم و از آن استفاده کنیم.

این خطیب عنوان کرد: معلمان باید دانش‌آموزان خود را به اندیشیدن وادار کنند چرا که این راه می‌تواند موثر باشد و در دانش‌آموز و یا دانشجو این احساس را به وجود ‌آورد که او آینده‌ای دارد و این امر خود، باعث ایجاد انگیزه‌ای در او می‌شود.

پناهیان با بیان اینکه مرحوم طباطبایی در عرفان، اندیشه‌پرور بود و شاگردان زیادی را در این راه تربیت کرد، گفت: او استادی را به نحو شایسته‌ای انجام می‌داد چرا که مقام استادی تنها انتقال حجم عظیمی از آن علمی که او در اختیار دارد، نیست بلکه استاد باید کاری کند که دانشجو در جهت تولید علم حرکت کند. مرحوم طباطبایی نیز همین روش را در پیش گرفته بود. در این میان مقام معظم رهبری نیز مانند معلم هستند و به جامعه خود که به نوعی دانشجویان ایشان بشمار می‌روند، فرصت اندیشیدن می‌دهند و به گونه‌ای صحبت می‌کنند که افراد به دنبال آن روند.

وی گفت: در این میان پیامبر گرامی اسلام(ص)، امام علی(ع) و امام زمان(عج) نیز بر همین راه استوار بودند. همه ما شنیده‌ایم که معلمی شغل انبیاست اما در قرآن آمده است که «یتلو علیهم و یزکیهم»؛ یعنی آیات را بخوان و بگذار دانشجویان، خود به دنبال آن‌ باشند و زمینه تزکیه آن‌ها را بیان کن. امیدواریم که همه اساتید با اشتباهات خود مواجه شوند و پیامبرگونه اندیشه دانشجویان و دانش‌آموزان را رهبری کنند و کار علم اندوزی را بر آن‌ها سخت نگیرند.

منبع: ایسنا

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.