مدیرعامل مؤسسه خدمات دارویی رضوی گفت: رقیب بخش خصوصی و تولید داخلی در تأمین دارو نیستیم، بلکه به عرصه‌هایی ورود پیدا می‌کنیم که بخش خصوصی توانایی یا تمایلی برای فعالیت در آن عرصه‌ها ندارد.

رقیب بخش خصوصی و تولید داخلی در تأمین دارو نیستیم

محمدحسین مروج کاشانی/

مدیرعامل مؤسسه خدمات دارویی رضوی گفت: رقیب بخش خصوصی و تولید داخلی در تأمین دارو نیستیم، بلکه به عرصه‌هایی ورود پیدا می‌کنیم که بخش خصوصی توانایی یا تمایلی برای فعالیت در آن عرصه‌ها ندارد.

دکتر سیدمهدی هاشمی‌نژاد در نشست خبری با اصحاب رسانه با بیان این مطلب افزود: مأموریت این مؤسسه در راستای اهداف کلان حوزه سلامت و درمان آستان قدس رضوی بوده و رعایت «سلامت‌محوری»، «فرایندنگری و بازنگری فرایندها» و «رفع نیازهای جامعه در حد توان و امکانات» از مهم‌ترین اصول و سیاست‌های فعالیت این مؤسسه است.

وی ادامه داد: شبکه ایجاد داروخانه‌های بیمارستانی و سرپایی، صادرات و واردات در حوزه پزشکی و دارویی، تولید، تأمین و فروش داروهای گیاهی و گیاهان دارویی براساس استانداردهای ملی و زمینه‌سازی به کارگیری خادمین سلامت در حوزه‌های مختلف و بخصوص حوزه‌های پژوهشی از جمله مأموریت‌های این مؤسسه به شمار می‌آید.

*انتقال دانش در کنار واردات دارو

مدیرعامل این مؤسسه با اشاره به اینکه حدود 10درصد از کل داروهای این مؤسسه وارداتی است، اظهار داشت: در سال گذشته در زمینه تأمین داروهای وارداتی مورد نیاز وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، حدود 5/8 میلیارد تومان از سوی این مؤسسه هزینه شده و در کنار این موضوع به بحث انتقال دانش از کشورهای تولیدکننده دارو هم توجه جدی داشته‌ایم.

هاشمی‌نژاد افزود: در زمینه تأمین داروی مورد نیاز کشور (حسب اعلام وزارت بهداشت) توجه به سلامت‌محوری و ارائه کیفیت خدمات و از جمله تهیه داروهای وارداتی از منابع و مراکز معتبر(از کشورهای اروپایی و آمریکایی) و با قیمت تمام شده مناسب همواره مورد توجه این مؤسسه بوده است.

*ارائه خدمات غیرحضوری

وی در زمینه ارائه خدمات غیرحضوری به بیماران گفت: با توجه به ترافیک و مشکلات سفرهای درون شهری، کمبود پارکینگ خودرو درسطح شهر، مشکلات مربوط به تردد جانبازان، معلولان و بیماران صعب‌العلاج و... ارائه خدمات غیرحضوری در این مؤسسه از حدود چهار ماه پیش راه‌اندازی شده است.

هاشمی‌نژاد اضافه کرد: با استفاده از تلفن و ارتباط بیماران و متقاضیان با قسمت پذیرش و مسئولان فنی داروخانه مرکزی امام(ع) و پس از ارائه مشاوره‌های لازم، مراحل تهیه دارو، دریافت تأییدیه‌های دارو و ارسال دارو(به وسیله پیک) جهت رسیدن به دست بیماران و بخصوص بیماران صعب‌العلاج، معلولان و... توسط این مؤسسه انجام می‌شود.

*الگویی برای نسخه‌پیچی

وی در زمینه داروخانه مرکزی امام(ع) هم گفت: این داروخانه در میدان بیمارستان امام رضا(ع) مشهد با فضایی حدود 650 مترمربع، روزانه پذیرای حدود 1300 مراجعه‌کننده است و در زمینه دقت و صحت نسخه‌پیچی سعی شده فرایند دریافت نسخه تا تحویل دارو به مراجعه‌کنندگان با رعایت اصل تکریم و احترام ارباب رجوع، این فرایند در کم‌ترین زمان و با دقت و صحت بالا از نظر تحویل داروی مورد نظر بیماران مطابق نسخ پزشکان معالج انجام شود.

هاشمی‌نژاد خاطرنشان کرد: در این فرایند با استفاده از توانمندی سیستم دیجیتال و امکانات IT، هر دارو دارای بارکد خاصی بوده و شخص نسخه‌پیچ بر اساس چیدمان مناسب قفسه‌های دارو، داروهای مورد نظر در هر نسخه را آماده و پس از کنترل توسط مسئولان فنی داروخانه و در کنار نظارت توسط سیستم دیجیتال و IT در اسرع وقت تحویل مراجعه‌کنندگان می‌شود.

این مقام مسئول گفت: در راستای کمک به حفظ محیط زیست نیز در این داروخانه برای تحویل دارو از کیسه‌های تجزیه‌پذیر استفاده می‌شود، ضمناً در سال جاری تلاش داریم از پنل (صفحات) خورشیدی برای تأمین برق مؤسسه استفاده نماییم.

*همکاری با نهادهای حمایتی برای کمک به محرومان

هاشمی‌نژاد در پاسخ به پرسش خبرنگار قدس مبنی بر تعامل با نهادهای حمایتی برای کمک به محرومان و مستضعفان گفت: سعی کرده‌ایم داروها را با حداقل قیمت تمام شده عرضه کنیم، ضمن اینکه با نهادهای حمایتی مانند کمیته امداد امام خمینی(ره)، سازمان بهزیستی، برخی از مؤسسات خیریه و... همکاری مناسب داریم و برای اشخاص معرفی شده از سوی این نهادها، تخفیفات لازم در تأمین هزینه دارو منظور خواهد شد.

وی اضافه کرد: در زمینه بیمارانی که نمی‌توانند هزینه دارو را هم پرداخت کنند، مقداری از درصد فروش این مؤسسه ویژه این کار منظور شده است، ضمن اینکه خیران و نیکوکارانی هستند که براساس تمایل و رغبت خود متقاضی ارائه کمک‌های مردمی در این زمینه بوده و با این مؤسسه در ارتباط هستند.

هاشمی‌نژاد یادآور شد: بخشی از سود و ارزش افزوده این مؤسسه در پایان هر سال به مؤسسه درمانی آستان قدس رضوی، دارالشفای امام(ع) برای ارائه خدمات درمانی عام‌المنفعه بویژه در زمینه محرومان ارسال می‌شود.

مدیرعامل این مؤسسه همچنین در زمینه کمک به هموطنان سیل‌زده گفت: همچنان که آستان قدس رضوی در بخش‌ها و قسمت‌های مختلف در این زمینه کمک و یاری کرده است، نخستین محموله دارویی این مؤسسه نیز در نیمه دوم تعطیلات نوروزی به شمال کشور ارسال شد و بنیاد سلامت رضوی هم گروه کاملی از پزشکان و... را به مناطق سیل‌زده اعزام نموده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.