پس از رونمایی از شیوه‌های متعدد سرقت اطلاعات بانکی در رسانه‌ها این بار کلاهبرداران به بهانه ثبت نام پرداخت وام بانکی، اطلاعات حساب تعدادی از شهروندان را به سرقت بردند.

سرقت اطلاعات بانکی در پوشش ثبت‌نام وام

عقیل رحمانی/

پس از رونمایی از شیوه‌های متعدد سرقت اطلاعات بانکی در رسانه‌ها این بار کلاهبرداران به بهانه ثبت نام پرداخت وام بانکی، اطلاعات حساب تعدادی از شهروندان را به سرقت بردند.

*https را فرموش نکنید

سرهنگ جواد جهانشیری ابتدا اشاره‌ای به هشدارهای داده شده پلیس کرد و در این زمینه به قدس گفت: تا به امروز بارها در مورد انواع شیوه‌های فیشینگ (جعل صفحات اینترنتی) صحبت کرده‌ایم و درپی آن هم از شهروندان درخواست شده بود که حتماً هنگام نهایی کردن خریدهای اینترنتی به نشانی درگاه پرداخت که به آنجا هدایت شده‌اند توجه داشته باشند و دقت کنند که نشانی مذکور با https آغاز شده باشد و اگر نشانی درگاه پرداختی با http آغاز شده بود از وارد کردن اطلاعات کارت بانکی در مکان‌های درخواست شده خودداری کرده و موضوع را به سرعت به پلیس فتا استان اطلاع دهند؛ اما باز هم در مقابل هشدارهای مستمری که داده می‌شود بعضی اوقات شکایت‌هایی به پلیس فتا استان ارجاع که بررسی آن‌ها مشخص می‌کند که شهروندان در دام همین شیوه سرقت اطلاعات گرفتار و مبالغ قابل توجهی هم از حساب‌های بانکی آن‌ها به سرقت رفته است.

*وام خیالی و سرقتی حقیقی

رئیس پلیس فتا استان همچنین در تشریح این شیوه از سرقت اطلاعات بانکی کاربران فضای مجازی بیان داشت: چند روز پیش تعدادی شکایت به پلیس فتا ارجاع شد که بررسی مستندات پرونده و اظهارات شکات نشان می‌داد که بتازگی برخی از مجرمان فضای مجازی با انتشار تبلیغات ثبت نام وام بانکی در سایت‌های واسطه گر از کاربران فضای مجازی می‌خواهند تا برای ثبت نام وام بانکی به نشانی‌های داده شده مراجعه و نسبت به ثبت‌نام، اقدام کنند.

در ادامه هم عاملان سرقت اطلاعات بانکی برای آنکه بتوانند با کمترین ایجاد حساسیتی طعمه خود را به دام بیندازند، در ادامه متن آگهی منتشر شده ادعا می‌کنند که ثبت‌نام در سایت هزینه اندکی در حدود 1000 تومان دارد و آن هم برای ارائه خدامات اولیه دریافت می‌شود.

بر همین اساس زمانی که کاربر و متقاضی وامی که وجود خارجی ندارد به نشانی ارئه شده هدایت می‌شود، از او خواسته می‌شود پس از درج اطلاعات هویتی مبلغ اندکی که به آن اشاره شد را پرداخت کنند تا در فهرست انتظار وام قرار بگیرد.

سرهنگ جهانشیری ادامه داد: به محض اینکه کاربر در مرحله آخر و برای نهایی شدن ثبت‌نام وام وارد صفحه بانکی فیشینگ شده می‌شود و اقدام به وارد کردن اطلاعات کارت‌های اعتباری خود می‌کند، دقیقاً در دام شیوه قدیمی سرقت اطلاعات گرفتار شده است.

*خرید طلا و ارز دیجیتال با پول‌های سرقتی

در بررسی برخی از همین پرونده‌ها، رد زنی‌های کارشناسان پلیس فتای استان مشخص کرد که عاملان سرقت اطلاعات بانکی افراد، با وجوه برداشت شده از حساب کاربران فضای مجازی اقدام به خرید ارزهای دیجیتال کرده‌اند.

وی افزود:در یکی از موارد هم متهم پس از انتقال پول به حساب‌های بی‌هویت و... به سراغ فردی رفته که در «دیوار» آگهی فروش طلا و جواهر منتشر کرده بود. پس از آن هم با وجوه سرقتی طلا خرید می‌کند.

این مقام ارشد انتظامی در پایان طی هشداری به کاربران فضای مجازی از آن‌ها خواست تا هرگز به این گونه آگهی‌ها در فضای مجازی اعتماد نکنند و از سوی دیگر حتماً فروشندگان کالا که اقدام به انتشار آگهی در سایت‌های واسطه گر می‌کنند، زمانی که قصد دارند کالایی را تحویل دهند از یکسان بودن هویت فرد خریدار و حسابی که از آن پول کالا به خریدار پرداخت می‌شود، اطمینان حاصل کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.