جواد کریمی قدوسی گفت:اروپایی‌ها عملیاتی شدن اینستکس را به اجرای سه اقدام از سوی ایران موکول کردند. برنامه موشکی، مسائل مربوط به فعالیت منطقه‌ای و موضوع لوایح چهارگانه FATF، مواردی بودند که اروپایی‌ها از ایران خواستند تا آنها را در قبال اینستکس انجام دهد.

 اروپا اجرای اینستکس را به اقدام ایران درباره برنامه موشکی، فعالیت منطقه‌ای و تصویب FATF موکول کرده است

جواد کریمی قدوسی نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار «قدس آنلاین»، درباره آخرین وضعیت اینستکس و اجرای این سازوکار مالی از سوی اروپایی ها، اظهار داشت: موضوع اینستکس به حدی ضعیف و خفیف است که بهتر است در این باره صحبتی نشود. گله و فریاد ما متوجه آقای روحانی و آقای ظریف است. باید از آنها پرسید طبق برجامی که تصویب شد، قرار بود که اروپایی ها طبق ضمیمه این معاهده چه  تعهداتی را اجرایی کنند. برداشتن تحریم های پولی و بانکی، خرید نفت، فروش طلا، فروش هواپیما و قطعات خوردو در برجام قید شده، اما کدام یک از آنها اجرایی شد؟

کریمی قدوسی ادامه داد: آیا تعهدات مرتبط با برجام بطور کامل اجرا شد که حالا موضوع تبادل کالا به کالا را مطرح می کنید، در واقع اینستکس چیزی جز تبادل کالا به کالا نیست؛ آن هم فقط تبادل کالاهایی که مشمول تحریم آمریکا نیستند. اگر آمریکا دوباره محصولی مانند پسته را به لیست تحریم ها اضافه کند، اروپایی ها اعلام می کنند که همان پسته را هم حق ندارید به اروپا بفرستید.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ضمن انتقاد از برآورده نشدن انتظارات و ناکافی بودن موارد ذکر شده در این ساز و کار مالی، تصریح کرد: اروپایی ها به صراحت می گویند کالا به اروپا بفرستید تا آنها را ثبت کنیم اما در قبال آن به شما پولی نمی دهیم و تاجران ایرانی می توانند به ازای آن کالای دیگری را خریداری کنند. از سوی دیگر مطرح می کنند که کشورمان می تواند اجناس را در تهران تهاتر کند یعنی آن کسی که کالایی مانند پسته را فروخته، می تواند پولش را از آن کسی که محصول شکر را خریده بگیرد. در اروپا هم آن کسی که پسته ایران را خریده باید پول خود را به فردی که شکر به ایران فروخته است بگیرد. این همان اینستکس است و چیزی بیشتر از این نیست و نمی تواند باشد.ّ

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی افزود: چرا باید ملت ایران اینچنین تحقیر شوند. هشداری که رهبری در سخنرانی خود در مشهد درباره اروپایی ها بیان کردند الان اتفاق می افتد و اینستکس سرنوشتی بیشتر از این ندارد.

این نماینده مجلس گفت: موگرینی محتوای کامل اینستکس را طبق یک بیانیه رسمی اعلام کرده و اروپایی ها عملیاتی شدن آنرا به اجرای سه اقدام از سوی ایران موکول کردند. برنامه موشکی، مسائل مربوط به فعالیت و نفوذ منطقه ای و موضوع تصویب لوایح چهارگانه FATF، مواردی بودند که اروپایی ها از ایران خواستار شدند تا آنها را در قبال اینستکس انجام دهد.

وی همچنین اظهار داشت: از سوی دیگر سفیر فرانسه هم اعلام کرد که پس از اتمام مهلت قانونی در برجام کشورمان حق غنی سازی دوباره را ندارد. با تمام این اتفاقات مگر جایی برای اظهار نظر آقای عراقچی  و ظریف مانده است که سرشان را بالا بگیرند و در برابر مردم ایران از آن دفاع کنند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.